Lisa Eriksson

8 Fallgropar företagare bör undvika när de skaffar en ny hemsida

Jag har jobbat med försäljning av hemsidor till företag de senaste 7 åren. Under denna tiden har jag sett många vanligt förekommande misstag som företagare gör när de fattar beslut om en ny hemsida.

I detta blogginlägget tänkte jag dela med mig av några av de vanligaste misstagen jag har sett företagare göra. Det jag framför allt har lärt mig är att de flesta företagare gör samma misstag och det beror oftast uteslutande på en övertro på finansiella genvägar och en tidsoptimism vad gäller egen webbutveckling.

1. Man väljer en frilansande webbutvecklare istället för en webbyrå

Det är inte ovanligt att vi får in kunder som behöver en ny hemsida, men att de sedan istället låter någon bekant eller släkting ta på sig jobbet. Det många glömmer att tänka på är att när din kusin, brorson eller bekant gör din hemsida, vem vänder du dig till när den personen är på semester eller har fått influensa? Ytterligare ett problem är: kan du lita på att de har tid att följa med i tekniska förändringar online? Tex när GDPR kom och alla hemsidor behövde uppdateras för att följa den nya lagen, eller när Google började straffa alla sidor som saknade SSL certifikat? Fick du information om detta i tid?

Mitt råd till alla företagare är att se till att välja en webbyrå, inte en enstaka frilansande person för att göra en hemsida till ditt företag. Det är mycket vanligt att samma personer återkommer till oss efter att deras bekanta helt enkelt inte har haft tid att utföra jobbet. Det kan handla om ett år av förlorad tid, och frustrerande telefonsamtal, där du har stått utan hemsida, eller har haft en halvdan sida med flertalet trasiga länkar som har skadat ditt varumärke ordentligt under tiden. Det som framstod som ett billigare alternativ blir väldigt ofta en återvändsgränd.

En webbyrå kommer att leverera din hemsida på den tid som planerats, de kommer att ge dig en proffsig design, bra UX/UI, goda råd om rätt typ av innehåll, och ha full koll på det senaste inom design samt mångårig erfarenhet av framgångsrik varumärkesbyggande design.

En webbyrå har dessutom alltid någon tillgänglig ansvarig personal på kontoret som kan hjälpa dig i en kris och de har oftast resurser och driv till att hålla sig uppdaterade på tekniska nyheter som kräver uppdateringar av din hemsida. Din webbyrå kommer att hålla i "Svarte Petter" i alla lägen så att du kan sova gott, och ägna dig åt din verksamhet.

Läs mer om vad du bör tänka på när du väljer en webbyrå i mitt tidigare blogginlägg "Köpa hemsida - 10 frågor du bör ställa till en webbyrå"

2. Man tror att det är billigare att göra hemsidan själv

Det finns två stora problem med att göra sin egen hemsida i något fristående system som erbjuder färdiga mallar. Det ena problemet är att företagare inte alltid är helt klara med hur mycket deras tid är värd. Det andar är att de allra flesta, inklusive mig själv ibland, underskattar hur lång tid det faktiskt tar att designa, uppdatera, testa, hitta biler till, skriva texter, läsa på om UX/UI, fatta beslut om design, struktur och innehåll helt själv. Webbdesigners spenderar många år i utbildning som de sedan kompletterar med åratal av erfarenhet med att hjälpa diverse olika kunder i många olika branscher. Oavsett hur väl du känner till din egen bransch så kan du i nästan alla fall inte mäta din egen förmåga med designers som brinner för grafisk design och UX/UI lösningar. När det kommer till webben, låt proffsen ta hand om jobbet åt dig.

3. Wordpress är inte den bästa platformen bara för att den används av många

42% av alla företag använder idag Wordpress enligt kinsta.com, men många upplever mer eller mindre frustrerande problem med sina hemsidor. Detta inkluderar:

  • Det är svårt att göra enga uppdateringar.
  • Många webbyråer låser ute sina kunder ifrån sin egen hemsida, vilket leder till onödigt höga omkostnader för att göra rullande uppdateringar.
  • Ofta problem med säkerheten.

Vi får regelbundet in kunder som har haft Wordpress sidor som har blivit hackade. Ett fristående system som det vi erbjuder på NKLT har många föredelar och högre säkerhet är definitivt en av dem. Den tid och den skada på ditt varumärke ett intrång på din hemsida innebär blir alltid en förlustaffär. Men många företagare känner sig ändå nervösa över att byta till ett nytt system och det gör att de går miste om möjligheten till en bättre lösning som gör livet enklare för dem och alla anställda.

