
Avsnitt 1 - AI säkerhet och målgrupper med Felicia Kittelsen, digital contentstrateg och producent
Marknadsföring som engagerar – utan att störa!
Har du någon gång känt att reklam mest är ett störningsmoment? Felicia Kittelsen, varumärkesstrateg och grundare av Studio Kittelsen, har en mission: att skapa marknadsföring som faktiskt betyder något. I det här avsnittet pratar vi om hur man bygger ett starkt varumärke, influencer marketing på rätt sätt och den enorma påverkan AI redan har på vår bransch.
Vi dyker även ner i psykologi – hur påverkar världsläget kundbeteenden, och hur kan företag anpassa sig? Det här är ett måste-avsnitt för dig som vill förstå framtidens marknadsföring!
🎧 Lyssna nu och få med dig massor av inspiration och strategiska insikter!
🔗 Connecta med Felicia: LinkedIn

Hur skapar man marknadsföring som verkligen engagerar?
I dagens avsnitt pratar Lisa Eriksson med Felicia Kittelsen, grundare av Studio Kittelsen. Vi diskuterar hur man bygger varumärkesidentiteter, skapar content som ger värde och använder AI inom marknadsföring. Felicia delar med sig av sina insikter kring influencer marketing, psykologin bakom kundbeteenden och hur man kan navigera i den snabbt föränderliga digitala världen. Ett avsnitt fyllt med inspiration och konkreta tips för företagare och marknadsförare!
Intervju med Felicia i textform
Hej, det här är Lisa Eriksson och idag är jag här med gästen Felicia Kittelsen. Hej Felicia!
Halloj! Kul att vara här.
Jättekul att ha dig här. Felicia driver sitt eget bolag som heter Studio Kittelsen, där hon jobbar med varumärkesidentiteter och produktion som till exempel filmer och reklam. Hon tar även fram content och strategier och dessutom så utbildar hon inom AI och marknadsföring. Det här är något som jag tycker är så himla intressant. Kan du börja med att berätta lite om hur du jobbar och din roll på ditt bolag nu helt enkelt?
Absolut. Så som jag jobbar, vi hade ett samtal innan podcastinspelningen och jag nämnde att jag hatar reklam. Vilket låter så himla kontraproduktivt att också jobba med reklam och vara lite småirriterad på reklamen man ser. Men jag har en filosofi att tar man upp folks utrymme så ska det också generera ett värde. Så det är väl det som är min grundprincip. Jag vill skapa saker som genererar ett värde för personer. Som inte blir ett störningsmoment utan blir någonting som blir attraktivt och tilldragande istället. Och det tror jag att man måste ha lite empati för samhället är stort för olika typer av människor och deras behov. Jag tror man måste ha ett genuint intresse av vem möter man på andra sidan skärmen? Vad är viktigt för den individen? Sen när man jobbar med stora målgrupper så kan ju det vara jättesvårt att pinpointa en specifik karaktär. Men det finns vägar fram och det finns vägar fram att börja AB-testa och börja klämma och känna lite på det här. För att se vad kommer man lyckas med i slutändan? Vad kommer bli bra? Jag tycker det låter väldigt bra, sunt och spännande. Jag tror fler och fler måste komma in på det här området. Man kan inte bara försöka övertyga genom att peppra folk med information.
Jag vet också att alla influencers som finns idag, de har visat att folk är mycket mer intresserade av något som ger dem värde i sin vardag och där de kan "connekta" med någon person. Att det faktiskt verkligen fungerar. Är det något som du har sett också?
