Lisa Eriksson
10 absolut nödvändiga delar av en arkitektbyrås hemsida
Det finns en mängd olika arkitektbyråer med specifik inriktning. Det kan röra sig om lägga att rita hus direkt till privatpersoner eller till fastighetsföretag. Då kallas man för byggnadsarkitekt. Man kan även ha fokus på att jobba med stadsplanering, eller kulturarvsfrågor. Det finns stadsplaneringsarkitekter som jobbar med att planera regioner, städer och bostadsområden samt dem som är landskapsarkitekter och jobbar med andra utemiljöer som torg, parker och dylika grönområden. Alla har dock en sak gemensamt: de behöver en väl fungerande hemsida.
De flesta hemsidor som arkitektbyråer skapar är visuellt vackra men har mer eller mindre allvarliga problem i sin funktionalitet. Målet måste vara att göra hemsidan till en port för nya kunder. Traditionella referenser minskar stadigt vilket innebär att arkitekter som vill bygga och utöka sin verksamhet behöver börja jobba mer med sitt digitala rykte. Det bästa stället för att göra detta är på sin hemsida. För att kunna konkurrera bör du som driver en arkitektbyrå försäkra dig om att hemsidan inte endast förmedlar er höga standard runt estetik, utan även fyller dina moderna köpares behov.
För att lyckas med detta behöver du tänka igenom och fatta beslut runt en mängd faktorer. I detta blogginlägg har jag tagit upp tio olika punkter som jag och teamet på NKLT tycker är viktigast för en arkitektbyrås hemsida.
Vad de flesta arkitektbyråer gör fel med sin hemsida- och hur detta kan fixas
Den digitala arkitekt tidningen Archipreneur.com gjorde en studie på ca 400 arkitektbyråers hemsidor och fann att 71% av dessa var dåligt konstruerade och inte var optimerade för att attrahera nya kvalitativa leads och kunder. Studien visade att de flesta arkitektbyråers hemsidor var mycket bra på att visa upp de arbeten firman har utfört, med bilder av högsta kvalitet och en vacker och tydlig struktur. Däremot så saknade majoriteten en strategi för sin sökmotoroptimering, en genomtänkt kundresa och utrymme för att regelbundet dela kvalitativ och djuptgående information inom sin yrkesbransch. Allt detta ledde till generellt mycket låga betyg för hemsidorna, med ödesdigra konsekvenser för arkitektbyråerna. Många missade därigenom helt eller till största delen fördelarna av att ha en hemsida.
Lösningen är att omstrukturera sin hemsida med nedan delar i fokus. Ibland räcker det med att lägga till undersidor och delar till sin existerande hemsida och i andra fall kan det vara en snabbare och bättre lösning att helt bygga om design och UX/UI struktur med en helt ny hemsida. De viktigaste aspekterna för att göra din hemsida till en kund-magnet är att gå igenom nedan tio punkter och skapa en strategi för din hemsida som inkluderar dem alla.
1. Skapa en strategisk UX/UI design med en kundresa
När ni designar en hemsida för er arkitektbyrå så är UX/UI design och kundresan för just din målgrupp av högsta vikt. En kundresa är en karta över alla de steg en besökare till din hemsida tar innan de kontaktar er för att potentiellt bli en ny kund hos er. En väl utformad kundresa startar ifrån det att en potentiell ny kund har ett behov av en av dina tjänster, till att de sedan söker på Google efter något relaterat sökord, hamnar på din hemsida, surfar runt och läser information på din hemsida, ser och känner förtroende för ditt varumärke, och tillsist fyller i ett formulär, ringer eller emailar dig för att få rådgivning och börja en kommunikation direkt med dig. UX/UI design är en mycket viktig del i att denna process fungerar optimalt. SEO är en annan del eftersom den delen gör att kunden hittar fram till din hemsida. Dina kundcase är en annan viktig del, och hur du presenterar ditt tema är ännu en del. Alla delar bildar vad man kallar för att kartlägga kundresan.
