Lisa Eriksson
5 sätt Google analytics kan hjälpa ditt företag
Om du redan använder Google Analytics för din hemsida så är det en stor strategisk fördel att börja jobba mer med verktyget eller fördjupa din analys av siffrorna. Om du inte alls använder det och inte har lagt in någon kod för att läsa av trafiken på din hemsida så rekommenderar jag dig verkligen att ta lite tid för att sätta dig in i hur du gör så att du kan dra nytta av alla fördelar som kommer med att förstå och använda denna typ av information för ditt företagande. I detta blogginlägg kommer jag att gå igenom 5 sätt Google analytics kan hjälpa ditt företag växa och förbättra din försäljning och marknadsföring.
Google analytics hjälper företag se hur besökare till företagets hemsida beter sig online och hur hemsidan presterar vad gäller konverteringar av besökare till nya kunder. Google analytics samlar in data och visar dig denna data på ett överskådligt sätt. Detta hjälper dig se viktiga parametrar om dina besökares agerande på din hemsida som du sedan kan använda som underlag för att förbättra din hemsida, dina marknadsförings och annonserings kampanjer, eller att justera fokus på de tjänster och produkter du säljer.
Nyligen gick Google över till ett nytt system för sin analytics datainsamling. Det gamla systemet kallades för Google Universal och det nya heter Google Analytics 4. I detta blogginlägg kommer jag endast att skriva om det nya systemet Google Analytics 4.
Varför bör du använda Google analytics 4?
Google analytics gör det möjligt för dig att själv kunna mäta hur väl din hemsida presterar med sin sökmotoroptimering. Det låter dig även se hur mycket trafik din hemsida får ifrån specifika kampanjer och källor. Du kan även kategorisera dina besökare beroende på hur ofta de besöker din sida, var de befinner sig och hur det hittade din hemsida. Dina konkurrenter använder antagligen Google analytics för att hitta nya kunder och därför bör du också göra det.
Hur du kommer igång
För att komma igång med Google Analytics 4 så är det bara att skapa ett konto och sedan logga in för att börja bekanta dig med verktyget. Du kan antingen skapa ett helt nytt konto, eller gå över till ett Google Analytics 4 konto genom att gå in på ditt vanliga Google analytics konto och följa instruktionerna där. Du kan även läsa mer på Google's support sida om detta.
För att du ska kunna mäta statistiken på din hemsida behöver du sedan lägga in ditt unika Google analytics ID kod på hemsidan. Olika system för hemsidor har olika platser för att lägga in koden. Fråga din webbyrå om hjälp så att du kan sätta igång och samla in data.
Du kan läsa mer om varför Google har gjort ändringen ifrån Google Analytics Universal till GA4 i mitt tidigare blogginlägg om GA4.
Konverteringskvot för hemsidor
När man pratar om konverteringskvot i relation till hemsidor så menar man helt enkelt hur många av de som besöker din hemsida, som sendan blir en ny kund till ditt företag. Det kan vara så att de köper en produkt direkt ifrån din hemsida, eller att de kontaktar dig för att beställa en tjänst. Besökaren kan komma ifrån en Google annonseringskampanj du betalar för, ifrån en organisk sökning online, ifrån sociala medier eller annan marknadsföring du jobbar med. Ju fler av dem som besöker din hemsida som blir din kund, ju högre är din hemsidas konverteringskvot. Det finns alltid utrymme för dig att förbättra hur väl din hemsida konverterar besökare. Genom att använda Google Analytics 4 som är ett gratis verktyg, kan du se vilka sidor och marknadsföringskampanjer som har högst potential att ge dig ökad försäljning.
Genom att du ser tydligt vilka sidor, vilka produkter och vilka sökord som ger ditt företag nya kunder kan du förbättra din hemsida, hur du skriver och vilka tjänster och produkter du vill satsa mer marknadsföring på. Ju högre konverteringskvot du har, dess bättre och mer effektivt fungerar din hemsida och dina annonseringskampanjer. Försäkra dig om att du vet vad som fungerar och vad som inte fungerar så kan du kan höja din konverteringskvot så att ditt företag får in fler nya kunder och ökade intäkter. Google analytics 4 kan hjälpa dig med allt detta.