Absolut. Jag tycker det är ett ganska tveeggat svärd med influencers. Det kan vara ganska läskigt att arbeta med influencers som ett varumärke. Det blir väldigt känsligt för det låser sig till en individs image. Så jag tycker man verkligen ska tänka på att syftet med influencers är att inspirera människor. Det är därför de har så mycket följare. De har en tydlig nisch. Det här med att influencers som det var för kanske fem, sex, sju år sedan, att du kunde få reklam genom en influencer för nästan vad som helst. Det kunde vara t-sorter som skulle få dig att gå ner i vikt. Den här borrmaskinen är bäst på marknaden. Den här hårsprayen, det klingar inte för förtroende. Det skapar inte förtroende och det blir bara den här platta reklamen i slutändan. Så när man funderar på att börja jobba med influencers, då ska man verkligen vårda sitt varumärke och tänka igenom den målgruppen som följer den här influencern. Varför är den intressant för mig? Kommer de vara intresserade av mig? Är man ett företag som Coca-Cola eller Fanta som har ett ganska starkt samarbete med Anis Don Demina, då är det tillräckligt brett för att man ska kunna ha en sån stor influencer. Finns det väldigt mycket pengar att betala med en influencer? Det är dyrt att jobba med influencers. Men går man ut i en bredare massa då vill man också gå igenom den kanalen där man vet att det kommer att få effekt. För annars är det väldigt mycket pengar för exponering som oftast hoppas över. Om man kollar på YouTube influencers, och man sitter och tittar på ett av deras klipp, då ser du när den inbäddade reklamen kommer. När de har ett sponsrat meddelande så ser du ofta att den mest uppspelade punkten på videon hamnar efter det sponsrade meddelandet. Så du ska veta lite vad du gör och du ska veta vad det är du köper från den här influencern. Du vill verkligen veta att du kan mäta effekten från den kampanjen, se till att ni har täta avtal som skyddar dig som kund till influencern också och tänka igenom rent strategiskt också faktiskt. Här behöver vi komma in lite på mänsklig psykologi. Hur ska vi bädda in det här sponsrade budskapet i videon för att det ska få en bra effekt? Ibland räcker det med att produkten syns i bakgrunden eller har en konsekvent närvaro genom klippet. Där kanske ett sponsrat meddelande i mitten på en minut eller en halv minut inte ger någon effekt, men att produkten syns och används i klippet ger större effekt. Så man ska veta lite strategiskt också och göra en avvägning, hur kan vi bädda in oss hos den här influencern på ett bra sätt som ger oss någonting tillbaka också?
Det är så mycket visdom i det du säger, verkligen. Så intressant att tänka igenom det där ordentligt. Hur jobbar du med varumärkesidentiteter om man kommer till dig och ska ha hjälp?
Om man kommer till mig och ska ha hjälp, först och främst så vill jag lära känna personerna. Jag jobbar inte med jättestora bolag när det kommer till att de har ett huvudkontor i London och det är ganska tajta regler och ramar. Jag tycker att det lämnar inte utrymme till förändring, det finns inte mycket effekt jag kan hjälpa till att skapa då med mina kunskaper. Men när det kommer till mindre bolag, man pratar direkt med ägaren, man pratar direkt med dem som kan påverka imagen och varumärket i stort. Då tycker jag att det är väldigt viktigt idag, så som det ser ut, så suktar vi efter identitet och äkthet och förtroendet. Det vill jag börja hitta, vad är den riktiga kärnan i den här verksamheten? Hur kan vi polera upp den så att den syns utåt på ett förfinat sätt eller på ett tydligt sätt? Många gånger har man det gamla varumärket och marknadsföringsbakgrunden. Man slänger på en topphatt och så syns man utåt på det sättet och så tror man att man syns ut på ett bra sätt. Man sätter på sig någon annans kläder i stort sett och tror att det fungerar. Men det klingar inte den där äktheten som vi oftast söker oss efter. Vi har sett ett litet skifte i samhället där vi gärna väljer mindre bolag. Vi väljer gärna lokalt och känner att vi vill prata med de personerna som kan hjälpa oss. För så fort du kommer till ett mycket större bolag så blir du en i statistiken på ett annat sätt. När man kommer till mig så ser jag till att vi går igenom vem är du som har grundat det här bolaget och varför grundade du det? Vem är din kund och vilka är dina kunder eller vilka tror du är dina kunder? Där bör man också nysta. Sen brukar jag alltid göra något som kallas för att "empatisera" (dvs sätta sig in i någon annans perspektiv). Det gör man genom att studera målgrupperna, studera trafiken på hemsidan och på sociala medier. Du kollar vilka följare du har, vilken aktivitet på hemsidan och vilka som öppnar mail-inkorgen, mailen som kommer in eller nyhetsbreven och allt möjligt. Sen börjar du kika lite på att skicka ut enkätundersökningar. Vad är värdet? Du kanske har någon kampanj igång. Det kan vara ett successivt arbete där det handlar om att verkligen förstå din målgrupp och göra mycket research om den. För att sen anpassa budskapet. Vilket kan låta lite som en evil mastermind att man anpassar budskapet efter. Men det är all välmening. Det är att spegla dem på ett sätt. Där de känner att du är en pusselbit som är hemma i mitt stora livspussel. Ja, men att man verkligen tittar på statistiken. Det tror jag många glossar över, i alla fall i mindre företag. Man kanske inte har tid med det, men att man faktiskt sätter sig och tar den tiden.