2. Förmedla kärnan i ditt varumärke
Enligt Hingemarketing lyckas de bästa arkitektfirmornas hemsidor använda sitt varumärke för att leda designen. De använder både bilder, typografi, färger och layout för att förmedla en story, bygga förtroende och trovärdighet till sina besökare. När du förmedlar kärnan av ditt varumärke så kan du även förmedla de värderingar som är viktigast för ditt företag, samt ditt företags "Unique Selling Point" eller USP som alltså avser det fördelar och försäljningsargument sm skiljer ditt företag och dina produkter/tjänster från andra företag.
När du lyckas förmedla detta genom designen på din hemsida så blir din design mer innovativ och minnesvärd och hemsidan får en djupare mening. Detta gör att de som besöker sidan lättare kommer att minas den och återkomma till den vid ett senare tillfälle. Detta ger dig en strategisk fördel på marknaden.
3. Utsökt vackra och gripande bilder
Detta är den styrka din hemsida antagligen redan har då de flesta arkitektfirmor har en mycket stark känsla för design och bilder. Du vet redan att vackra bilder spelar en mycket stor roll för ditt företags varumärke och hemsida. Vi är visuella varelser och vackra, gripande bilder förmedlar trovärdighet och en önskan att ta del av dina tjänster. Det är inte endast sidan med dina kundcase som inkluderas i detta utan alla bilder på hemsidan. Foton behöver ha så hög kvalitet som möjligt men så liten storlek som går utan att bilden blir suddig. Detta för att undvika att bilderna tynger ner sidans hastighet. Men eftersom din bransch är högst visuell så behöver du givetvis imponera med dina bilder. Det finns många gratis eller lågkostnads alternativ där du kan hitta fenomenala bilder som kan förmedla ditt varumärke.
4. En imponerande portfolio-sida med lyckade kundcase
För en arkitektbyrå är er portfolio en av de absolut viktigaste verktygen ni har för att kunna övertyga nya kunder att de bör anlita er till sitt nya projekt. Som en del av din hemsidas kundresa behöver besökare se några exempel på utförda arbeten för att känna sig trygga i att ni levererar vad in lovar. En arkitektbyrå bör därför mycket omsorgsfullt välja ut ritningar, bilder, texter och en tidslinje som visar projekten och presentera dessa högst professionellt på hemsidan. Välj att fokusera på de projekt som bäst visar era arkitekters färdigheter, metoder och varumärkesbyggande kundcase.
Visa både er design expertis, och kreativitet genom projektbeskrivningar, skisser och 3D modeller, samt tekniska ritningar med betoning på strukturell säkerhet. Det kan även vara bra att länka några av dina fallstudier till specifika arkitekter för att göra det lite mer personligt och lyfta fram specifik kompetens inom bolaget. Ta gärna med mycket detaljer, omdömen ifrån nöjda kunder, videos och specifika resultat med siffror.
Se till att även här kommunicera företagets varumärke och design stil. Archisoup menar att det är viktigt att visa upp bilder ifrån arbetets gång och se till att du använder ganska nya exempel så att hemsidans kundcase inte blir inaktuella och förlegade designmässigt. Då är det bättre att ha färre kundcase. Se till att sidan för din portfolio är lättnavigerad och väl strukturerad. Beskrivningarna ska vara tydliga för varje projekt. Ta gärna upp utmaningar i designen som ni lyckades överkomma och ha gärna en lista på de olika uppgifter ni jobbade på för kundprojektet för att lyfta fram er mångsidighet.
Om du inte har möjlighet att själv anlita en professionell fotograf så kan du fråga dina kunder om de har egna foton ifrån projektet som ni kan få låna av dem? Duktiga fotografer kan vara mycket dyra men proffsiga bilder är enormt värdefulla, så det är viktigt att endast använda bilder av högsta kvalitet.
5. Ta med omdömen ifrån nöjda kunder
Det är inte endast resultatet av att arbeta med din arkitektbyrå som är viktigt för en ny kund, vilket du kan visa med din portfolio, utan även förtroende för att processen att jobba med dig och ditt team kommer att vara smidig och positiv.
Enligt en rapport ifrån PowerReviews så läser 99,9% av alla kunder omdömen när de ska köpa något online.
