Lisa Eriksson
Allt du behöver veta om det nya Google analytics - GA4
I mars 2023 meddelade Google att de skulle starta ett nytt system för Google Analytics från och med den första juli 2023. Det gamla systemet kallades för Universal Analytics och det nya kallas för GA4, vilket är en förkortning av Google Analytics 4.
De flesta företag använder Google analytics för att mäta trafiken till sin företagshemsida. Detta hjälper dem avgöra hur företagets onlineförsäljning och annonskampanjer går och hur dessa kan förbättras.
Med det nya systemet på ingång behöver du som företagare ta ställning till hur du vill hantera förändringen. Nedan kommer den information jag tror att du behöver som beslutsunderlag.
Varför är Google analytics viktigt?
Om du äger en hemsida så är det viktigt att du kan se hur många besökare din hemsida har och även hur dessa besökare rör sig på din hemsida och interagerar med ditt innehåll. Genom att analysera din statistik kan du förbättra din hemsidas användargränssnitt och därigenom öka hur många som köper produkter ifrån din hemsida eller kontaktar dig för att de vill köpa en tjänst ifrån ditt företag.
Utan att se din statistik blir det omöjligt för dig att avgöra hur du kan förbättra din hemsida, och vilka sidor som får flest besökare, eller folk som stannar en längre tid. På så vis kan du jobba med din marknadsföring, din hemsidas innehåll och din sökmotoroptimering. Utan statistik så fumlar du i mörkret och måste gissa dig till vad du ska göra för att marknadsföra dig och förbättra din sidas "retur på investering".
Google analytics samlar in all nödvändig data och visar upp den på ett sätt som gör informationen lättöverskådlig och användbar för dig.
Det finns många olika verktyg som samlar in liknande information men Google analytics har blivit ett av de mest populära digitala verktygen.
Måste du som företagare ha Google analytics?
Du måste inte mäta trafiken till din hemsida men utan att ha något verktyg som mäter och analyserar antal besökare och hur de beter sig när de klickar på din hemsida så kan du inte veta någonting om vad de föredrar att klicka på, när de surfar på din sida. Då blir det extremt svårt för dig att försöka gissa dig till vilket innehåll och vilka produkter som är mest framgångsrika, eller som skulle kunna bli storsäljare genom att förbättra någon del på din hemsida.
Det är alltid mycket svårt att avgöra hur det går för ditt företag utan att ha inkommande data som du kan följa, analysera och som sedan kan visa dig förbättringar i din försäljning.
Det är att jämföra med att ha en redovisningsplan för ditt företag. Utan att veta hur mycket du spenderar och hur mycket du få i intäkter så blir det enormt svårt att veta hur ditt företag egentligen går?
Hur Google analytics har fungerat förut
Innan den första juli iår så kunde Google analytics se när en ny besökare kom till din hemsida för första gången. Då genererades en helt unik tråd av kod som sedan sparades i användarens browser. Denna kod brukar man kalla för en "kaka".
En av de absolut viktigaste delarna av Google analytics kallas för "Reporting and Visualisation". Detta används flitigt för att kunna skapa marknadsföringskampanjer. Här kan man snabbt generera olika slags rapporter och dela dem med andra. Här kan du ta fram rapporter över dina annonseringskampanjer, vilken demografi som besöker din hemsida, hur dina besökare interagerar med din hemsida, vilka sidor de gillar mest, och minst, hur länge de stannar på varje sida, vilken väg de tog genom din hemsida, och om någon av den använde din hemsidas sök formulär etc.
Varför gjorde Google ändringen till GA4?
De senaste åren har rätten till integritet online ökat. Inom Europa har tex GDPR lagar införts för att skydda personuppgifter och integritet på nätet. Vår rätt till privat surfande är en viktig del av samhället och därför behöver även Google sluta använda "kakor" som kan spåra individer. Det är just på grund av dessa nya lagar som Google har lämnat Universal analytics systemet bakom sig skriver WRP i sin blogg.