Det finns ju sådana här sätt med marknadsföring där man tittar på de som är minst nöjda och de som är mest nöjda. Och så pratar man med dem och verkligen lyssnar på vad de har att säga. Så det behöver inte vara, som du säger, att man bara tittar på statistik och försöker sälja. Men att man faktiskt tar in vad de säger och kan ändra sin produkt baserat på det.
Många gånger så finns det problem vi stöter på tidigt med våra kunder som vi inte ens vet om har varit ett problem. Så det finns otroligt mycket problem, socialpsykologiska studier som visar att vi kanske har annonserat en produkt och det är jättemånga som fastnar för den produkten, men det är inte så många som kommer in till butiken och köper den produkten. Då kanske inte problemet är kostnaden eller att den inte finns på webben, att klicka hem, utan det kanske är att vi har annonserat utanför vår stad så att personer som är intresserade kan inte ta sig till butiken, men viljan finns.
Ja, som du säger, det är viktigt med psykologi. Hur jobbar du med ditt intresse inom psykologi?
Jag ser till att hålla mig ajour. Dels det som händer om vi bara tittar på dagens läge i världen. Det blir fortfarande en psykologisk effekt som påverkar i våran bransch. Det är så stökigt i USA, det är så mycket krig som händer, det är så mycket som händer i Sverige just nu. Nu när du och jag sitter och pratar så var det skolskjutningen igår. Det blir väldigt mycket oro. Det påverkar människor på ett sätt som vi kanske inte förstår annars om vi inte är lite lagda åt det psykologiska intressets håll. Vilket gör att vi kan se att köptrender börjar ticka neråt. Man blir mer konservativ med den lönen man plockar in. Man kanske lägger på att spara istället. Man kanske flyttar till och med bort pengar från sparkonton och flyttar över det i aktier och fonder. Beteenden i samhället börjar förändras med stora vågor av förändring. Då blir det en psykologisk effekt som man måste förstå. Det blir svårt om man är ett mindre bolag som har ganska begränsat med tid för till exempel produktion. Då kanske man har en vana att lägga ut så att det pytsas ut enligt ett schema hela tiden som man har satt upp. Men håller man inte koll på vad det är för budskap, vad det är för meddelanden, vad säger den här texten? Det kan bli så himla klumpigt. Där kan man verkligen råka göra ett ganska stort fel. Om man bara har ett schema uppsatt.
Det är så intressant. När vi pratar om det här med stora förändringar i samhället så den stora som hänger över oss alla nu är AI. Det är något som du utbildar inom. Jag är jätteintresserad och taggad på att höra din tagning på det här. Hur AI kan komma och redan nu påverka marknadsföring?
