Lisa Eriksson

8 tips för att marknadsföra din e-handel

När du har satt upp en e-handel på en plattform du trivs med och som har en betallösning som passar ditt företag, har bestämt vilken målgrupp du vill rikta in dig på och lagt in de produkter du vill sälja, då är det dags att se till att du har din marknadsföringsplan i ordning. Nedan är några tips på väl beprövade sätt att marknadsföra en online webbshop som nästan uteslutande riktar sig direkt till konsumenter. Detta kallas också för B2C, alltså business to consumer.

Börja med att göra en marknadsanalys

Innan du börjar fundera på vilka sätt du ska använda för att marknadsföra dina produkter och din e-handel på, så är det alltid bäst att du först gör en marknadsanalys. Om du inte gör detta så riskerar du att hamna i en sits där du antingen säljer fel produkter, som marknaden inte behöver/vill ha, eller att du väljer fel marknadsföringsstrategi och helt enkelt missar din huvudsakliga målgrupp. Båda dessa alternativ kan innebära stora svårigheter som är lätta att undvika genom att börja på rätt sätt. Du kan göra en mycket djuptgående marknadsanalys, eller en kortare. Men se till att inte skippa detta viktiga steg.

  • Du har säkert redan bestämt vilken din huvudsakliga målgrupp är. Fundera nu över vilken plattform de befinner sig på? Instagram, Facebook eller LinkedIn?
  • Titta på dina konkurrenters marknadsföring
  • Gör en SWOT-analys, dvs styrkor, svagheter, möjligheter och hot.
  • Utveckla personas som representerar din målgrupp.
  • Starta grupper på sociala medier som riktar sig till din målgrupp och fråga dem där vad de söker efter.
  • Använd Google Analytics för att ta reda på statistisk information.

Läs på Semrush hur du kan göra en marknadsanalys på 60 minuter.

Hur du marknadsför din e-handel

Det finns många olika sätt att marknadsföra en e-handel, och vilka metoder du väljer beror på dina specifika mål och din målgrupp. Det är viktigt att testa olika marknadsföringsstrategier och att mäta resultatet för att hitta den mest effektiva metoden för din e-handel. Genom att kontinuerligt förbättra och anpassa din marknadsföring kan du öka försäljningen och din Return on Investment, ROI.

Nedan är några exempel på sätt att marknadsföra din e-handel.

1. Använd sociala medier

Skapa konton på plattformar som Facebook, Instagram, Pinterest, LinkedIn och Twitter och börja posta innehåll relaterat till dina produkter. Du kan också annonsera på sociala medier för att nå en bredare publik. Genom att vara aktiv på sociala medier kan du nå och interagera med din målgrupp. Du kan t.ex. posta bilder på dina produkter, erbjuda rabatter eller göra give-aways för att öka intresset för din butik.

2. Använd e-postmarknadsföring

Genom att samla in e-postadresser från dina kunder och intresserade besökare kan du skicka e-postmeddelanden med information om nya produkter, rabatter och andra erbjudanden. Du kan nu även börja ha en levande konversation med dina kunder. Detta har visat sig vara ett mycket effektivt sätt att sälja tjänster och produkter online.

3. Sökmotoroptimering (SEO)

Genom att optimera din e-handelswebbplats för sökmotorer, kan du öka chansen att din butik dyker upp högt i sökresultaten för relevanta söktermer i sökmotorer som Google. Detta kan hjälpa dig att få mer organisk trafik till din butik. Det här gör du genom att du använder relevanta nyckelord och länkar på din webbplats och i dina inlägg på sociala medier.

Organisk trafik är den trafik som kommer till en webbplats från sökmotorer som Google, Bing eller Yahoo, utan att webbplatsen har betalat för annonsering. Organisk trafik är alltså inte betald trafik, utan den kommer som en följd av att webbplatsen rankas högt i sökresultaten för relevanta söktermer.

4. Google annonsering

Genom att annonsera på Google och andra sökmotorer kan du nå din målgrupp på ett målmedvetet sätt. Du kan välja att annonsera för specifika sökord eller produkter och du kan bestämma vilka områden som ska se din annons. Google annonsering behöver inte vara dyrt och det är mycket väl beprövat. Så länge du inte har en tjänst eller produkt som är väldigt ospecifik och kanske har extremt hög konkurrens med dyra sökord, så är Google annonsering oftast ett säkert stick att dra.

5. Erbjud rabatter och kampanjer

Att erbjuda rabatter och kampanjer kan vara en bra strategi för att locka kunder till din e-handel. Det kan öka intresset för dina produkter och öka försäljningen. Det kan också bidra till att öka kundlojaliteten, eftersom det ger kunderna en anledning att återvända till din butik.
Det är dock viktigt att tänka på att du inte bara vill locka nya kunder med rabatter och kampanjer. Du vill också belöna och behålla de kunder som du redan har. Därför kan det vara bra att erbjuda exklusiva rabatter eller kampanjer för lojala kunder, såsom medlemsklubbar eller lojalitetsprogram.