Viktiga parametrar du bör titta på i Google Analytics 4
Det finns enormt många olika parametrar i Google Analytics 4 som är viktiga för dig som företagsägare att titta på. Nedan är fem av de som jag tycker är mest kritiska för att du snabbt ska kunna förstå och förbättra din hemsidas konverteringskvot.
- Mängden trafik till hemsidan och vilka källor trafiken kommer ifrån
- Vilka sökord de letade efter när det hittade din hemsida
- Konverteringskvot
- Genomsnittlig sessions varaktighet
- De mest populära sidorna
Du kan läsa mer om andra parametrar i denna artikel om viktiga parametrar i Google Analytics 4.
1. Mängden trafik till hemsidan och vilka källor trafiken kommer ifrån
Det första du ser när du loggar in på ditt Google Analytics 4 konto är hur mycket trafik din hemsida får i totala siffror. Denna siffra är väldigt viktig då den ger dig en bra översikt över hur bra dina marknadsföringskampanjer presterar.
Du kan ändra vilken tidsperiod som visas upp genom att klicka på den lilla pilen i vänster hörn i rutan.
Om du klickar på texten med en pil där det står "Se översikt över rapporter" så kommer du till en ny sida. Här kan du se varifrån trafiken till din sida kommer. Google delar upp trafik i fem olika huvudkategorier som inkluderar:
-Organisk sökning (människor som har letat efter sökord online och som hittat din hemsida genom dessa ord)
-Direkt trafik (människor som har sökt på ditt företags namn)
-Betalda sökningar (tex Google eller Bing ads kampanjer)
-Referenser
-Organisk trafik ifrån sociala medier
-Övrigt
Här kan du ändra vilka datum som visas genom att klicka på datumen och pilen som visas i höger övre hörn på din sida.
Denna statistiken kan hjälpa dig avgöra hur dina olika strategier fungerar. Tex så kan du se om din hemsida har bra sökmotoroptimering som gör att du får mycket trafik ifrån "organiska sökningar" på ord som är relevanta för din verksamhet, eller om dina betala Google annonseringskampanjer ger resultat, hur väl dina kampanjer på sociala medier fungerar och om det arbete du lägger ner på att få ut ditt företagsnamn via tex olika nätverkssammanhang fungerar. Med andra ord så får du en mycket bra överblick över vad som fungerar bäst och vad som inte fungerar med din marknadsföring.
Genom att analysera siffrorna kan du sedan bestämma om du kanske behöver förändra innehållet på någon av dina undersidor för att passa dina besökare bättre så att de kanske kontaktar dig i högre utsträckning för att beställa en tjänst eller produkt.
2. Vilka sökord dina besökare letade efter när det hittade din hemsida
Om du vet vilka sökord som ledde nya kunder till din hemsida så kan du göra bättre strategiska beslut om din marknadsföring. Du kan då optimera innehållet på din hemsida baserat på hur de söker, vilket kommer att öka din hemsidas sökmotoroptimering och var den hamnar i Google sökningar. Detta skapar en positiv feedback loop där din hemsida hela tiden kan öka hur väl den syns och du kan få in fler nya kunder.
Det går att se vilka sökord/nyckelord dina besökare gjorde sökningar efter i Google innan de kom till din hemsida.
Detta gäller då all organisk trafik till din hemsida. Du hittar denna information om du går till "Engagemang" och sedan "Händelser" i Google Analytics 4.
Men först måste du sätta upp din Google analytics genom att lägga till view_search_results. Detta gör du genom att följa instruktionerna på denna artikel på glowmetrics.com.
3. Konverteringskvot för besökare till din hemsida
Den viktigaste konverteringskvoten är en procentsats över hur många besökare som triggade igång en specifik konverterings handling, under en specifik tidsperiod på din hemsida.
