Viktor Nordendahl

En liftares guide till sociala medier

Internet är som ett eget litet universum. Det är en helt egen värld utan tyngdkraft, natt eller dag. Som en dedikerad World of Warcraft spelare vet jag hur lätt det kan vara att sugas in i online världen. Det var därför jag tänkte att det vore bra att utforma konceptet ”En liftares guide till sociala medier.”

I min guide fokuserar jag på hur du kan använda Facebook, YouTube och din hemsida för att skapa ett effektivt samarbete och en ”sammankoppling” mellan dina digitala kanaler. Att publicera samma eller liknande material på olika kanaler är mycket bra då alla kanaler oftast har olika följare. Jag kommer att gå igenom mer av mitt koncept i nästa veckas blogginlägg, men först tänkte jag skriva lite mer generellt om mina egna tankar runt sociala medier.

En grund för varje företag eller enskild konsultfirma idag är att nå ut till en publik/målgrupp. Vi lever i ett samhälle där vi är beroende av, och litar på varandras färdigheter och detta bildar en komplett cirkel för utveckling. Så, hur når du då ut till målgruppen som har behov av dina färdigheter eller produkter och blir en del av cirkeln? Jag tror vi alla har varit i den typen av situation där man sitter på fest med finskjortan, petar lite på tårtan och umgås med bekanta och människor man inte känner. Det kan vara sin kusins nya partner eller sin mors barndomskompis. Man skakar hand och personen ställer den obligatoriska konversationsstartaren “Så, vad gör du för något?” Ibland så händer det att den här personen är i behov av vad du kan leverera. Och där har du en ny kontakt! Det är samma sak med sociala medier. Både personer och företag skapar kontakter, sprider sina tankar, idéer, produkter och engagerar sig med människor på en personlig nivå. Det underbara med sociala medier är att du inte behöver det där småpratet om hur kallt det varit den senaste veckan, men du kan ändå berätta vad du har att erbjuda, och du har såklart chansen att nå så många fler än de som kommer till detdär tårtkalaset.

Varför är sociala medier viktigt?

Hemsidor har gått en lång väg från att vara en frivillig online-broschyr till att bli en obligatorisk plattform för företag att presentera sig. Fler och fler människor går även nu mer än tidigare över ifrån att vara anställda under ett bolag med ett större namn, till att starta eget. Vi lever i guldåren för startups. Då är det ännu viktigare att sticka ut ifrån mängden och skapa en publik av tillit och kvalité, för att få kunder som kommer tillbaka till dig för fler av dina tjänster. Där kan sociala medier hjälpa dig genom att skapa mer trafik på medier via länkar och dela med sig om information som går direkt till din målgrupp. Med sociala medier får du även direkt respons från personerna som betyder något. Inte statistik printade från en skrivare som skulle bytt bläckpatroner för en månad sen. Men det bästa av allt är nog att sociala medier är gratis marknadsföring för ditt namn.

Så hur vet du vilka sociala medier som passar dig?

Det gäller att noga tänka igenom vilken typ av information du vill dela och utifrån detta bestämma dig för vilken eller vilka sociala medier som passar ditt företag bäst. Du behöver inte vara på alla medier, bara de som betyder något för dig och din målgrupp.
Jag rekommenderar dock alltid att använda Facebook. Det fungerar för alla branscher och har störst användarbas. Facebook är också enkelt att använda. Till och med min mormor på nästan 70 år sitter och kommenterar online om hur trevlig gårdagens pensionärsträff var. Det finns många branscher där man behöver ha fler olika sociala medier kanaler för att dela mer nischad information. Om man till exempel vill dela mycket bilder så är det jättebra att vara aktiv på Instagram, och om du planerar att dela mycket videor, då är YouTube det självklara valet. Ifall du har riktigt fina bilder att visa upp på nya byggprojektet eller ett nytt klädesplagg så rekommenderar jag även Pinterest utöver Instagram. Att ha ett regelbundet aktivt flöde är dock viktigare än vilken plattfrom du väljer. Sen finns det även Twitter, för korta och intressanta nyheter där du kan dela med dig dagligen av dina jobbäventyr.


Anpassa alla dina kanaler

När du väl har bestämt dig för vilka sociala medier som ditt företag ska vara aktivt på så gäller det att korrekt anpassa din sociala medier kanal/sida med information och bilder om ditt företag. Det är mycket viktigt att den grafiska profil ditt företag använder syns tydligt på alla dina olika sociala medier kanaler. Detta underlättar för dina kunder och gör att de känner igen just ditt företag online. Det är vanligt att företag använder sig av två huvudsakliga typer av bilder på sina sociala medier kanaler, en profilbild och en omslagsbild. En profilbild är ansiktet utåt, i det här fallet bör man använda företagets logotyp eller en annan symbol. En profilbild är vad personer kommer att se i sitt flöde när du skriver en status. Omslagsbilden är till för att skapa en känsla så besökaren får rätt intryck av vad ditt företag gör. Det gäller även att man anpassar bildernas storlek korrekt. Information om storlek finns på de olika kanalerna. En hemsida som jag kan rekommendera för att skapa bilder i korrekt storlek är Adsvise, där kan du se bildstorlekar för alla relevanta medier. Ifall du behöver hjälp med framtagandet av bilder för din sida så hjälper vi på nktl såklart gärna till med det. Det går alltid bra att kontakta mig direkt via epost på PGEgY2xhc3MgPSAibF9tYWlsIGxfbmV3X3dpbmRvdyIgaHJlZj0ibWFpbHRvOnZpa3Rvci5ub3JkZW5kYWhsQG5rbHQuc2UiIHRhcmdldD1fYmxhbms+dmlrdG9yLm5vcmRlbmRhaGxAbmtsdC5zZTwvYT4=.

