Lisa Eriksson
12 tecken på att du behöver uppdatera din hemsida
Det är aldrig bra när din hemsida börjar se omodern och föråldrad ut. Inget företag vinner på att vara urmodig. Men design är subjektivt, så när vet du med säkerhet att din hemsida behöver uppdateras?
Man brukar generellt rekommendera att företag uppdaterar designen helt på sin hemsida vartannat till vart tredje år. Både design och funktion ändras och förbättras hela tiden. UX och UI design syftar till designens funktion även kallad användargränssnitt. Konceptet UX betyder ”user experience” och UI betyder ”user interface”. Detta är delar av design som utvecklas hela tiden och moderniseringen går snabbt. Med förbättringar i UX dvs funktionen så kommer även synliga förändringar i den visuella designen. Detta gör att även din hemsida kan behöva uppdateras även om den ser stilig ut.
Däremot finns det många koncept inom design som är klassiska och håller längre över tid. Så det är bra att inte vara för trendig och att hoppa på extrem design tidigt i de flesta branscher. Om du inte jobbar inom just konst, design, eller innovativ marknadsföring så brukar ditt företag gynnas av en klassisk men tidsenlig design som följer industristandard inom användargränssnitt.
Även innehållet på sidan kan bli inaktuellt och gammalt och därför bör du som företagare ha bra rutiner för att kolla upp existerande information och ta fram ny information som kan hjälpa dina kunder.
Nedan är mina tolv bästa tips som du kan fundera runt för att avgöra om ditt företags hemsida behöver uppdateras? Du kan givetvis även kontakta din nuvarande webbyrå eller oss på NKLT som kan hjälpa dig genom att analysera din nuvarande hemsida.
1. Trender inom webbdesign kan ha ändrats i din bransch
Din hemsida behöver se snygg ut för att dina kunder ska vilja göra affärer med dig. Om designen känns förlegad så skickar det fel signaler till dina besökare. När besökare kommer till din hemsida och upptäcker att den ser föråldrad ut så tvekar de ofta både inför sidan och ditt företag. Detta påverkar alltså både ditt varumärke och dina chanser till försäljning negativt.
Du kanske skaffade en ny hemsida för fem år sedan och tycker den fungerar ”bra” men du vet att sidans design inte är uppdaterad på ett tag så den ser lite förlegad ut. Detta leder dock ofta till att kunder som besöker sidan förlorar förtroende för din verksamhet.
Alla som använder nätet blir mer och mer vana vid tydliga menyer och enkla sätt att tillgodogöra oss information. Så om din hemsida inte följer med så blir det svårare för dina kunder att hitta rätt information på din hemsida.
Nedan är ett exempel på en gammal förlegad design till en hemsida och en ny snyggare design med tydligare navigering. Du kan se ganska tydligt vilket företag man får högst förtroende för och att det har mycket med både design, färger och navigering att göra.
Det första exemplet är den Brittiska hemsidan till Gates N Fences. Du kan se att det är en förvirrande sida med skarpa färger som säkert stressar dig som besökare. Det är även väldigt mycket information i liten text som är svår att läsa och navigeringen ligger endast på vänster sida vilket inte längre anses vara modern navigering.
Nedan är vår kund Bymans Finsnickeri och det är tydligt att företaget har satsat på att bygga sitt varumärke via sin hemsida, både i bild och text. Vår designer Viktor började med att skapa en modern snygg, grafisk profil med lugnande färger, en ny logotyp samt typsnitt som är lätta att läsa. Sidans navigeringsmeny ligger i toppen av sidan vilket har visat sig vara mer effektivt just på första sidan av en hemsida och han har begränsat antal val för besökarna så att det ska vara så lätt som möjligt för dem att hitta rätt på sidan. Designen använder några vackra bilder ifrån verksamheten och en slogan som representerar själen i hantverket.
Utöver att det blir svårare att navigera på en äldre designad hemsida kan besökare även tänka att den tjänst eller produkt du erbjuder också är inaktuell och inte hänger med i moderna trender och industristandard. De kan tom undra om du fortfarande bedriver verksamhet om sidan ser förlegad ut. Detta gäller även hemsidor med felaktig information. Ofta ser jag hemsidor där bilder på personal inte längre syns utan istället visar en grå bild. Detta kan bero på att bilder på sidan inte längre visas pga att din hemsida inte har hängt med i någon ny systemuppdatering vilket resulterar i att dina bilder ej längre visas korrekt. Om designen på din hemsida upplevs som förlegad eller tom trasig så kan det tex göra att kunder tvekar på att köpa något ifrån din hemsida eller kontakta dig.
