Lisa Eriksson
Därför ska du ha en snygg hemsida
Vad tycker du kännetecknar en snygg hemsida? Svaret på frågan lär variera en hel del beroende på vem som svarar. Vissa kommer lyfta design, som typsnitt och färg. Andra fokuserar på strukturen och navigeringen, alltså sidans användarvänlighet, även kallad UX och UI design. Och en tredje kommer säga högkvalitativa bilder. Många menar att snygg design är tidlös. Ultimat beror det helt enkelt på vem du frågar.
Om man spolar tillbaka bandet 10-15 år såg saker och ting annorlunda ut. Svaren på vad en snygg hemsida är, var antagligen lika varierande då men på den tiden räckte det ganska långt när hemsidan fungerade. Hade man en bra design och fina bilder var det ett stort plus. De flesta hade inte någon hemsida alls. Men idag är kraven och konkurrensen betydligt högre. Användare vill ha mer än en vacker design.
Vad är en snygg hemsida?
En snygg hemsida är för många en vacker och estetiskt tilltalande hemsida. En design som kan förmedla företagets varumärke och vision väl är ett måste idag. Vacker, estetisk design som förmedlar varumärket är såklart väldigt viktigt, men för oss på NKLT är en snygg hemsida mer än så.
För oss spelar inte bara designen roll utan även funktionen av hemsidan. Funktion och design går hand i hand med varumärket. En hemsida ska vara lika estetisk som den är funktionell. Med det menas att man enkelt ska kunna navigera, finna denna information man söker och snabbt kunna få kontakta eller köpa av företaget. Kunden ska inte uppleva minsta förvirring eller frustration. Vacker är också ofta tidlös och klassisk design, som har testats över tid och följer naturligt intuitiva regler för hur ögat söker information på en digital yta.
En snygg hemsida är även njutbar för besökaren som då oftast väljer att spendera längre tid på att utforska sidan och informationen som finns där. Detta leder i sin tur till fler konverteringar, dvs fler besökare som antingen köper en produkt eller tjänst av dig, eller som kontaktar dig för mer information.
Besöket på hemsidan ska vara enkel, behaglig, tydlig och trivsam. Liksom ett väl designat kontor eller hem är både funktionellt och lätt för de flesta besökare att uppleva som en vacker miljö, är ditt företags hemsida lika viktigt. Och det finns en hel del generella riktlinjer att förlita sig på. Det är alltid helheten, form och funktion som gör bra design till fantastisk design.
Detta är vad som gör en hemsida snygg för oss!
Vad som bör finnas på en snygg hemsida
Det finns ingen färdig mall som beskriver exakt vad en snygg hemsida bör innehålla. Men vi på nklt har listat det vi tycker är allra viktigast för en användarvänlig och estetiskt tilltalande hemsida.
1. Tydligt syfte. Framhäv tydligt på hemsidan vad ni erbjuder och hur ni kan hjälpa kunden finna en lösning till sitt problem. För att lyckas med detta behöver man först förstå sin målgrupp.
Fråga dig själv; Hur gamla är personerna i din målgrupp? Vad tycker de om? Vilka enheter använder de? Genom att ställa dessa frågor kommer du få en klar bild över vem dina användare är och hur din hemsida kommer att kunna hjälpa dem.
2. Enkel navigering. Tydlig struktur över hemsidans olika sidor är A och O för en bra användarupplevelse. Att ta sig till menyn på hemsidan ska vara enkelt. Det ska också vara enkelt att ta sig mellan olika sidor. Inkludera alltid de viktigaste sidorna som tex ”Tjänster”, ”Om oss” och ”Kontakt” i menyn så att kunderna lätt kan navigera på hemsidan. Under dessa huvudsakliga sidor inkluderar du sedan underrubriker i menyn. Exempelvis de olika tjänsterna ni erbjuder.
Har du med detta så har du redan kommit långt. Grunden är tydliga menyer med rubriker och underrubriker.
3. Professionella bilder av högsta kvalité. Gärna egen fotograferade bilder. Stockbilder kan lätt göra att man tappar den personliga aspekten men de kan å andra sidan erbjuda ett snabbt och billigt sätt att kunna få med storartade bilder du själv aldrig skulle kunna ta fram.
Se även över storleken på bilderna. Det är viktigt att kolla på helheten för att se hur allt passar in tillsammans. För stora bilder kan göra att själva texten hamnar i skymundan.
Om man lägger rubriker eller text på en bild måste man även se över textfärgen. På ljusa bilder kommer en vit text bli svår att läsa. Detsamma gäller för mörka bilder med svart text.
4. Design som följer ett tema. Följ alltid ett tydligt färgtema som passar ditt varumärke. Att blanda för många olika färger kan göra det svårt för ögat att koncentrera sig på innehållet på sidan.
Välj därför inte mer än 2 huvudfärger och 2 kompletterande färger på hemsidan.
5. Designen på hemsidan är en representation av ditt varumärke, så ta dig tid och tänk igenom hur du på bästa sätt kan förmedla ditt budskap.