I det nya GA4 systemet så kommer data att kunna samlas in utan att man använder kakor eller någon annan identifierande teknik. GA4 kommer istället att använda händelsebaserad data. Detta betyder att man fortfarande kan mäta nästan allt som en besökare gör på din hemsida men utan att du spårar vem som besöker sidan och vilken dator de använder för att surfa. Du ställer in dina egna händelser i systemet så att du kan mäta hur besökaren tar sig fram på din sida, var de klickar och om de tex köper något eller kontaktar dig.
Vad är de stora förändringarna i det nya systemet?
Den absolut största ändringen är att det nya systemet inte kommer att ha statistik som går att spåra till någon specifik individ.
Det nya systemet kommer även att vara mycket mer flexibelt och ha mer detaljerad statistik än det förra. Det kommer därför att bli en hel del förändringar i det nya Google Universal Analytics. Nedan är några av de största enligt readydigital.se:
- Integriteten blir högre: Kakor kommer inte längre att användas.
- Mer flexibilitet för dig: Du kommer lättare att kunna skapa exakta händelser för vad du vill spåra. Du bestämmer och kontrollerar vad du spårar. Förut var det mer systemet som talade om för dig vad du fick spåra.
- Spårning av olika plattformar: Du kommer att kunna få tillgång till statistik ifrån både din app och din hemsida på samma ställe.
- Lättare att använda externa verktyg: Google har gjort det möjligt att använda andra applikationer och tillägg med GA4.
- Maskin inlärning: För att kunna förutsäga användares handlingar inklusive vilka användare som har högre sannolikhet att bli kunder kommer AI att användas.
- Förbättrad mätning av aktioner online: Du får fler olika parametrar att följa inklusive sido-scrollning, hur många som klickar utgående länkar, sökresultat, statistik ifrån videos som är inbäddade på din hemsida samt hur många som har laddat ner filer ifrån sidan.
Kommer all din tidigare data att gå förlorad?
Ja, om ca 6 månader försvinner all din tidigare historik. Därför bör du ladda ner den idag.
Google Analytics erbjuder inte någon historisk bakåtkompatibilitet med GA4. Du börjar istället med ett helt oskrivet blad i GA4 och den data som du tidigare har samlat in kommer inte att finnas tillgänglig i GA4. Det beror på att GA4 är en helt ny plattform som kommer att samla in data på ett nytt sätt.
Därför råds företagare ladda ner och spara all tidigare data ifrån Google Analytics nuvarande system som kallas Universal Analytics. Här finns instruktioner om hur du laddar ner din tidigare data.
Om du inte redan har gått över till det nya GA4 systemet så bör du tänka på att Google universal nu slutat samla in information ifrån din hemsida. Från den första oktober kommer ytterligare 360 olika typer av statistiska analyser att sluta processa nya klick. Du kommer dock att kunna ladda ner data som du kan läsa men inte bearbeta i systemet fram till december 2023.
Efter detta finns ingen data kvar. Därför behöver du uppdatera till konto till ett GA4 konto och ladda ner din tidigare statistik så att du ska kunna jämföra tidigare statistik för ditt företag.
Det kan handla om en så enkel, men viktig statistik som att jämföra trafiken till din hemsida under alla år ditt företag har bedrivit verksamhet. Detta kan tex vara viktigt vid framtida försäljning av ditt företag, eller om du vill söka investeringar i framtiden.
Hur lång tid har du på dig?
Den data du inte har laddat ner kommer att ligga kvar i sex månader efter den 1 juli 2023 sedan försvinner den helt, dvs i december.
Det är viktigt att du som företagare agerar snabbt på detta för att inte förlora någon av din Google analytics data som kan hjälpa dig fatta viktiga strategiska beslut om din annonsering, sökmotoroptimering, och webbdesign, då statistiken visar vad som fungerar bra och vad du behöver förbättra.
Du kan inte konvertera din Universal Analytics egendom. Istället behöver du skapa ett helt nytt GA4 konto med ett nytt ID. Detta behöver du sedan lägga in på din hemsida.