Vi på nklt försöker alltid hjälpa våra kunder med att ta bort felaktig information ifrån en hemsida. Vi har sett att det är bättre att ha mindre information, än att ha felaktig information. Våra designers försöker alltid skapa tidlösa designer till hemsidor för att de ska hålla så länga som möjligt, men det innebär ändå inte att alla sidor klarar av att hänga med i alla framtida ändringar i både design och teknik. Olika typer av skärmar kräver tex olika lösningar och det är inte alls säkert att mobiler kommer att förbli i samma storlek som vi ser idag.
Om din hemsida ser bra nog ut för dig, hur vet du då om trenderna har ändrats idag? Ett enkelt sätt är att kolla upp dina konkurrenter.
2. Dina konkurrenters hemsidor är mycket snyggare än din
Inom yoga lär man sig att inte jämföra sig med andra, men när man inte är på yogamattan längre utan istället befinner sig i affärsvärlden så behöver man både jämföra sig och konkurrera med andra. Det bästa sättet att konkurrera är givetvis genom att man erbjuder fantastiskt bra tjänster som hjälper andra, både företagare och privatpersoner på bästa sätt. Ett sätt att visa dina tjänster och produkter är just genom din hemsida. Testa att googla på några av dina konkurrenter och titta på deras hemsidor. Försök att vara objektiv och om dina konkurrenter visar sina tjänster och produkter på ett sätt som ser snyggare ut än din egen hemsida och som gör det lättare för kunder att hitta rätt, ja då bör du tänka igenom din nuvarande design och antingen själv uppdatera din hemsida, eller ta hjälp ifrån något proffs.
Om du behöver fler nya kunder eller vill kunna höja dina priser så bör du tänka på att uppdatera designen på din hemsida så fort som möjligt.
Kom ihåg att det inte alltid är så lätt som att titta på en hemsida för att bedöma sidans UX och UI design, alltså sidans funktioner, hur lätt kunder hittar på sidan och hur snabbt sidan laddar mm. Allt sådant spelar stor roll. Därför kan det vara en stor hjälp att be en webbyrå analysera din hemsida.
3. Din sida är inte längre varumärkesbyggande utan skadar ditt varumärke
Din hemsida är otroligt varumärkesbyggande. Du vill såklart att din hemsida ska förmedla ditt varumärke på ett bra sätt. Det är därför man ofta väljer att investera i en grafisk profil innan man gör en ny design. En grafisk profil är ditt visuella varumärke och med en uppdaterad logotyp, färger och typsnitt som speglar och visar upp ditt företag på bästa sätt blir det ofta dags att även uppdatera ditt företags hemsida. Om du byggde din sida innan du hade skaffat dig din grafiska profil så kan det vara väldigt svårt att ”lägga till” den i efterhand. Då är det bäst att bygga en helt ny hemsida utifrån din nya grafiska profil, alltså den logotyp, de färger och typsnitt du vill ska representera ditt företag. Om sidan du har inte alls representerar ditt varumärke så kan det till och med vara så att sidan skadar ditt varumärke.
Nedan är massageföretaget www.magna-cura.se som vände sig till oss då hon kände att det var dags för henne att uppdatera designen på sin hemsida och förmedla vad hennes varumärke står för. Hon fick en ljus och tydlig hemsida med flera CTA knappar och en enkel meny i toppen av sidan.
Magna-cura passade även på att uppdatera sitt företags grafiska profil inklusive en ny logotyp och nya färger. Menyn ligger som en genomskinlig del i toppen av sidan rakt på huvudbilden och där ligger fokus på budskapet både i bilden och i den första titeln som kallas H1.
4. Din mobilversion fungerar dåligt
Äldre design stilar fungerar inte alls lika bra på mobilversioner med mycket mindre skärmar än datorer. Om din hemsida inte har uppdaterats de senaste tre åren så är risken hög att mobilversionen inte längre ser bra ut och istället är svår för kunder att navigera och hitta rätt på. Eftersom 60% av alla nya kunder tittar på sin mobiltelefon när de hör talas om ett nytt företag så gäller det att din mobilversion håller måttet och inte ser uråldrig och plottrig ut. Om din hemsida ser ok ut på datorer så kan det räcka med att du satsar på att jobba uteslutande med designen för mobiltelefoner och iPads för att du i alla fall ska fixa det mest akuta problemet.