Ja, jag tror att det redan nu påverkar otroligt mycket marknadsföring och speciellt i det digitala. Man ska inte ge sig på att försöka förutse framtiden någonting för det får man ju bara äta upp sen. Men jag tror faktiskt att med den hysterin som just nu är runt AI så tror jag att vi kommer pusha fram tidsgränsen för när vi kliver över i webb 3. När det blir det här lite helkrypterade, man går in i lite mer metaverses och har sociala medier där i lite krypterade plattformar. Och speciellt också i samband med det politiska läget i världen. Så jag tror att vi kommer se ett skifte i hur vi kommunicerar digitalt de kommande åren. Att det blir några early adopters, absolut. Och sen kommer det ju successivt bli att också bolag och varumärken behöver anpassa sin sociala kommunikation för att också nå personerna. För till slut så är det bara de här centraliserade bolagen som Meta, Google, TikTok. Det blir ju till slut bara reklampelare. När befolkningen försvinner då är det bara reklamen kvar. När intresset sjunker och sjunker då finns det bara AI-genererad media kvar att fylla de tomrummen med. Det är någonting som vi ser ganska mycket nu också. Jag såg en artikel i Google Scholar, som är ett Google-bibliotek där du har alla publicerade forskningsartiklar. Jag tror att det var uppemot 40% som är bara 100% AI-genererat utan en forskare bakom.
Och det rubriceras som forskningsartiklar. Det finns några svenska forskare som kallar det här för evidence hacking. Där börjar problematiken med att AI finns så brett och tillgängligt uppstå. Jag tycker att man ska ha respekt för det och för den förändringen. För det här är absolut fortfarande i ett tidigt stadie där det håller på att landa. Vi är väldigt skyddade i Europa med AI Act-lagen. Så det finns skydd som vi har, som andra delar av världen inte har privilegiet att ha just nu. Det kommer också vara en effekt för hur vi kan utveckla AI. Men om man sätter det lite dystopiska och mörka åt sidan, lite varningsflaggorna. Jag tror att AI är någonting som kommer att förenkla för väldigt många av oss. Och fortsätta att förenkla för väldigt många av oss. De flesta jag har hört som har börjat använda AI och börjat förstå hur man kan använda AI. För det är inte en helhetslösning. Den kan absolut hjälpa dig med 60, 70, 80% av arbetet. Men du är regissören. Och filmen blir bara så bra som du regisserar den att bli, eller hur? Så du behöver fortfarande lägga in arbete och göra de sista 20%, eller 30-40%. Så man kan inte bara använda det hejvilt för vad som helst. För då kommer man få väldigt schabloniga svar. Och det är väldigt många av oss nu som känner igen tonaliteten i chatt-GPT. Så man vill inte bara "chatt-GPTa" ett blogginlägg och kasta ut. Det blir inte bra. Och till slut kommer det inte bli bra SEO för det heller på hemsidan. För då vet de att det bara är AI genererat på den plattformen. Och sen det här med fact-checking. Det är verkligen hårresande att forskningsstudier kan vara så här... Att det ens finns en som bara är AI-genererad. Det är inte bra.
Det är väldigt skrämmande.
Det är ju det faktiskt. För det tar ju ner kvaliteten på hela nätet. Det gör det, och den kvaliteten rasar i rasande takt just nu. Men det är väl nästan oundvikligt, skulle jag säga. Och kollar man på... Myndigheten för psykologiskt försvar och all statsmedia som vi får som pratar om AI. Det är någonting som har pågått länge. Och när en ny teknik blommar upp så kommer den användas för både gott och ont. Den kommer användas för kriminell verksamhet. För att utveckla kriminella verksamheter, vad det än är. Och den kommer användas för bra verksamheter och utveckla dem, vad det än är. Så jag tror att vi tillsammans... Jag tror att det är jätteviktigt nu att göra lite som AI Sweden också förespråkar. Att man ska utbilda, man ska prata om. Man ska prata om varningsflaggorna. Man ska inte vara rädd för att lyfta lite där det osar och stinker lite grann. För det är viktigt att vi vet om det, det är viktigt att vi pratar om det. Och sen också titta på vad har vi för möjligheter. Vart ligger IT-säkerheten och datasäkerheten? Hur kan man använda det på ett säkert sätt? Så man också lyfter in det i dialogen. Det här ryker det om, men det här är guld. Så jag tycker att ska man ta med sig någonting från ditt och mitt samtal här just nu om AI, att alltid tänka datasäkert. Räkna med att all information du lägger in och genererar skrapas. Sen är det till vissa olika bredder som det skrapas. Men man kan räkna med att det skrapas. Någonting som AI-bolagen är intresserade av är att få in mer data. För mänskligheten producerar inte data i tillräckligt stor takt för att kunna utveckla de här stora AI-modellerna just nu. Så om man ska som bolag speciellt använda sig av AI, då är det faktiskt värt att lägga dig på en egen server och träna upp dig själv där. För då får du en IT-säker miljö och en datasäker miljö då du har full kontroll över hur din data processas.