49% av konsumenter litar på online recensioner lika mycket som de litar på personliga rekommendationer ifrån vänner och familjemedlemmar. Det är alltså 1 av 2 personer som litar så mycket på online rekommendationer. Just därför väger dessa väldigt tungt i beslutsprocessen. Man har även visat att ju fler recensioner ett företag har, dess då bättre.
Många kunder som ska jobba med en arkitektbyrå är pressade och vill minimera sina risker. Så trots att de kan se vackra och välstrukturerade kundcase på din hemsida så är detta endast halva delen av processen för dem. En fantastisk byggnad kan ha bakomliggande konfliktfyllda relationer, och en finansiell process som lett till stora problem, så kunden vill givetvis veta i förhand att det kommer att gå smidigt och rätt till när de arbetar med en arkitektbyrå. Därför är det viktigt att du tar med recensioner på din hemsida. Där kan du även själv välja ut citat ifrån de recensioner som du tycker bäst beskriver samarbetet med kunden. Det är även viktigt att ha många recensioner på ditt Google My Business konto, men du kan lyfta fram några riktigt positiva och nöjda kunder i dem du delar på hemsidan.
6. Lägg användarupplevelsen i fokus
Om din hemsida inte är användarvänlig så riskerar du att snabbt förlora nya besökare som har hittat fram till din sida. För att din sida ska vara användarvänlig är det ett flertal olika delar som är viktiga. Sidans struktur påverkar hur lätt det är att hitta innehåll på sidan. Om du har länkar som inte fungerar eller sidor som laddar långsamt så kommer detta att påverka din arkitektbyrås varumärke negativt. Detta är delar som gör att dina besökare kan känna sig frustrerade och det kan få potentiella nya kunder att välja en av dina konkurrenter istället för dig. Många arkitektfirmor lägger för mycket fokus på att ha en skimrande design, men de glömmer bort att besökare lämnas i förvirrande navigering där de måste ta sig igenom en slags labyrint för att hitta vad de letar efter. Vilket nästan alltid leder till att de istället lämnar sidan.
Idag går majoriteten av besökare in på hemsidor via sin mobiltelefon där små skärmar gör det svårt att visa en extraordinärt vacker eller kreativ design. Istället behöver fokus ligga på att hjälpa dina besökare hitta rätt i sin kundresa. Givetvis är det viktigare än någonsin att din hemsida har en fullt responsiv design som alltså ändras beroende på skärmstorleken besökaren använder.
7. Sökmotoroptimera din hemsida
Sökmotoroptimering (SEO) är allt du gör för att öka mängden och kvalitén på den trafik som kommer ditt din hemsida genom sökningar i tex Google. Genom att optimera innehållet på olika sidor med specifika sökord och även använder olika strategier för att bygga hemsidans så kallade "domän auktoritet" så kan du få mer trafik och trovärdighet med tiden. Målet är att hamna på den första söksidan i Google på ett visst ord eller ämne/sökmening.
För en arkitektbyrå är konkurrensen mycket hög för de mest relevanta sökorden. Om du skapar en strategi och utbildar dig om hur du sökmotoroptimerar din hemsida, så kommer du dock att få ett övertag över dina konkurrenter eftersom majoriteten av företag inte jobbar med SEO alls. En strategi innebär att du planerar vilka sökord du vill hittas på och genom att använda olika verktyg tar reda på smalare sökmeningar och alternativa sökord som har lägre konkurrens och som du kan plocka upp och skapa undersidor för som sedan har en bättre chans att hamna på Googles första sida.
8. Lägg till en blogg för utbildningsmaterial
En blogg till en arkitektbyrå är ett fantastiskt sätt att få in nya leads online och förbättra byråns placering i Google sökningar. När du lägger till en blogg på din hemsida så kan du börja etablera dig som en tankeledare. Ju fler olika sökord du lägger till i dina blogginlägg, ju fler tillfällen får du till att någon ny kund hittar just din hemsida.