Läs mer om hur du uppdaterar din mobilversion i mitt tidigare blogginlägg här: Mobilanpassad hemsida - Varför det är så viktigt
5. Din hemsida genererar inte tillräckligt många nya kunder
Du kanske tycker att din hemsida är ganska så snygg idag och känns relativt modern, men ändå så märker du att du inte får in så många nya förfrågningar ifrån din hemsida. Detta kan bero dels på att din hemsidas design är svår för besökare att navigera, att andra inte ser sidan som du själv gör, eller att sidan har ett tekniskt problem som långsam laddningstid, eller att sökmotoroptimeringen är för dålig. Då kan det handla om att du dels behöver uppdatera både system och designen på sidan, men även att du behöver förbättra innehållet på sidan. Kanske behöver du börja skriva en blogg för dina potentiella kunder, eller lägga till en video om din verksamhet eller jobba med att förbättra sidans metabeskrivningar. För mer info om hur du sökmotoroptimerar din sida kan du läsa mer här: 6 tips för att förbättra sökmotoroptimeringen på din hemsida.
När det kommer till användargränssnitt så kan det vara så att de som besöker din hemsida inte hittar fram till dina kontaktuppgifter eller inte ser ditt formulär för nya kunder. Då bör du försöka förbättra navigeringen på sidan med nya menyer eller nya namn på menyer och sidor.
Din sida bör även ha ett flertal Call-To-Action, så kallat CTA-uppmaningar och knappar. Man brukar rekommendera att en sida till ett företag har minst ett formulär där besökare kan lämna sin kontaktinformation, en CTA knapp, en möjlighet att gå med i ert företags mailinglista, samt någon gratis nerladdning av en e-bok. Saknar du dessa så kommer du inte att generera så många nya leads som du annars skulle kunna.
6. Din sida har tekniska problem som trasiga länkar eller långsam laddningstid
De flesta av oss har hamnat där…på en sida som leder till ett felmeddelande istället för den information vi ivrigt hungrade efter. I ”micro-stressen” online finns det inget utrymme för att följa ”döda” länkar, dvs länkar som inte leder oss någonstans. I dessa återvändsgränder höjs vår stress och vi upplever frustration. Även runt väntetider så korta som 30 sekunder upplever människor idag micro-stress. I det läget är risken stor att besökaren prompt lämnar din sida för att klicka på sidan som listades under din sida, eller helt börja om med sin Google sökning.
Enligt en undersökning gjord av Hubspot förväntar sig 47% av konsumenter att en sida ska ladda på under 2 sekunder och 40% uppger att de omedelbart lämnar en hemsida som tar längre än 3 sekunder för att ladda.
Ofta är det bättre och snabbare att helt bygga om din hemsida än att långsamt gå igenom alla existerande fel på sidan. Felen kan vara nya eller gamla och kan bero på hacking eller mänsklig faktor. Det kan vara fel som har uppkommit under många års tid. Trasiga länkar kan indikera att hela hemsidans bakomliggande struktur är föråldrad och en större systemuppdatering kan behövas. Då är det också lättare att börja om ifrån början och passa på att göra en helt ny design.
7. Du kan inte själv göra uppdateringar till din hemsida
Varför göra uppdateringar själv? Många experter rekommenderar att du som företagare gör någon uppdatering till innehållet på din hemsida minst en gång i veckan. Detta är för att du ska öka chanserna att ditt företags hemsida hamnar högt i Google sökningar. Det är alltså sökmotoroptimeringen som man hela tiden behöver jobba på för att förbättra. Det räcker tyvärr inte med att du gör en förbättring till din hemsida i januari och hamnar på första sidan på Google i februari. Om du sedan slutar göra uppdateringar kommer du snabbt at sjunka i ranking vilket betyder att redan i mars kan din sida hamna långt efter dina konkurrenter. Därför behöver du hela tiden förbättra din sidas innehåll. Det bästa och billigaste sättet att göra detta är att du själv tar hand om det inom ditt företag. Då gäller det att det är lätt att komma åt hemsidan och att kunna uppdatera den utan att hela sidan krashar.
Om du har en hemsida som är byggd i ett system som du själv inte kan uppdatera så lätt, då har du ett större problem som behöver fixas så fort som möjligt. En del webbyråer väljer ibland att låsa ute sina kunder ifrån deras hemsidor, inte för att vara taskiga utan helt enkelt för att kunden inte av misstag ska göra ett allvarligt fel som gör att hela företagets hemsida går sönder. I det läget kan det ta lång tid att fixa sidan och din webbyrå kan behöva göra en felsökning i koden som kan vara kostsam att fixa. Andra sidor har så komplicerade system att du själv och din personal inte kan klura ut hur ni ska göra uppdateringar på sidan utan att tre andra delar av sidan försvinner helt ”magiskt….” Det är därför det är så viktigt att det är enkelt för dig att kunna uppdatera texter och bilder själv. Kan du inte det så är det antagligen dags att hitta en ny plattform och skapa en helt ny design på den.