Vad betyder skrapas? Kan du berätta lite om det?
Skrapas är i stort sett om man tänker på att man kan skrapa TikTok på data eller information. Du kan skrapa en hemsida på information. Då har du egentligen en bot som bara kopierar allting. Det är att skrapa.
Jaha, okej.
Och sen sparar de det och ger det till sin AI och så kan de lära upp den del av ett datasätt som blir en del av träningsdatan för den modellen helt enkelt. Det är lite vanskligt om man vet att man kan räkna med att ens data redan finns i många AI-modeller. Men anledningen till att det blir lite problematiskt är att de kan råka rapa upp data och det här är också bevis att det finns liksom artiklar från VICE från massa olika nyhetsorgan som pratar om det här och har undersökt det här. Men om man bara "copy-pastar" från en AI-modell sådant som man har genererat så kan det faktiskt vara någon annans ord man råkar kopiera. Samma sak kan ju hända en själv. Sen är ju chansen för det minimal, alltså det är ju inte det första som händer men risken finns.
Det tror man ju inte, för då blir det ju att man kan liksom i princip plagiera någonting fast man inte vill. Man är inte medveten om det.
Man kan använda AI som ett verktyg men sen skriver man om. Man skriver om det i sina egna ord sen och det blir att folk inte hinner det eller att man skippar det steget.
Men du AI-akten då som vi har, kan du berätta lite om den?
AI-akten det är en europeisk lagstiftning så att den skyddar oss från att i stort sett stora AI-organ som är centraliserade kan komma in och introducera skadlig verksamhet eller skadlig AI inom Europa. Det skyddar oss från exempelvis att vi ska ha mass surveillance eller massövervakning med hjälp av AI. Den sätter väldigt starka ramar och gränser för hur AI får utvecklas och användas inom EU. Så det är ett skydd för folket för att det här inte bara ska balla ur.
Det är bra. Men vad intressant. Men du när du jobbar med till exempel SEO, det jobbar du med också?
Ja, till viss del. Inte operativt, utan strategiskt.
Strategiskt, okej. För där tänker jag liksom, folk använder ju AI mer och mer nu. Hur pass mycket påverkar det SEO? Är det någonting som du har tittat på och jämfört med?
Jag tror att det både hjälper och stjälper. För om man tittar på hur sökmotorer är byggda så finns ju ett intresse av sökmotorerna och bolagen som äger sökmotorerna att indexera allt innehåll. Antingen för att använda eller för att kunna annonsera eller sortera. Det finns många olika funktioner med att implementera SEO. Det blir ju den här sökbarheten egentligen. Att använda AI i kombination med SEO, det skulle jag säga är toppen. Du kan få metabeskrivningar, du kan få allt texter, du kan få förslag på hur du kan integrera vissa specifika sökord i ditt blogginlägg. Så att du kan få otroligt mycket hjälp med SEO av AI. Och sen när det kommer till hur SEO som verksamhet eller yrkesområde kommer att påverkas successivt av AIs existens och att använda beteendet för sökfunktionen har flyttats runt ganska mycket de senaste åren sedan 2021. Då fick TikTok mer söktrafik än Google.
Nej! Det hade jag ingen aning om!