Med hjälp av detta nummer kan du som företagare snabbt få en överblick över vilka av dina marknadsföringsstrategier som fungerar bra och vilka som behöver förbättras eller eventuellt helt avslutas. Varje kampanj du har aktiv behöver du hela tiden mäta så att du vet att de pengar du spenderar på marknadsföringen verkligen fungerar.
Det första du måste göra för att se din konverteringskvot är att skapa en "tracking" för det du vill mäta. Detta gör du under "Explore" i GA4.
Du kan läsa mer exakta instruktioner om hur du bär dig åt för att kunna mäta konverteringskvoter på din hemsida i denna artikel.
4. Genomsnittlig sessions varaktighet
Denna statistik hittar du på första sidan i samma ruta där du kan se trafiken till hemsidan. Där heter det "Genomsnittlig engagemangstid" och siffran visar hur lång tid genomsnittsbesökaren spenderar på din hemsida.
Du vill givetvis att denna siffra ska vara så hög som möjligt.Om siffran ligger under två till tre minuter så innebär det att de flesta användare lämnar din hemsida för snabbt. Detta kan bero på att besökaren inte hittar den information de söker, att de sökord de använde för att komma till din sida inte stämmer överrens med sidans huvudsakliga innehåll, att din sida är svår att surfa runt på eller något annat.
Det finns dock många olika sätt att få besökare att stanna längre på din hemsida. Två lätta sätt är att göra din hemsidas meny tydligare, och även att lägga till fler interna länkar mellan dina undersidor. Du kan även testa att lägga till videos, dela upp texten mer med bilder som kan skapa engagemang, förbättra din UX/UI design, skapa mer variation i ditt innehåll, lägga till en site karta/innehållsförteckning, lägga till exit pop ups, eller skapa mer unikt innehåll.
5. De mest populära sidorna
Det är viktigt att du vet vilka sidor som presterar bäst på din hemsida. Genom att du noterar vilka sidor som är mest populära på din hemsida kan du förbättra innehållet på din sida ännu mer. Informationen kan leda dig rätt när du funderar över vilket innehåll du ska satsa mer på, vilka ämnen och format som din målgrupp föredrar att konsumera och därigenom förbättra vilket budskap du vill förmedla.
Om du går till Översikt - Engagemang - Sidor och skärmar, så hittar du en tydlig lista över vilka sidor som får flest besökare och även hur lång tid de stannar för att läsa på sidorna.
Vidareutbilda dig för att kunna använda Google Analytics 4
För att du ska kunna använda och få ut så mycket som möjligt av Google analytics 4
så är det värt att spendera lite tid på att lära dig hur det fungerar. När du väl har lärt dig grunderna kommer du snabbt att kunna hitta de siffror du vill ha och behöver för att fatta bättre beslut om din marknadsföring och det innehåll du vill skriva till din hemsida. Du behöver absolut inte lära dig hela systemet vilket kan ta flera månader och vara mycket komplicerat. Det räcker med att du fokuserar på några få parametrar som du sedan följer regelbundet.
Om du känner dig osäker på hur Google Analytics fungerar så kan du lära dig grunden via en av Googles gratis onlinekurser. Du kan även läsa denna guide för nybörjare.
Sammanfattning
I detta blogginlägget har jag gått igenom några av de viktigaste parametrarna som du kan titta på och analysera i Google analytics 4. Dessa inkluderar hur många som besöker din hemsida, vilka källor de kommer ifrån, vilka sökord de letade efter när det hittade din hemsida, vad din hemsida har för konverteringskvot, hur länge dina besökare stannar på din hemsida i genomsnitt och vilka av dina undersidor som får flest besökare.
Genom att du börjar titta på dessa siffror kommer du att få mer kontroll på hur du bör jobba för att förbättra konverteringen på din hemsida så att du kan få fler nya kunder och ökade intäkter och därigenom konkurrera bättre på marknaden.
Gratis konsultation