Ovan är den nya hemsidan till Reginateatern i Uppsala som NKLT har skapat och byggt. Den är designad och programmerad på ett sätt som gör det extra lätt för dem att själva lägga upp texter och bilder om kommande teaterföreställningar. Sidan använder även en färgkodad gruppering för olika typer av events som tex musik, teater eller komedi. Menyn är även i detta fall i toppen av sidan för att det ska vara enkelt för besökarna till sidan.
8. Din sida har svagheter i sin säkerhet
Om din sida inte har högsta säkerhetsskydd aktiva på sidan så kommer Google inte att låta din sida hamna högt i sina sökningar. Google vill hela tiden att de besökare som använder deras sökmotor ska få de allra bästa alternativen listade. En osäker sida medför risker för besökarna och därför kommer Google inte att rekommendera din sida om den har säkerhetsrisker.
Det första du behöver se till är att din sida följer GDPR lagarna och har ett SSL certifikat, en cookie knapp och en integritetspolicy. Utöver detta behöver hela systemet ha högsta säkerhet. Om din sida saknar SSL certifikat kommer Google inte att lista dig bland de högsta resultaten oavsett om din sida har bra innehåll eller inte. Saknar du SSL så kommer det även att stå ”ej säker” högst uppe på sidan och Hubspot har visat i en undersökning att 82% av alla användare lämnar omedelbart en hemsida som har en säkerhetsvarning som denna. När Google märker att en användare som sökt efter din typ av produkt eller tjänst snabbt lämnar din sida och går till nästa sökresultat så sjunker din sökmotoroptimering ännu mer.
Du kan läsa mer om säkerhet för hemsidor i mitt tidigare blogginlägg här: Säker hemsida - SSL certifikat
Cyber-säkerhet har blivit viktigare idag och hackare har blivit mer och mer sofistikerade. Patchstack skriver att i vissa fall söker hackare företagsinformation och i andra fall söker de känslig information om dina besökare. Ibland kan en hackare lägga till ”spam” information för att sänka din sidas sökmotoroptimering. Detta kan även göras genom att de lägger till felaktiga länkar på din sida eller genom att lägga till information som de vet att Google straffar sidor för.
Spam är irrelevant eller ofrivillig information, men även SEO-straffbar information med syfte att förstöra ditt företags sökmotoroptimering, sprida reklam, sprida malware/skadlig programvara eller göra phishing/nätfiskebedrägeri. I andra fall kan de helt ta bort vissa sidor ifrån din hemsida och det kan ta dig lång tid att upptäcka detta och det gör att din sökmotoroptimering försämras ytterligare. Det finns även utpressingsvirus som en del stora Svenska företag utsattes för under 2022 inklusive nätmäklaren Aktieinvest, IKEA, Gunnebo, Nordic Choice Hotels, och Coops kassasystem. Men inte bara storföretag drabbas, små företag går i konkurs årligen just på grund av säkerhetsbrister som kan ha lett till att de förlorat allt sitt arbetsmaterial ifrån sina cloud lösningar i någon annan form av hacking-attack skriver Sverigesnäringsliv.se.
9. Du behöver nå ut med ett nytt budskap
Ibland är det inte själva hemsidans övergripande design eller UX navigering som behöver uppdateras. I vissa fall kan det räcka med att byta ut en huvudbild, skapa en ny undersida och skriva en ny text. Den gamla texten du hade på sidan kanske inte beskrev tjänsten eller produkten bra nog, eller så var texten inte säljande eller tydlig nog. Du kanske ska lansera en helt ny produkt eller tjänst? Då kan det räcka med att du själv gör en uppdatering. I en del fall kanske du ser att du har många kunder ifrån en ny kundgrupp och vill rikta dig emot dem med en ny text och ett nytt budskap. Då kan det vara bra att skapa en helt separat undersida på din existerande design och lägga till ny text och nya bilder där. I det läget kanske du behöver ta hjälp av någon journalist eller annan specialiserad skribent som kan skriva en säljande och gripande text med sökmotoroptimering i åtanke. Idag talar man även ofta om att skriva texter som använder sig av ”story telling” alltså berättelser som folk kan relatera till. Vi jobbar med ett flertal skribenter för våra hemsidor inklusive Per Johansson och Eva-Lena ifrån Ordkanalen.