När du erbjuder rabatter och kampanjer är det också viktigt att du följer den grundläggande marknadsföringen. Detta innebär att du ska definiera dina mål, planera din strategi, utforma ditt erbjudande och mäta resultatet.

6. Samarbeta med influencers

Om du har möjlighet kan det vara mycket bra att samarbeta med social media influencers såsom bloggare eller sociala mediestjärnor som har en stor följarskara inom din målmarknad. De kan hjälpa till att sprida ordet om din butik till en bredare publik. Du kan t.ex. be influensers att visa upp dina produkter i sina inlägg eller stories. Oftast behöver du betala för denna tjänst men hittar du rätt influenser så kan ni få ett långsiktigt samarbete som gynnar er båda. Du kan läsa mer om hur du samarbetar med influencers i mitt tidigare blogginlägg "Varför du bör samarbeta med influencers om du driver ett företag."

7. Använd affiliate marknadsföring

Affiliate marknadsföring är en form av samarbete där du som e-handlare ger en annan person eller företag en provision för att marknadsföra dina produkter. Affiliatet kan t.ex. vara en bloggare eller en annan webbplats. När de marknadsför dina produkter och genererar en försäljning, får de en viss procentandel av försäljningsbeloppet som provision.

Affiliate marknadsföring kan vara en bra strategi för att öka försäljningen och bygga en stark kundbas. Det kan också vara ett sätt att nå en ny och bredare publik. Genom att samarbeta med affiliater som har en stor och lojal följarskara kan du nå en målgrupp som du annars kan ha svårt att nå.

För att få ut mesta möjliga av affiliate marknadsföring är det viktigt att du väljer rätt affiliater att samarbeta med. Se till att affiliatet har en målgrupp som överensstämmer med din och att de har en stark och äkta följarskara.

8. Använd gästbloggar

Du kan skriv gästinlägg på andra webbplatser och länka tillbaka till din e-handel. Detta kan hjälpa till att öka trafiken till din butik och öka synligheten för din målmarknad. Gästbloggar kan vara en bra strategi för att öka trafiken till din e-handel, eftersom det ger dig möjlighet att nå en bredare publik och samtidigt bygga relationer med andra aktörer inom din bransch.

När du skriver ett gästblogginlägg kan du nå en ny publik genom att publicera inlägget på en annan webbplats som har en stor och lojal följarskara. Det kan också ge dig möjlighet att bygga relationer med andra aktörer inom din bransch, vilket kan vara värdefullt för att öka försäljningen och öka kundlojaliteten.

Du kan skriva gästbloggar på webbplatser som har en målgrupp som överensstämmer med din, eller kan du bjuda in andra att skriva gästbloggar på din egen webbplats. Oavsett vilken strategi du väljer, är det viktigt att du skapar högkvalitativt innehåll som är intressant och värdefullt för läsaren.

Skapa en marknadsföringsplan innan du börjar

Nu när du har fått en överblick över några olika sätt att marknadsföra din e-handel så kanske du känner dig sugen på att direkt starta en kampanj. Innan du börjar satsa pengar på din marknadsföring, gör alltid en plan för din marknadsföring innan du börjar. Meningen med att skapa en marknadsföringsplan är för att du ska ta fram en bra strategi för hur du ska marknadsföra din e-handel och hur du ska få din försäljning att växa. Man har sett att de företag som har en skriftlig marknadsföringsplan får betydligt bättre resultat än de som inte har det.

Det finns en mängd olika mallar på nätet som du kan ladda ner gratis för att skapa din plan. Börja med en enkel, övergripande plan och bygg sedan ut den när du får in statistik till din e-handelssida. En marknadsföringsplan för en e-handel bör innehålla nedan områden:

  • Definiera din målgrupp
  • Jämför dig själv med dina konkurrenter
  • Vad är din USP, Unique Selling Point som gör att du är annorlunda än din konkurrens?
  • Vilka mål vill du uppnå och under vilken tidsram?
  • Strategi för att nå just din målgrupp

Sammanfattning

I detta blogginlägg har jag tagit upp 8 beprövade tips på hur du kan marknadsföra din e-handel. Jag har även diskuterat vikten av att göra en marknadsanalys och att ha en marknadsföringsplan färdig innan du börjar implementera din marknadsföring. Jag hoppas att detta inlägg ska ge dig en snabb överblick över olika sätt att nå ut med din e-handel och lyckas uppnå dina försäljningsmål!

Vill du ha hjälp med att starta en e-handel eller att marknadsföra den? Kontakta oss för en gratis konsultation så kan du berätta om ditt projekt för oss så att vi kan komma med ett förslag till dig på vad du behöver.

-Lisa


Skriv upp dig till vårt nyhetsbrev

Some fields are not valid
Nyhetsbrev


  • 2024-09-05 07:00
    Pressmeddelande: Webpages nklt i Uppsala förser sportföretag med skräddarsydda hemsidor
    info
  • 2024-08-06 07:00
    Intervju med Anders Berglund, VD för bioteknikföretaget Epistat
    info
  • 2024-07-09 07:00
    Vad innebär User Interface och User Experience för en webbplats?
    info
Login