Vad de flesta gör fel vad gäller det nya Google analytics
Vi alla har mycket att göra och då blir det lätt hänt att man skjuter upp viktiga uppgifter. Men den goda nyheten runt Google analytics ändringen är att du endast behöver göra en liten, snabb aktion för att sedan kunna planera in vidareutbildningen till ett senare tillfälle.
De flesta företagare har nu missat sin deadline som var den första juli iår och många har ännu inte startat sina nya GA4 konton. Detta innebär att dessa företagare får en lucka i sin statistik som kommer att sträcka sig ifrån den första juli och framåt.
De flesta företagare har inte heller laddat ner sin tidigare statistik och riskerar nu att helt förlora denna om de inte göra detta innan december.
Om du inte ändrar ditt Google Analytics konto så kommer du inte längre att få statistik på hur många som besöker din hemsida, vilken av dina sidor som presterar bäst vad gäller sökmotoroptimering och hur din Google Ads kampanj går.
Det tar inte så lång tid att starta upp ett GA4 konto och det viktigaste är att du startar igång kontot så fort du kan. Sedan kan du lära dig alla detaljer om hur det fungerar senare, bara du ser till att statistiken följs och lagras i ditt Google analytics konto.
Vad bör du göra som företagare?
Vi på NKLT rekommenderar att du flyttar över till Google Analytics 4 så snart som möjligt och lär dig hur det fungerar. Du kan inte konvertera din Universal Analytics egendom. Istället behöver du skapa ett helt nytt GA4 konto med ett nytt ID. Detta behöver du sedan lägga in på din hemsida.
Skapa ett Google Analytics 4 konto genom att logga in på ditt vanliga konto och följa instruktionerna där. Du kan även läsa mer på Google's support sida om detta.
Här är en länk där du kan läsa mer om hur du använder GA4.
När du har fått in lite ny statistik så kan det vara en bra idé för dig att jämföra din tidigare statistik med den nya för att se om du får in ny data genom det nya GA4 som är händelsebaserat vs det tidigare systemet som var cookie baserat.
Oro och funderingar många företagare har kring GA4
De flesta företagare är mer eller mindre fundersamma över hur det nya Google analytics systemet kommer att påverka sin verksamhet. Det är inte helt lätt att lära sig det nya systemet och vissa resurser kommer att behöva läggas på att vidareutbilda personal.
Enligt databox.com är det nya systemet väldigt annorlunda och kommer att vara svårare att använda för dem som är helt nya inom marknadsföring såväl som de som har jobbat med marknadsföring och dataanalys i många år. Många av dem har en tuff period nu med mycket nytt arbete för att lära om sig och andra oroar sig över att det nya systemet är väldigt komplext.
Många gillar inte heller det nya gränssnittet i GA4 och upplever det som frustrerande att behöva göra bytet. De menar också att bytet inte var nödvändigt. En hel del terminologi är också helt utbytt. Allt detta har skapat mycket extra arbete för småföretagare samt marknadsförare med att byta ut systemet och lägga in nya taggar för sina kunder.
Sammanfattning
Att mäta statistik på din hemsida genom Google analytics är inte absolut nödvändigt men ger dig många viktiga strategiska fördelar. Statistiken kan förbättra både din hemsida och din marknadsföring och öka din konverteringskvot på hemsidan, även känt som "return on investment" ROI. Har du inte redan flyttat över till det nya GA4 systemet, se till att planera in en flytt så fort som möjligt och boka även tid för att lära dig hur det nya systemet fungerar. Se även till att du laddar ner och sparar din tidigare Google analytics statistik. När du har GA4 installerat på din hemsida så kommer du att få en ännu bättre översikt över trafiken till din hemsida. Det kommer att vara en inlärningskurva för dig och dina anställda med det nya systemet men det viktigaste just nu är att du startar upp ett nytt GA4 konto.
Om du är kund hos NKLT inte vill göra flytten själv så kan vi göra det åt dig. Vi kan även hjälpa dig med information om hur du laddar ner din existerande statistik eller hur du kan använda GA4. Kontakta oss gärna för frågor om det nya Google Analytics 4.
-Lisa
Gratis konsultation