Och just nu så står TikTok, Instagram och Pinterest som starkare sökmotorer än Google. Sen har det också nu när använderens beteendet för AI har börjat blomma upp, blivit så att folk vänder sig till chattGPT istället. Det här är också så här bolagspolitik 101. Men Google fick en ganska dålig, jag kommer inte ihåg om han var chef eller om han var teknikeransvarig för just sökfunktionen, men han fick väldigt mycket skit i alla fall för han försämrade sökfunktionen på Google under en ganska lång period och gjorde att det blev mer annonser och sånt där. Så när du sökte på en fras, då fick du först och främst upp produkter som svar på det utan att det var någonting som du kanske ville ha eller var på jakt efter. Så det var en ganska förstörd sökfunktion och där började beteendet flyttas över till sociala medier och nu i och med att till exempel bara chattGPT som OpenAI är ju ganska öppna med att de har skrapat i stort sett hela internet redan, så den har ju all information, och att då tala med en intelligent sökmotor där du kan resonera med sökmotorn och liksom "nej men det var inte det där jag letade efter, det var det här." "Ja, men bra". "Kan du lista de 17 butikerna där den här produkten finns inom den här regionen?" "Absolut, här och här". "Kan du ta fram prisskillnaden på de olika produkterna i de olika butikerna?" "Absolut, här och här och här". Förutsatt att den informationen finns tillgänglig. Men jag tror att användarbeteendet är väldigt mycket starkare att söka i AI idag än vad det är att söka på Google. Vilket absolut kommer att påverka yrkesområdet, SEO-specialist, längre fram.
Ja, absolut och det är ju svårt för att det saknas ju länkar där.
Du kan faktiskt aktivera, beroende på vilken AI-modell du sitter i, så kan du aktivera sökning på internet och då får du länkar. Så du kan alltid be om referens och du kan alltid be om länkar till informationen, vilket är smart att göra med tanke på att det här rapar upp information.
Ja, men det är ju det. Jag tror att många skippar det "Ja, men den säger det liksom"
Ja och då får man ju lite schablon-svar och det är inte alltid säkert att det stämmer, för AI-modeller kan "hallucinera"
Ja och råljuga, blåljuga liksom, men det är jättekonstigt.
Ja, det är otäckt det där. Men du är konstnärinna också, eller hur?
Ja.
Och du jobbar också med grafisk design.
Ja, delvis.
Om vi hoppar in på, hur tycker du att grafisk design, hur viktigt är det för varumärken och marknadsföringskampanjer?
Jag tycker att det är väldigt, väldigt viktigt för att koka ner igen till det här psykologiska intrycket som vi skapar hos människor. Och beroende på vad det är för plattform som du jobbar mest med grafisk design för, om det är för sociala medier, om det är programmatisk annonsering, eller om det är för hemsidan eller webbutskick eller vad som helst. Så den designen du lägger in kommer ha en effekt på personen som tar emot det. Och det kommer inte bara vara informationen som är i själva inlägget eller nyhetsbrevet eller annonsen, utan det kommer också vara intrycket som blir information. Och där kommer vi också dra en slutsats. Är det här intressant eller pålitligt? Ja eller nej. Så jag tror att det är väldigt, väldigt viktigt att tänka efter vad det är för underliggande budskap som man skickar ut också. Och det är i det där underliggande budskapet som målgruppkännedom och varumärkesidentitet börjar bli väldigt, väldigt viktigt. För det blir ju paketeringen och det är på samma sätt som om man går runt nere på stan. Om man är en "alternativ person", om du är en "punkare", eller en "metalhead" och du ser en annan "metalhead" och du behöver be någon om råd, vägbeskrivning av någon, då kommer du gå fram till den personen som liknar dig. Eller hur?
Just det.
Eller en dam som ser trevlig ut. Alltså du kommer ju inte gå fram till vem som helst. Du kommer göra en ganska underliggande psykologisk slutsats om vem du spontant väljer. Det är inte en aktiv tanke alla gånger, utan det är en reaktiv tanke. Och det gäller starkt i allt visuellt som vi arbetar med. Det gäller från de bilderna du väljer, färger, det är jättekänt att färger påverkar oss emotionellt. Man har alltid hört att det är rött och orange på rea lappar och det är sånt där. Så vi tänker, "åh, pangpris!" Så har man varit inne på Jysk någon gång och ser att de är typ röda lappar på alla saker. Det är alltid rea igång, det är alltid billigt. Även om det kanske är samma prissättning på en liknande produkt som finns inne på en annan butik så känns det som att den är billigare på Jysk. För de har den här rea-känslan på lapparna.
