Lisa Eriksson

10 fördelar med att starta en podcast

Varför ska man starta en podcast? Det finns många anledningar till varför en podd skulle vara något för dig och ditt företag. En podd är som en öppen kanal där du kan föra en dialog och dela med dig av din kunskap med andra. Inget ämne är heller för litet eller nischat. Antalet personer som lyssnar på poddar växer hela tiden och det finns lyssnare för allt! Vare sig du vill prata om industrin ditt företag verkar inom eller om ett passionerat intresse som du har. Här kommer ytterligare 7 anledningar till varför du bör starta en podcast!

1. Sprid ditt budskap

Sprid ditt budskap och bygg ett online community dvs gemenskap. Ditt content/innehåll bör vara tydligt om inte nischat och försök att välja en målgrupp för din publik som du förstår väl. Innehållet bör vara informativt men se även till att du har en personlig stil i podden för att du ska lyckas. Människor gillar att lyssna på människor som är verkliga och som de kan relatera till och känna igen sig i. Med en podcast har du möjlighet att göra båda. Det kan vara just därför de är så populära.

En podcast handlar dock inte bara om att prata och att någon sedan lyssnar på det du har spelat in. Istället handlar det om att föra en aktiv dialog där lyssnaren kan vara delaktig. Detta skapar ett community med dina lyssnare där du kan ta in deras feedback och skapa content som de tycker är intressant och vill veta mer om. Så fråga ofta frågor i dina sociala medier för att lyssnarna som följer dig ska känna sig delaktiga.

Ta upp frågorna i din podcast och svara på dem och styr sedan innehållet baserat på vad de ber om att höra mer om. På så sätt kommer du att bygga en relevant och populär podcast. Det skapar också en kanal där du kan hjälpa och lära andra om det du tycker om. Kanske även du kan ha nytta av podden och lära dig något nytt. Här kommer tre tips på hur du kan bygga ditt community och inkludera dina följare:

1. Q&A avsnitt där man får skicka in sina frågor till podden.
2. Story avsnitt där man läser upp följarnas berättelser/händelser.
3. Tävling avsnitt där man får ringa in och utmana en person i ett quiz.

2. Nå ut till nya målgrupper

Genom att starta en podcast får du möjligheten att ge content/innehåll både till din nuvarande målgrupp och till nya målgrupper. Podcasts blir bara mer och mer populärt och allt fler personer söker efter nya podcasts att följa. Genom att finnas tillgänglig online på olika plattformar kommer fler personer att kunna hitta dig och ditt varumärke.

3. Skapa starkare relationer med dina lyssnare

Personer köper inte av företag, de köper av personer. Genom att spela in podcastavsnitt får du chansen att vara personlig och knyta starkare band med dina lyssnare. Tänk dig vilken skillnad det blir att ha möjligheten att prata till din målgrupp en till flera gånger i veckan jämfört med att skriva en blogg eller några inlägg på sociala medier. Helt plötsligt har ditt varumärke en röst, en möjlighet att berätta om det du vet bäst, ditt yrke!

4. Snabbt och enkelt att komma igång

Har du en bra idé och en plan för vad du vill att din podcast ska innehålla går det väldigt snabbt att komma igång! Självklart är det bra om man har lärt sig hur man redigerar inspelningarna, men övning ger färdighet! Allt måste inte vara perfekt med en gång. Annars hamnar man lätt i en spiral där man skjuter saker framåt för att man inte känner sig 100% redo. Så fånga chansen och spela in ett pilotavsnitt! Du kommer inte ångra dig!

5. Kostnadseffektivt

Det behöver inte vara dyrt att starta en podcast. Det kan nästintill vara gratis om du har tillgång till en mobiltelefon och dator med ett redigeringsverktyg. Vill man köpa en mikrofon till podden finns det många alternativ att välja från och i många olika prisklasser. Någon lokal behöver du inte heller hyra. Se efter ett rum med bra akustik och häng upp gardiner och lägg kuddar i rummet. Det kommer stoppa ljudet från att studsa och eka i inspelningen. Ju fler kuddar, dess ”varmare” och behagligare blir också ljudet på inspelningar. Det är därför du kanske har sett studios som har mjukt skumplast på både väggar och tak.