Många företag tar ofta hjälp av en grafisk designer för att få fram en passande grafisk profil innan de börjar bygga sin nya hemsida.
6. Samma typsnitt. När du jobbar själv med att ta fram en design så är det säkrast att du väljer samma typsnitt genom hela hemsidan. Det kan annars lätt få en hemsida att se amatörmässig ut om du råkar välja flera olika typsnitt som ser väldigt olika ut.
Men har du tillgång till en grafisk designer så brukar dessa använda två liknande typsnitt som kompletterar varandra.
Om man vill kan man skilja typsnitt för titlar och brödtext. Men kom ihåg att den övergripande texten ska ha samma slags stil.
7. Smarta CTA (call to action) knappar. Det ska vara tydligt för personen på din hemsida hur de tar kontakt med företaget eller köper en vara/tjänst.
CTA knappar har stor betydelse för konverteringsfrekvensen på hemsidan.
Har du långa sidor är det bra att inkludera flera knappar. För varje större stycke bör det finnas en knapp. Kom ihåg, man ska inte behöva scrolla till toppen av sidan för att kunna klicka sig vidare.
8. Mobilanpassad. “Mobile first mindset” som man säger på engelska. Allt innehåll ska kunna visas enkelt på olika skärmstorlekar.
Allt fler väljer att göra sina sökningar från mobiltelefoner idag, så har man inte en responsiv hemsida som funkar för alla skärmstorlekar är det dags att ta tag i det!
9. Rätt text. Informationen på hemsidan ska vara både lätt att hitta och lätt att läsa.
Texten på din hemsida ska ge användarna den information de söker. Vare sig det är ett svar på en fråga eller produktinformation.
Utöver rätt text kan det vara smart att inkludera en video som förklarar produkten/tjänsten. Videos får personer att stanna längre på din sida. Det skapar även förtroende för varumärket.
10. Gör sidan teknisk. Se till att hemsidan laddar snabbt. Ingen tycker om en hemsida som tar lång tid att ladda.
SSL certifikat, dvs att hemsidan är säker, är ett annat sätt att skapa en tillitsfull relation med sina användare. Många användare väljer annars att lämna hemsidan när det står “inte säker” i URLen.
Varför man behöver en snygg hemsida
En viktig anledning till att investera i en snygg hemsida är kontakten den skapar med kunder. Första intrycket rent visuellt har stor betydelse men det är också väldigt viktigt att hemsidan laddar snabbt.
Enligt statistik är avvisningsfrekvensen, dvs hur många som lämnar sidan utan att klicka sig vidare inom din hemsida, om laddningstiden på sidan är 2 sekunder. Men om laddningstiden ökar och blir 7 sekunder lång, så blir avvisningsfrekvensen hela 32,3%! En enorm ökning! Så se till att du ser över de tekniska aspekterna av din hemsida.
Idag upplever de flesta av oss något som kallas för ”micro stress” när sidor laddar långsammare än vi är vana vid. När du har lyckats få en besökare att komma till din sida så är det enormt viktigt att kunden får chansen att lära känna ditt företag och dina tjänster så att de som känner att ditt företag skulle passa dem perfekt, inte missar chansen att bli din nya kund.
En annan viktig del är varumärkesmedvetenhet. Företagets hemsida är ofta ansiktet utåt för många företag idag. En snygg och lättnavigerad hemsida kommer att påverka kundens upplevelse och kan komma att bli en avgörande faktor i huruvida de köper en produkt/tjänst eller inte i framtiden.
Jobbar ni med digital marknadsföring kommer en snygg hemsida även komma väl tillhands för sidans sökmotoroptimering, eller ”SEO”. En hemsida som ser vacker ut men som saknar relevant information gällande sina produkter/tjänster kommer att få lägre ”rankning” på Google. Dvs sidan kommer antagligen inte att visas bland de första företagen utan hamnar på en senare sida i människor sökningar vilket i sin tur påverkar resultat och antalet konverteringar ifrån hemsidan.
De flesta människor väljer bland de företag som listas på Googles första sida och går som regel aldrig in på andra eller tredje sidan, och absolut aldrig på den sjunde sidan.
Exempel på snygga hemsidor
Sammanfattning
Med en snygg design och lätt navigering blir hela användarupplevelsen bättre. Vårt tips till dig som vill skapa en snygg hemsida är att sätta dig i användarnas skor. Vad vill de se? Vilken information söker de? Hur förmedlar vi vårt företags budskap på bästa sätt?
När du har fått svar på dessa frågor är det dags att sätta sig ner och planera hur hemsidan på bästa sätt kan leverera detta till användarna. Ibland räcker det med små ändringar som en ny bild eller typsnitt och ibland kräver det större förbättringar som en helt ny webbdesign eller struktur på hemsidan.
Behöver du hjälp med att analysera din hemsida för att se hur den kan förbättras? Hör av dig till oss på nklt! Vi erbjuder kostnadsfria konsultationer där vi går igenom din hemsida och analyserar vilken delar som är bra och vad som skulle kunna förbättras.
-Lisa
Gratis konsultation