Wow! Alltså vi är så otroligt visuella varelser. Det är helt otroligt.
Helt enkla....
Bara hur folk fastnar på TikTok och Instagram. Det är helt otroligt vilken kraft det visuella har och du gör också videofilmer och så också, eller?
Mycket.
Hur kom du fram till det? Var det att du jobbade med marknadsföring och du kände att det visuella, videon, det är så pass viktigt?
Ja, alltså...Jag började, jag pluggade på Hyper Island i Stockholm och pluggade till content developer. Och det var en inte speciellt praktisk utbildning, det var mer det här att undersöka, att lägga grund, att bygga förståelse, att sätta upp bra processer och liksom göra någonting av kvalitet, mer än att producera. Det kom jag in i när jag började jobba i branschen. Jag var redan väldigt intresserad och hade mycket kompisar och hade en tanke på att börja plugga film innan jag började plugga till content developer. Och ju mer jag såg hur film används inom reklam och marknadsföring och för varumärken och hur mycket missade chanser det fanns och hur mycket bättre man kan göra och hur mycket mer spännande man kan göra det här klimatet, desto mer fastnade jag för det och blev nästan "obsessed". För att såhär, okej, du får några starka ramar och regler, du måste hålla dig inom den här lilla boxen. Ju mer ramar och regler du slänger på desto lättare blir det att bli kreativ och tänja de gränserna lite grann för att sticka ut och när det också passar att tänja de gränserna. Och få producera någonting där du gör traditionellt så som bolaget vill att det ska vara, liksom "bappedi bapp....så här har vi alltid gjort det." Och sen så får du göra en där det bara, "okej men det här är ett wildcard. Kan vi göra en AB-test för de här två och se vilken som presterar bäst?" Samma summa bakom båda i annonserna och allting. Och du ser att den som du producerade och liksom bara så här, men jag tror på det här, att den också överpresterar. Och den får fler rapporteringar. För du har en annan kännedom än vad bolaget har för klimatet. I kanske sociala medier eller var som helst.
Det är superintressant.
Det blir beroendeframkallande.
Ja, det kan jag förstå. Ja, men du alltså, det är så, det är super-superintressant att prata med dig. Vi har lite kort om tid dock. Jag försöker hålla de här intervjuerna till en 30 minuter. Jag skulle gärna prata med dig igen vid ett annat tillfälle. Det är alltså många fler frågor som jag vill ställa, men en sista fråga: Hur håller du dig personligen uppdaterad med de här förändringarna som sker hela tiden inom digital marknadsföring?
Man måste vara på plattformarna. Så är det bara. Helt enkelt. Och min bästa rekommendation, för i och med att när jag sitter och scrollar för min egen del, då har jag algoritmer som är anpassade efter mina privata intressen och det jag vill se, och det är ju samma sak för dig. Det är samma sak för den personen som sitter som VD på ett annat bolag. Ta inte det digitala klimatet för vad du ser på dina privata algoritmer, utan sätt upp ett annat konto, ett färskt konto där du tänker att du är din målgrupp. Och så börjar du scrolla runt och börja titta runt och börja "likea" och börja följa influencers och allting. Då kommer algoritmerna att börja presentera innehåll för dig, likt det som dina målgrupper ser. Så det är mitt bästa tips.
Ja, det var verkligen ett bra tips. Wow, vad intressant. Felicia, superstort tack till dig för att du var med på den här intervjun.
Det var jätteroligt att prata med dig.
Ja, jag hoppas att jag får chans att prata med dig snart igen.
Ja, det hoppas jag. Det är bara att höra av dig.
Ja, kul! Ha det bra! Hej, hej!
Hej då!
Gratis konsultation