6. Var tillgänglig oavsett forum

En podcast är väldigt mångsidig när det kommer till olika kanaler att lyssna på. Podcasts finns idag tillgängligt på många forum och kan lyssnas på både från mobil, surfplatta och dator. Exempel på ställen du kan lägga upp din podcast på är Spotify, Apple podcasts, Google podcasts, Stitcher, TuneIn och Pocketcasts. Många plattformer rebjuder gratis delningar över flera olika kanaler via API kopplingar.

7. Perfekt att kombinera med annat content

Driver du en blogg på din hemsida idag? Då är en podcast en perfekt kanal att komplettera med! En blogg är ett bra sätt att sprida kunskap på. Men alla har inte tiden att sitta ner och läsa. Många vill kunna göra andra saker samtidigt. Till exempel jobba framför datorn och lyssna på något samtidigt. Då är en podcast ett perfekt alternativ. Man kan också använda bloggen till att marknadsföra innehållet i podden. Du kan läsa mer om våra marknadsföringstips för att starta en podcast här.

8. Driva trafik till hemsidan

Podcasten kan användas på flera sätt, ett av dem är att driva trafik till sin hemsida. Genom att ha dina avsnitt med en kort beskrivning på din hemsida kan du öka antalet besökare. Det kommer även leda till större chans att fler personer som söker efter ett visst ämne hittar din hemsida på Google. Vare sig de söker en produkt/tjänst eller podcast.

9. Nytt sätt att marknadsföra ditt företag

Om du pratar om industrin ditt företag är verksam inom är det ett ypperligt tillfälle att promota dina tjänster eller produkter. Bäst av allt, det är helt gratis! Men kom ihåg att podcasts inte är en kanal för att bombardera lyssnarna med reklam. En podcast ska skapa värde för den som lyssnar. Annars kommer du inte ha många lyssnare kvar. Så se till att marknadsföringen av dina tjänster och produkter hamnar på en lagom nivå.

10. Skapa extra intäkter

På tal om marknadsföring i podden kan det hjälpa kunder komma i kontakt med ert företag längre ner i er sales funnel, d.v.s. ni kan få fler kvalificerade leads. En blivande kund behöver oftast ha flera kontaktpunkter med ett varumärke innan det blir ett köp och då är en podcast ett perfekt sätt att komma i kontakt med personer. Flera kvalificerade leads är lika med mer affärer.

Podden kan även bygga mer förtroende för dig, det du kan och din tillförlitlighet genom att de får lära känna dig lite mer via podden. Detta kommer att kunna öka chansen att de väljer just ditt företag när de behöver en ny tjänst eller produkt.

Om podden växer sig stor kan det också öppna dörrarna för ytterligare intäkter till bolaget. Detta sker vanligen genom sponsring. Sonsring innebär kort och gott att ett annat varumärke kan betala dig för att du ska prata om eller nämner deras varumärke i podden. Detta är hur de flesta podcasts tjänar pengar idag. Riktigt stora poddar drar in miljonbelopp varje år genom sponsring av andra varumärken.

Sammanfattning

Så med alla dessa fördelar med att podda, vad väntar du på? Fånga möjligheten och starta din podd nu! Det kommer även att vara otroligt kul och givande. Vi har tagit fram en blogg om hur du enkelt startar en podcast som du kan läsa mer om här.

Vill du ha hjälp med att komma i gång med podden och få podcastavsnitten inkluderade på din hemsida? Hör av dig till oss! Vi erbjuder färdig poddpaket där vi hjälper dig så dina avsnitt finns på din företagssida och på alla stora poddkanaler.

-Lisa


Skriv upp dig till vårt nyhetsbrev

Some fields are not valid
Nyhetsbrev


  • 2024-09-05 07:00
    Pressmeddelande: Webpages nklt i Uppsala förser sportföretag med skräddarsydda hemsidor
    info
  • 2024-08-06 07:00
    Intervju med Anders Berglund, VD för bioteknikföretaget Epistat
    info
  • 2024-07-09 07:00
    Vad innebär User Interface och User Experience för en webbplats?
    info
Login