Lisa Eriksson
Är skräddarsydda hemsidor bättre för SEO?
Din hemsida bör vara ditt företags centrala punkt för allt ditt varumärkesbyggande arbete, försäljing och hela din marknadsföring.
Sidan behöver vara mer än proffsig, snygg och lättnavigerad. Den måste även vara snabb, mobilanpassad på ett fullt responsivt sätt, dvs fungerar på alla storlekar som finns.
När du har en helt perfekt hemsida för ditt företag så gäller det att du får in trafik till sidan. Utan trafik så är din hemsida inte meningsfull för ditt företag. Glöm dock inte att även med en strid ström av trafik till din hemsida varje månad, så måste du se till att optimera designen på hemsidan så att dessa besökare konverterar till att bli dina nya kunder. Detta görs med designens UX/UI så att användarupplevelsen optimeras.
Du har generellt sett två stora sätt att få in mycket och regelbunden trafik till din hemsida: annonseria via google, och sökmotoroptimering.
Sociala medier och andra former av marknadsföring kan också bidra med trafik men det är ofta svårt och dyrt att använda dessa alternativ. Google annonsering är också något som kostar pengar och som kräver att du känner till mycket om Google Ads så att du regelbundet kan justera dina kampanjer. Det som återstår är då att jobba med din hemsidas sökmotoroptimering.
I detta blogginlägg kommer jag att gå igenom varför en skräddarsydd hemsida är bättre för SEO.
Se till att din skräddarsydda hemsida använder SEO webdesign
SEO webdesign betyder att du skapar och integrerar en plan för hur du ska generera trafik och att du sedan tar fram en design som följer den planen.
För att lyckas med detta behöver du har en djuptgående förståelse för dina kunders behov. Genom att du fördjupar din kunskap om deras olika nivåer av medvetande, vilka problem de behöver lösa och deras process för att fatta beslut kan du skräddarsy inte bara designen, utan även innehållet för dem. Varje steg i deras resa mot att bli en kund har då unikt innehåll som är inriktat på den information de behöver mest vid varje steg.
Detta går helt emot beslutet att använda en mall till din företagshemsida och det ger dig en starkare position gentemot din konkurrens att använda denna typ av design metoder. Mallar kan vara snygga, men om de inte drar in trafik eller konverterar besökare så har de inget värde för ditt företag, utan riskerar istället att skada din verksamhet.
Marknadsförare och webdesigners har samma mål. De vill skapa fantastiska hemsidor som hjälper sina företagskunder att få in fler nya besökare som snabbt konverterar till att bli nya kunder genom din företagshemsida. Yrkesgrupperna har sina egna specialkompitenser som ibland hamnar i konflikt. Web designers vill skapa design där det visuella och användarupplevelsen är väldigt enkel och tydlig. Marknadsförare vill ha in så mycket information som möjligt för att höja sidans SEO. Shopify.com skriver om hur viktigt det är att man löser denna intressekonflikt genom att fokusera på det gemensamma målet.
När designers och marknadsförare samarbetar runt hemsidans design så brukar resultatet bli extraordinärt. Se till att du väljer en webbyrå som jobbar nära ihop som team runt design och SEO.
Målet för din företagshemsida måste alltid vara att stödja existerande kunders behov, attrahera nya besökare och att konvertera nya besökare till att bli nya kunder. Därför är design och SEO hårt sammanflätade.
Hur ger Google din hemsida sitt betyg och sin sök-rangordning
Google använder web "crawlers" som scannar igenom och indexerar hemsidor. Dessa kallas ofta för "spindlar". Sedan har Google sina egna algorytmer för hur de bedömer en hemsidas sök-rangordning.
Googles huvudsakliga syfte är att erbjuda sina sökare de bästa, mest relevanta söksvaren. Därför får du ett högre betyg om du kan erbjuda dina besökare den bästa användarupplevelsen. Varje sida som Google spindlarna besöker får sin egen sök-rangording. Betyget är baserat på vilken auktoriet och hur användarvänlig den är enligt Google.
Google använder sedan SERP - Search Engine Results Page för att rangordna alla hemsidor. Detta är helt enkelt det man kallar den sida med resultat som du får när du söker i en sökmotor.
Du vill ligga högst uppe på första sidan i alla SERP för att få mest trafik i hela världen. De flesta av oss kan dock endast komma högst på ett fåtal sidor och det kan räcka för att vår verksamhet ska växa.
Mer än 90% av all söktrafik kommer ifrån de hemsidor som hamnar på Google's första sida enligt Mailchimp.
Vad Google tittar mest på?
Google har mer än 210 olika faktorer - som vi känner till idag - som det tittar på när de betygsätter en hemsida. Ingen vet exakt alla algorytmer som de undersöker, men vi vet vilka som är de tyngst vägande faktorerna.