4. Den känslomässiga effekten av en kanonbra hemsida förminskas

Är du genuint stolt över din hemsida? Om inte så kommer din försäljning att lida av det mycket mer än många företagare är helt medvetna om. I alla deras kundkontakter ligger det i bakhuvudet och lurar. Man tvekar att ge ut sitt visitkort, man lägger alltid till förklaringar som "vår hemsida fungerar inte så bra just nu men...." och då ledar man fokus bort ifrån de förträffliga tjänster eller produkter man erbjuder.

5. Rädsla för att byta ut designen till något helt nytt

Många företagare känner oro inför att helt byta ut sin tidigare design. Man är rädd att kunderna inte ska känna igen företaget. Men en hemsida är en statussymbol, lika mycket som en bil är det. Ingen skulle tveka att köpa en ny, säkrare, snyggare, mer naturvänlig, större bil för att man är orolig att folk inte ska känna igen en. Istället höjer man sitt personliga varumärke med en ny, modernare bil och folk tänker att det antagligen går bra för ägaren till den nya bilen. Det finns inget negativt med en sådan uppgradering. Det är exakt samma sak med hemsidor till företag.

6. Man skippar sin MVP hemsida

Väldigt många företagare känner att de måste ha alla delar, alla detaljer, alla undersidor, och hela kundresan helt klar och planerad innan de kan ta steget och skapa en ny uppdaterad hemsida. Tyvärr leder detta ofta till att man satsar lite fel. Det går nämligen inte att veta helt säkert hur dina kunder kommer att reagera och vad deras behov är, innan du har testat först. Vi brukar därför alltid rekommendera att man först bygger en bra så kallad "minimum viable product" sida först och ser hur kunderna reagerar. Att böra bygga en helt klar, gigantisk hemsida är ett otroligt vanligt misstag som leder till att man ibland satsar enormt mycket tid på att göra en stor uppdatering som sedan inte leder till önskat resultat. Börjar man instället bygga en MVP så kan man lätt vidareutveckla sin hemsida några månader eller ett år senare och då få till helt rätt underlag för kunderna.

7. Man satsar på sociala medier istället för sin egen ägda hemsida

Det enda "fria nätet" som finns är den hemsida du äger - sociala medier är lynniga och osäkra plattformer. Det är högst riskabelt att satsa all sin marknadsföring på sociala medier, eftersom de inte erbjuder någon garanti. Tvärtom är de kontrakt vi signerar med alla stora sociala medier plattformer inte alls till oss användares egen fördel.

Jag har alltför många gånger sett företagare som har förlitat sig alldeles för mycket på sociala medier som tex Instagram eller Facebook för sin marknadsföring. Det är fantastiskt när de har många följare och marknadsföringen går då strålande. Men den dag de vaknar upp och ser att sitt Instagram konto har tagits ner, då blir det kris utan like. De stora plattformerna har ingen som helst skyldighet att återställ ditt konto eller dina följare. Låt det inte hända ditt företag. Ha alltid en back up plan, en mailinglista och en egen hemsida.

8. Man tror att sökmotoroptimering är för svårt eller för tidskrävande för att ägna tid åt

Jag tor att detta är det mes frustrerande för mig som säljare av hemsidor. Jag blir så glad när jag ser kunder få en hemsida de verkligen älskar och känner sig stolta över. Men, sedan uteblir ofta trafiken till hemsidan och detta är både olyckligt och onödigt.

Sanningen är den att sökmotoroptimering fungerar och det är varken svårt eller så fasansfullt tidskrävande som många tror att optimera sin hemsida för att den ska hamna på första sidan på Google på ett eller annat relevant sökord. De företagare som satsar lite av sin tid regelbundet för att optimera sin hemsida har en enorm fördel. Här är några enkla tips om SEO som du lätt kan implementera för att din hemsida ska synas på Google.

Sammanfattning

I detta blogginlägget har jag gått igenom några av de vanligaste misstagen jag har sett företagare göra under mina år som säljare inom IT. Alla misstag är tack och lov lätta att reda ut och korrigera. Det finns så många föredelar med att leja ut det stora och viktiga jobbet med att designa, bygga och underhålla ditt företags hemsida till en större webbyrå och uppleva lättnaden detta innebär och samtidigt undvika de största fallgroparna inom webbdesign. Jag hoppas att detta blogginlägg ska hjälpa dig undvika de vanligaste misstagen så att även du kan få en hemsida du känner dig stolt över!

Vill du ha en ny hemsida? Kontakta oss för en gratis rådgivning.

-Lisa


Skriv upp dig till vårt nyhetsbrev

Some fields are not valid
Nyhetsbrev


  • 2024-09-05 07:00
    Pressmeddelande: Webpages nklt i Uppsala förser sportföretag med skräddarsydda hemsidor
    info
  • 2024-08-06 07:00
    Intervju med Anders Berglund, VD för bioteknikföretaget Epistat
    info
  • 2024-07-09 07:00
    Vad innebär User Interface och User Experience för en webbplats?
    info
Login