En hemsida är ett levande dokument som behöver uppdateras hela tiden, så ofta som möjligt egentligen. Men speciellt om du gör ändringar i din verksamhet och behöver förmedla nyheter till dina existerande och nya kunder.
10. Din sida saknar en bra plats att visa upp nöjda kunder och kundcase
Nästan oavsett vilken bransch du arbetar inom så är det bra att visa upp nöjda kunder och kundcase för potentiella nya kunder. Du kan visa bilder, beskrivande texter om det jobb du har utfört och även såklart dela med dig av kundomdömen. Allt detta hjälper nya kunder att fatta beslut om ifall de vill använda dina tjänster och produkter och om de tror att det kommer att kunna fylla deras behov. Om du inte redan idag har en sida där du visar tidigare jobb så kan det vara en god idé att lägga till en sådan. Kanske kan du använda existerande design för att lägga till detta, men denna typ av sida kräver ofta en uppdaterad design. Du kan välja om du vill ändra hela sidans design eller om du känner att det räcker med att skapa en design endast för kundcase.
11. Du har ingen sektion där du utbildar blivande kunder om din tjänst eller produkt
När potentiella kunder känner att de har tillräckligt med kunskap inom ett område så blir det lättare för dem att fatta ett bra beslut som de känner sig trygga med. Därför är det väldigt bra om du använder din hemsida för att dela med dig av viktig information och rådgivining till nya kunder. Om du inte redan har lagt upp din hemsida med denna aspekt som en del av det så kan det vara en bra plan att göra en helt ny design där du låter utbildning vara en större del av din hemsida. Du kan då ge nya kunder djupare insikt i din produkt eller tjänst och när de väl blir kunder så kommer all kommunikation att vara smidigare tack vare en väl designad hemsida.
12. Du känner dig generad när du ger ut hemsidans adress till folk
Om du inte känner dig stolt över din hemsida så är risken enormt stor att du inte kommer vilja dela med dig av adressen dit. Detta kommer i sin tur att påverka din försäljning och alla de kontakter du knyter genom att nätverka. Din hemsida är en mycket viktig investering i ditt företag, din marknadsföring och försäljning. Att ha en närvaro online är inte längre valfritt för de allra flesta företag och utan en hemsida kan du varken jobba med din sökmotoroptimering eller använda dig av Google annonsering. Din hemsida hjälper dig att bygga förtroende och trovärdighet. Din hemsida är den enda plats du själv kontrollerar på nätet. Sociala medier kontrolleras helt av de stora bolagen som äger dem. Du har alltid betydligt större chans att generera nya kunder via en egen hemsida än du har att hitta kunder via sociala medier. Det är genom din hemsida du kommunicerar bäst med din målgrupp, visar tidigare jobb du har utfört samt visar upp dina produkter som bäst. Det är genom din hemsida du lättast kan nå dina mål som företagare.
Sammanfattning
I detta blogginlägg har jag beskrivit tio tecken på att du behöver uppdatera din hemsida. Du har fått lära dig hur viktigt det är att följa trender inom design, att titta på hur dina konkurrenters hemsidor ser ut, att du håller koll på hur väl din hemsida fungerar på mobiltelefoner och statistiken på din hemsida för att se hur många som besöker den och hur många av dessa besökare som blir nya kunder. Jag har även övergripande tagit upp vikten av att din sida inte har tekniska problem, eller är för långsam och även att du själv lätt ska kunna uppdaterad den. Jag har pratat lite om säkerheten på din sida samt vikten av att kunna nå ut med nya budskap via din hemsida.
Jag har visat exempel på hemsidor som har förvirrande navigering och äldre design och jämfört med hemsidor som har nyare design med bättre användarupplevelse och tydligare navigering. Jag har tagit upp några exempel på företag som vi på nklt har hjälpt med nya designer och hur viktigt det är med varumärkesbyggande design för företag. Jag har även tagit upp vikten av att din hemsida har innehåll av högsta kvalitet inklusive vikten av en särskild sida för kundcase och även att utbildning är en aktiv del av din hemsidas design. Sist men inte minst har jag pratat om vikten av att du ska vara stolt över din hemsida och hur det kan påverka din försäljning.
Om du misstänker att du kanske behöver uppdatera designen på din hemsida så kan du kontakta oss. Vi hjälper dig mer än gärna med att analysera din nuvarande hemsida för att hjälpa dig avgöra om du kan behöva en helt ny design eller om det kan räcka med mindre förbättringar. Klicka på knappen nedan för att boka ett kostnadsfritt möte!
Gratis konsultation