Nedan är en lista på några saker som Google tittar mest på och som en skräddarsydd hemsida kommer att kunna tillgodose mycket bättre än en sida som använder en mall till sin design.
1. Hur många av dina besökare stannar kvar?
En av de viktigaste algorytmer som Google tittar på är hur många av dina besökare som snabbt lämnar din hemsida och hur många sidor de besöker när de kommer till din hemsida. Det är just därför det är så viktigt att du har skapat en skräddarsydd hemsida som är baserad på din målgrupp och vad de vill ha, då detta kommer att minimera risken att besökare lämnar sidan snabbt.
Läs mer om hur du kan öka dina konverteringar på din hemsida i mitt tidigare blogginlägg "5 enkla design-”hacks” som ökar lönsamheten på din hemsida".
2. Hur snabbt laddar din hemsida
Om du använder en mall ifrån något större CMS system, eller open-source lösningar, så är risken mycket hög att sidan kommer att han en stor mängd onödig kod som gör att sidan laddar långsamt. Det beror på att en mall är gjord för att passa en stor mängd företag så det finns delar av sidan som ditt företag kanske inte behöver eller vill ha. Delarna kommer då att gömmas men koden ligger kvar och drar ner sidans hastighet.
Använder du däremot ett mindre closed-source CMS så kommer koden på din sida oftast att vara mycket ren och inte innehålla onödiga delar som din sida inte behöver och inte använder. Din skräddarsydda hemsida kommer därför att kunna vara snabbare. Se till att du dubbelkollar sidans hastighet och prata med din webbyrå om du upptäcker att sidan inte är så snabb som den borde vara.
3. Hur väl designad är struktur och presentation på din sida?
Google gillar hemsidor som erbjuder god struktur, undersidor med tydlig information och design som erbjuder besökare den data de söker. Därför spelar innehållet på sidan även stor roll. Genom en skräddarsydd hemsida kan du presentera innehållet väl och du kan ta fram en bra struktur med tydliga undersidor.
4. Har du en relevant presentation på Search Engine Results-sidan
När någon har sökt din tjänst eller produkt och din sida hamnar i en av Googles sökningar, då är det av högsta vikt att den information som visas är av hög kvalitet och relevans.
Det betyder att du ska ha en optimerad metatitel, en logotyp och ett varumärke som är relevant. Detta kommer att ge din sida poäng som är relaterade till Click through rate CTR. Här gäller det alltså att du har fått hjälp med att lägga in alla metatitlar, och att du har en skräddarsydd, proffessionell logotyp. Allt detta är lättare att du missar om du endast använder en färdig mall.
5. Innehåll av högsta kvalitet på din hemsida
Innehållet på sidan är av högsta vikt. Det behöver vara relevant, lättläst, beskrivande, djuptgående och unikt. Just detta är inte direkt relaterat till om du använder en mall eller en skräddarsydd hemsida men om du har rätt struktur för ditt företag och för din bransch som underlättar för dina besökare så kommer det att öka konverteringskvoten. Har du en skräddarsydd hemsida så kommer du att gå igenom hela din säljprocess med den designer som skapar sidan åt dig. Det gör att du inte kommer att missa viktig information och att du vet med säkerhet att du far med din besökare på en strukturerad resa mot att kontakta dig.
6. En god balans mellan design och innehåll
För att din hemsida ska få höga poäng ifrån Google's algoritmer så krävs det att sidan har en god balans mellan en enkel användarvänlig design, och djuptgående SEO optimerad information. Användaren behöver båda delar för att kunna tillgodogöra sig informationen.
Riktigt bra design gör så att de kunder som hittar din sida i en Google sökning, går in, läser och lämnar sidan, faktiskt mins ditt företags hemsida och återkommer till din hemsida igen vid en senare sökning.
Sammanfattning
I detta blogginlägg har jag gått igenom några av de viktigaste faktorerna som Google motorn tittar på när den rangordnar din hemsida. Alla dessa viktiga faktorer har betydligt högre chans att få höga betyg av Google om hemsidan är skräddarsydd för just ditt företag och din målgrupp.
En skräddarsydd hemsida kan lättare hålla en balans mellan design och innehåll, den kan presentera innehåll av hög kvalitet bättre än en mall design sida, den kan ha bättre SERP presentation, struktur, laddningstid och behålla dina besökare på din hemsida längre än mall sidor.
Av dessa och fler anledningar anser vi på NKLT att du som småföretagare i första hand bör satsa på att bygga en skräddarsydd hemsida. Om du vill ha hjälp med rådgivning runt din nya hemsida, tveka inte att kontakta någon av oss i teamet.
-Lisa
Gratis konsultation