I bloggen bör du skriva djuptgående artiklar om ämnen som ni tror kan hjälpa era kunder. Det kan handlar om utmaningar inom design, trender inom industrin eller annan relevant information. Artiklarna bör vara relativt långa för att sökmotoroptimeringen ska lyckas väl. Man brukar rekommendera ca 2000 ord per inlägg. Genom att du skapar utbildningsmaterial kan ditt team visa bredden av sin kompetens och även börja bygga ett positivt rykte som en bra källa för information av hög kvalitet.
Det kan även vara ett bra sätt att särskilja ditt företag ifrån dina konkurrenter att skriva en bra blogg. När du delar med dig av din kunskap så höjer du din kredibilitet. Dina besökare kommer att få mycket högre förtroende för dig när de ser att du skriver en blogg.
En blogg klassas som kunskapsmarknadsföring och är mycket effektivt. Contentsavvy.com skriver att ca 50% av alla marknadsförare anser att bloggar är en nyckelstrategi inom marknadsföring för företag. Man vet även att 70-80% av människor ignorerar annonser i Google sökningar och att de endast tittar på organiska resultat, dvs de resultat som inte är annonser utan som utgår ifrån deras sökord.
9. Bio med foton på alla i ditt team
Som en arkitektbyrå säljer du i första hand expertis. Därför bör du göra allt du kan för att lyfta fram den expertis du besitter med ditt team. Vi vet att en bild säger mer än tusen ord, just därför är det väldigt viktigt med porträttbilder på din personal.
På företagssidor är sidan som ofta heter "om oss" den mest besökta undersidan och denna är oftast följd av ett besök till firmans "team" sida. Detta beror på att en ny kund alltid är intresserad av att veta vem de kommer att jobba med. Porträttbilder på din personal samt information om alla individers expertområde är ett fantastiskt sätt att både skapa en mänsklig aspekt till ditt företag och bygga förtroende för nya besökare som ännu inte har kontaktat dig.
Om en besökare till din hemsida inte ser porträttbilder av de människor de kommer att jobba med, och särskilt om det saknas bilder på arkitektbyråns ledarskap, då är risken mycket hög att de kommer att välja en konkurrerande firma.
10. Call-to-action knappar och erbjudanden
För att återkoppla till den tidigare nämnda digitala kundresan så är en CTA knapp med ett erbjudande den näst sista besöksplatsen på en besökares resa. Den sista är såklart att de kontaktar dig och ger dig sina kontaktuppgifter.
Call-to-action (CTA) knappar inkluderar alla knapp formade länkar som har en uppmaning. Men de mest effektiva CTA knapparna har en uppmaning som fångar dina kunders uppmärksamhet genom ett attraktivt erbjudande, som gör att de känner sig manade att ta nästa steg.
De mest effektiva hemsidorna för arkitektbyråer ifrån ett marknadsföringsperspektiv har flera olika erbjudanden till sina besökare. Det kan röra sig om en gratis konsultation eller en gratis nerladdning av någon värdefull information, tex en PDF med en djuptgående guide som kan vara relevant för en ny kund. Då kan du be om deras namn och epost adress i utbyte mot informationen eller konsultationen. Var tålmodig, då det kan ta tid för en ny lead att faktiskt bli din kund. När du delar med dig av värdefull information eller en gratis rådgivning så ökar chanserna att de kommer att kontakta dig i framtiden när de är redo att starta ett projekt.
Sammanfattning
I detta blogginlägg har försökt lyfta fram tio av de absolut viktigaste faktorerna som gör att en hemsida till en arkitektbyrå kan lyckas förmedla varumärket och locka nya kunder till att kontakta dig. Jag har gått igenom vad de flesta arkitektbyråer gör för vanliga fel, att du bör skapa en strategisk UX/UI design med en kundresa, förmedla ditt varumärke, använda vackra bilder, lägga till en sida för kundcase, inkludera omdömen ifrån nöjda kunder, lägga användarupplevelsen i fokus, sökmotoroptimera sidan, lägga till en blogg, ha med porträttbilder på din personal och ha med CTA knappar och attraktiva erbjudanden.
Om ni vill ha hjälp med att designa en ny hemsida till er arkitektbyrå, hör av er för en gratis rådgivning.
-Lisa
Gratis konsultation