Lisa Eriksson

10 fördelar med en mobilapp för ditt företag!

Mobilanvändning fortsätter att stiga världen över. Enligt statistik spenderar åldersgruppen 18-24 år 68% av sin media-tid på mobilappar och har i genomsnitt 40 appar nedladdade på sina mobiler. Intäkterna för mobilappar förutspås också fortsätta att stiga kommande år och sätta nya rekord. Vilket gör det till en marknad man inte vill missa som företagare!

En mobilapp kan vara ett bra alternativ, inte bara för större företag utan även mindre företag som vill vara konkurrenskraftiga på marknaden. I denna blogg kommer vi gå igenom de främsta fördelarna med att ha en mobilapp för sina kunder, alternativt för internt bruk i företaget. En mobilapp är inte bara ett utmärkt verktyg för att hålla kontakten med kunder utan kan även fungera internet för anställda så att de kan se uppgifter, kommunicera och planera sina arbetsuppgifter.

1. Marknadsföra dina tjänster eller produkter

Den första anledningen många väljer att skapa en webbapp för idag är kanske inte den mest revolutionerande, men kan ändå ha stor inverkan på ditt företag och det är att visa dina produkter eller tjänster för dina existerande eller nya kunder. En mobilapp är det perfekta sättet att både vara lättillgänglig och informativ kring produkter och tjänster ditt företag erbjuder. Du kan också använda appen för att marknadsföra andra saker som sker i företaget. Exempelvis skicka ut notiser om nyheter som har lanserats eller erbjudanden till kunder.

2. Ökad inkomst

Mobilappen kan också komma att ha stor inverkan på din försäljning. Allt som gör köpresan enklare för en kund har stor inverkan på om en kund väljer att köpa eller inte. Du behöver inte heller nödvändigtvis sälja något genom appen. Appen kan vara ett verktyg för kommunikation och information till kunder som hjälper kunden fatta beslut om en produkt eller tjänst. En mobilapp kommer få dig stå ut på marken och skapa närvaro hos en allt mer växande mobilmarknad.

Du kan även tjäna extra pengar på appen genom att tillåta att annonser visas i appen eller erbjuda ett medlemskap där användarna måste betala årligen eller månadsvis för premium funktioner. Så vare sig du väljer att sälja direkt i appen, ha annonser eller medlemskap är mobilappar ett smart sätt att öka inkomsten till företaget.

3. Konkurrenskraftig på marknaden

Har dina konkurrenter redan appar på marknaden? Då kan det vara dags att sätta fart. Om du är den första bland dina konkurrenter att utveckla en app är det första du måste göra att bestämma ett syfte med appen. För att utveckla en app bara för att ha en kommer inte leda till mer eller bättre affärer. Bästa sättet att komma fram till syftet med en app är att se på kundens köpresa.

Börja med att ställa dig själv några frågor: Vad fattas och vad kan göras bättre när en kund kommer i kontakt med företaget? Finns det lättillgänglig information för kunder? Är det svårt att navigera bland varor eller tjänster på mobilen? Genom att ställa dig själv olika frågor kring kundens köpresa kan du komma fram till vilken funktion som kommer vara till störst nytta för kunden!

4. Kundlojalitet

Det finns hundra tusentals appar. Ändå väljer kunder specifika appar att ha på sina mobiltelefoner. En bra app med relevant information och lätt navigering skapar kundlojalitet. Vilket knyter tillbaka till syftet och funktionen med appen. Om appen hjälper kunden hitta det han eller hon söker kommer de att återkomma till appen. Det är det som skiljer en bra app från andra konkurrenter.

Ett tips för öka kundlojaliteten är personliga erbjudanden baserat på kundens intressen och köphistorik. Ta till exempel ett café som Espresso House. Genom att skanna en QR medlemskod när man handlar kan man samla poäng och få personliga erbjudanden baserat på det man gillar att köpa. Så köper du ofta en Latte kan du få ett erbjudande på reducerat pris eller en kaka på köpet etc.

5. Bättre kommunikation med kunder

Mobilappar gör det även möjligt att göra upplevelsen personlig för kunden baserat på vad kunden/besökaren tidigare har tittat på/läst. Ett häftigt exempel är Spotify appen. Har du tänkt på spellistorna som är ihopsatta och rekommenderade till dig? Spotify appen får in data som beskriver vilken typ av musikstil du har och vilka artister du brukar lyssna på. Baserat på den datan sätter de sedan ihop en personlig lista till dig. De kan till och med rekommendera nya artister som de tror du skulle gilla baserat på dina tidigare lyssningar. Ganska coolt inte sant?