Hur gör man nu?

När du har dina sociala medierkanaler uppsatta så är du ute i cyberrymden tillsammans med alla andra. Hur bygger du då rymdskeppet för uppskjutning och skapar en följarbas? Och varför ska folk bry sig? Hur blir du upptäkt? Det är vanliga frågor när man startar sin sida. Du har själv sett andra lyckas. Så hur gör man?
Det finns inget exakt svar på det men det finns en del saker du bör tänka på. Dela information som anses intressant eller engagerar personer. Googla för att se vilka trender som gäller just nu, för just din målgrupp, eller fråga dem. Personer följer sidor och företag som de känner att de får ut någonting av. Vare sig det är humor, affärstips, nyheter eller nya produkter. Därför bör man tänka på innehållet man lägger ut, samt hur ofta man lägger ut det. En varm rekommendation ifrån mig är att använda sig av bra bildmaterial till dina inlägg. Det har visat sig att på Facebook så genererar ett inlägg med en bild 53% fler ”Likes” eller ”gillningar”, 104% fler kommentarer och 84% fler klick på länkar än vad bara ett textinlägg skulle ge. Det handlar om att vara relevant i dagens industri, och bilder trendar alltid högst. Sociala medier har mer fördelar än att ge bra respons med många likes - sociala medier är en guldgruva för att öka trafiken till dina andra medier inklusive din hemsida.

Hitta dina superföljare!

Genom sociala medier kan du be dina följare att hjälpa till med att sprida dina budskap, eller få folk att skriva upp sig för dina email-utskick. Man tänker ofta på liknande saker när man utformar en ny hemsida, man har flera olika vägar av navigationen i åtanke när man bygger strukturen på en ny hemsida. Detta hjälper inte endast med att göra användarupplevelsen så bra som möjligt, utan förbättrar även sökmotoroptimering (SEO) så du kan hittas i internetrymden och kommer högre upp i sökresultaten dvs förhoppningsvis på första sidan i Google. Man får inte heller glömma bort att internet är ett levande dokument som ständigt växer och förändras, precis som ditt företag. Håll därför både dig själv och dina användare uppdaterade. Hur ofta ska man då skriva nya inlägg på sina sociala medier kanaler? Det rekommenderas att lägga ut max fem statusinlägg på Twitter om dagen, ett på LinkedIn, fem på Google Plus och tio per vecka på Facebook. Men det finns även gamla visdomsord som lyder; kvalitét över kvantitet. Ifall du har problem med tiden du kan lägga på sociala medier så finns det verktyg som man kan använda sig av, ett av de verktygen är Buffer som är ett gratis verktyg där du kan schemalägga dina inlägg. Detta leder till en mycket bättre planering av dina inlägg. Verktyget kan även hjälpa dig få information om vilka tider det är bäst att posta inlägg på de olika kanalerna. Det gäller dock att vara realistisk. Man kommer troligen inte att få tusentals följare på en vecka, sånt här tar tid. Det viktigaste är att visa att du lever och är relevant i dagens tid.

Efter att du har varit aktiv ett tag på dina sociala medier kanaler och fått se hur dina följare reagerar på dina inlägg, så bör du analysera dina inlägg. Vad bryr sig folk mest om och vad kan du göra bättre? Samtliga sociala medier har sina egna verktyg för att bryta ner varje inlägg och se hur de presterade, för att hjälpa dig få en komplett överblick och utifrån detta kunna förbättra och förändra vad du delar.

Definiera dina mål

Målet för privatpersoner som använder sociala medier är ofta att ha kul, och kommunicera med sina vänner. För företag handlar det istället om att tjäna pengar. Därför har alla sociala medier även ett system för att kunna filtrera vilken information som ska visas. Om du har något nytt och spännande att dela med dig till världen så bör du annonsera för att få störst räckvidd. Det finns flera olika sätt att annonsera på och det gäller att tänka efter vad som är viktigast för dig? Vill du att folk ska besöka din hemsida eller ta del av ett erbjudande? Av vår erfarenhet på Webpages nklt så får man bäst respons av att annonsera på Facebook och Google Adwords.
Om du vill ha hjälp med sociala medier så tveka inte att kontakta oss så hjälper vi dig. Var heller inte rädd för att testa nya kreativa typer av inlägg. Om du träffar rätt kan du skapa något som engagerar dina följare och kanske tom blir viralt, dvs sprids enormt snabbt, till enormt många, just för att det är så kul, nytt, eller engagerande. Ett företags sociala medier kan tom hjälpa till med att skapa en bättre sammanhållning på kontoret, och såklart en bättre framtid för ditt företag.


Viktor


Skriv upp dig till vårt nyhetsbrev

Some fields are not valid
Nyhetsbrev


  • 2024-09-05 07:00
    Pressmeddelande: Webpages nklt i Uppsala förser sportföretag med skräddarsydda hemsidor
    info
  • 2024-08-06 07:00
    Intervju med Anders Berglund, VD för bioteknikföretaget Epistat
    info
  • 2024-07-09 07:00
    Vad innebär User Interface och User Experience för en webbplats?
    info
Login