Och det är där vi är idag. Många kunder förväntar sig idag att få personliga erbjudanden. Vare sig det är via mejlen eller när de använder en app. Ett smart sätt att starta kommunikationen med en kund är att använda sig av notiser. Alla känner vi någon med ett tiotal röda notiser på sina appar medan andra, som mig själv, inte klarar av en enda notis på min mobilskärm. Vare sig det är den röda notisen som man vill ta bort eller om man drivs av ren nyfikenhet är notiser ett bra sätt att väcka intresse och uppmärksamhet till appen.

6. Varumärkeskännedom

En mobilapp är även ett utmärkt sätt att öka varumärkeskännedomen. Appen funkar som reklam utåt för företaget. Det är därför viktigt att man tänker över designen och loggan på appen. En igenkännbar app icon kan ha stort inflytande över nedladdningar, förtroendet för appen/företaget och ökad varumärkeskännedom. Förutom att appen ska vara igenkännbar är det viktigt att tänka igenom funktionen som appen ska fylla. Att möta sina kunders behov i mobilappen är det absolut viktigaste för att skapa en framgångsrik mobilapp.

7. Tillgänglighet

När tittade du senast på din mobil? Mobiltelefoner har tagit över helt och tiden vi spenderar på våra mobiler växer år för år. Om du vill vara tillgänglig för dina kunder är en mobilapp vägen du bör ta. I och med det ökade användandet av mobiltelefoner är en app det perfekta sättet att finnas tillgänglig hela tiden. Att utveckla en app är även ett sätt att visa att ditt företag följer med i tiden.

Om du planerar att utveckla en app bör du tänka på om du ska göra separata appar för android och iOS eller om du ska skapa en app som funkar för båda. Det finns för och nackdelar med båda alternativen.

8. Bättre feedback

Bättre feedback är lika med större möjligheter för förbättring. Att lämna feedback på ens upplevelse i en mobilapp är väldigt lätt och kräver endast några tryck för en person som scrollar. Med mer feedback har företag chansen analysera datan de får in och göra den utvecklingen som behövs för att optimera upplevelsen för kunden.

Uppmuntra gärna dina användare att lämna feedback efter ett köp eller specifik händelse i appen. En rekommendations knapp kan också vara användbart för att sprida information om företaget och mobilappen till andra.

9. Lättillgänglig information för alla

Mobilappar är enkla. Det är en av de främsta fördelarna med dem. Med en mobilapp kan du enkelt sprida information till både kunder och anställda. Du behöver inte gå in i en webbläsare och skriva in en webbadress och sedan klicka dig vidare. Allt som krävs är ett tryck. Även om du har tagit fram en perfekt mobilanpassad hemsida så kan den inte mäta sig emot en väl utvecklad mobilapp i användarvänlighet.

10. Bättre rutiner och produktivitet för anställda

Att utveckla en intern app för anställda för med sig många fördelar och kan ha olika syften. När vi har hjälpt företag ta fram interna appar är syftet ofta att kunna optimera processer och sprida information enkelt inom företaget. Idag använder de flesta anställda sina mobiler i sitt dagliga arbete och att behöva logga in på en hemsida på mobilen kan ibland vara lite krångligt. Då kan en mobilapp med inloggning för de anställda vara ett perfekt verktyg för att se ny information och kommunicera mer effektivt med varandra.

Sammanfattning

Mobilanvändning kommer bara fortsätta att växa och att ha en mobilanpassad hemsida är inte alltid tillräckligt för att vara konkurrenskraftig på marknaden. Med en mobilapp kan du säkerhetsställa att dina kunder får den ultimata köpupplevelsen direkt i mobilen. Plus det är ett utmärkt sätt att öka varumärkeskännedomen med en snygg icon och design! Hjärnan är byggd för att komma ihåg enkla symboler, tänk Apple och Nike tex.

Är du intresserad av att komma igång med din egen mobilapp och vill ha professionell hjälp? Hör av dig till oss på nklt! Vi har utvecklat mobilappar både för företag och eget bruk. Du kan faktiskt gå in och kika själv på vår app som heter mobitid! Mobitid är vår tidredovisningsapp för företag och privatpersoner som du kan använda både i arbetet och på fritiden. Du kan se och läsa mer på Mobitid.se.

Vi erbjuder även framtagning av designprototyper som du kan använda när du söker investerare eller programmerare för att bygga själva appen. Du får då rådgiving av en expert, en processkarta, layout, samt en fungerande prototyp.


Skriv upp dig till vårt nyhetsbrev

Some fields are not valid
Nyhetsbrev


  • 2024-09-05 07:00
    Pressmeddelande: Webpages nklt i Uppsala förser sportföretag med skräddarsydda hemsidor
    info
  • 2024-08-06 07:00
    Intervju med Anders Berglund, VD för bioteknikföretaget Epistat
    info
  • 2024-07-09 07:00
    Vad innebär User Interface och User Experience för en webbplats?
    info
Login