Lisa Eriksson
Hemsida till ett nystartat företag – vad du behöver tänka på för att lyckas
Det är mycket att tänka på när du ska starta eget företag. Det ska anmälas till bolagsverket, du ska fundera ut det bästa namnet, Skatteverket ska informeras om momsdeklarationen, du måste skapa en affärsplan, ta fram en GDPR plan, kontakta din bank för att öppna ett företagskonto, hitta dina första nya kunder, skriva en marknadsföringsplan och en budget för löpande kostnader etc.
Du vet säkert redan att du även behöver skaffa en hemsida till företaget men du kanske undrar var ska du börja? Med så mycket andra bollar i luften är det extra viktigt att du inte ödslar tid på att irra bort dig på villospår med din hemsida. Det är en ren djungel på nätet med olika erbjudanden, webbyråer och webbsystem.
I detta blogginlägg ska jag försöka leda dig igenom en process som jag vet fungerar för nyföretagare. Så att du kan få en hemsida som speglar din verksamhet och snabbt kan sätta igång och hitta nya kunder.
Din budget avgör hemsidans storlek
Vilken lösning du väljer kommer att bero väldigt mycket på vilken budget du har för att skapa din första hemsida. Efter ett till tre år bör du uppdatera designen på din hemsida så du behöver inte tänka att den första hemsidan du skaffar ska vara den du har i tio års tid. Du behöver något som fungerar just nu. Det innebär att du kan börja med en första väldigt enkel sida som presenterar företaget, som visar information om din tjänst eller produkt och uppger ditt företags kontaktuppgifter.
När det gäller din budget så möter jag ofta kunder inom alla nedan tre grupper. De lösningar som kunderna väljer blir alltid i stor grad beroende på vilken budget de har att utgå ifrån.
Minimal budget
Om du inte har någon budget för att skaffa en ny hemsida så finns det en hel del ställen som erbjuder verktyg med färdiga mallar till låg kostnad. Då bör du dock tänka på att det antagligen kommer ta dig mellan 20-40 timmar att bygga en väldigt liten och grundläggande hemsida själv. De flesta av oss underskattar hur mycket tid som går till att skapa en egen hemsida utifrån en existerande mall.
Du kan även kolla med en webbyrå om de har något paket för en mycket enkel visitkortssida. Nedan är ett exempel på en visitkortssida vi har skapat till extremt låg kostnad i väntan på att den större sidan ska publiceras.
Bilden ovan: Visitkortssida med företagets logotyp, en kort text och kontakt info.
Liten budget
Har du en liten budget så erbjuder många webbyråer alternativ med lägre kostnad. Det kan innebära att du får använda en av deras färdiga mallar som du själv kan modifiera till att visa ditt varumärke och föra ut just ditt budskap på. Eller så kanske de har någon slags rabatt för nystartade företag. Vi på NKLT erbjuder tex avbetalning på våra programmeringspaket till nystartade företag, samt specialpaket till start-ups.
Många nystartade företag har endast en liten budget eller vill vara extra försiktiga just under det första året av verksamheten för att se hur väl marknaden kommer att reagera på den nya produkten eller tjänsten. Då är det bra att satsa på en ganska enkel hemsida som förmedlar ditt varumärke men som inte innebär en större finansiell risk.
Nedan är ett exempel på en enkel hemsida med skräddarsydd design av vår grafiska designer Viktor. Så fort deras huvudsakliga sida var klar så kunde de ta ner sin visitkortssida ifrån nätet. Den sidan kan du se ovan som en jämförelse med olika sidor. Det är samma grafiska profil men storleken är distinkt olika, båda bygger dock varumärket och förmedlar sin digitala närvaro.
Större budget
Om du har en större budget så rekommenderar jag alltid att du vänder dig till en webbyrå som kan ge dig specialisthjälp. En webbyrå kommer oftast att skapa en skräddarsydd hemsida till dig som utgår ifrån just ditt företags unika behov, budskap och varumärke. Du kommer att spara pengar i längden om du vänder dig till kompetenta människor när du kan och satsar på att bygga ditt varumärke på ett proffsigt sätt ifrån dag ett.
Har du en större budget så kommer du att kunna köpa en hemsida som är skräddarsydd till din verksamhet. Detta är givetvis det bästa alternativet.
Du kan se ett flertal exempel på större hemsidor vi har gjort på vår Kundcase sida.
Hur du kan söka pengar till din nya hemsida
Du kanske har sparat pengar i många år innan du bestämt dig för att starta eget, eller så kan du ha fått marknadsföringscheckar ifrån din kommun, ett Starta-Eget bidrag ifrån din arbetsförmedling, stöd ifrån någon Start-Up Inkubator eller techhubb som ger stöd till entreprenörer och startups. Några av de mest framgångsrika alternativen är SSE Business Lab, Sup46, Things, Stockholm Fintech Hub och Uppsala Innovation Center. Med en större budget så har du skapat de bästa förutsättningar du kan för att ditt företag ska lyckas. Digital marknadsföring och ett starkt varumärke är en viktig grund för framgång idag. Din hemsida är nyckeln till din digitala närvaro.
Beslut runt innehåll och design
När du väl har bestämt dig för vilken lösning som passar bäst för ditt företag och din budget så är det dags att sätta spaden i jorden och börja bygga din hemsida.
Du behöver börja med att tänka på ditt varumärke. Grunden till varumärket är både ditt företags grundvärderingar, syfte och visuella uttryck. Därför bör du ta god tid på dig för att ta fram en grafisk profil till ditt företag. En grafisk profil inkluderar företagets logotyp, färger och typsnitt som alla ska förmedla essensen av ditt företag.
"Ett varumärke skapas så fort vi skapar ett koncept och folk börjar lära känna det konceptet....Sedan kan vi fylla det här varumärket med associationer."
-Erik Modig, författare, föreläsare och forskare vid Center for Consumer Marketing vid Handelshögskolan i Stockholm. Citat ifrån en intervju om varumärkesstrategi på podden Digital Marknadsföring med Tony Hammarlund.
När du har grunden till ditt varumärke klart bör du fundera på hemsidans innehåll. Sidan behöver förmedla ett budskap och det budskapet behöver rikta sig till just din målgrupp. Du behöver ta fram både bilder och texter till din sida. Texter är den viktigaste faktorn för att föra fram ett säljande budskap och få din hemsida att konvertera besökare till att bli dina kunder och titlar är den viktigaste delen av texterna. Sedan kommer bilderna. Du bör ha minst en professionellt framtagen bio bild på sig själv, företagets övriga ledning, samt ditt team. Inom många typer av verksamhet är det även viktigt att du tar bilder ifrån dina lokaler och givetvis på dina produkter.
När sidan väl är klar så kan du börja fundera på hur du ska marknadsföra sidan.
Dela upp och segra - webdesign och programmering för en ny hemsida
Att bygga en hemsida delas nästan alltid upp i tre delar:
1. Designa sidan
2. Bygga sidan så att den hamnar på nätet.
3. Skriva innehåll till sidan.
1. Designa sidan
När det kommer till design så behöver du bestämma dig för om du vill ha en minimal sida, en One-Pager, eller en traditionell sida med fler olika undersidor. Det är både en smaksak och en budgetfråga men valet kommer att spegla ditt varumärke.
Som vi redan diskuterat beror storleken på den hemsida du väljer mycket på vilken budget du har. Lite längre ner i denna blogg tar jag upp några olika designalternativ jag har sett passa många nya företagare i olika skeden som du kan välja mellan.
2. Bygga sidan så att den hamnar på nätet
För att bygga sidan behöver du välja vilket system du vill att sidan ska byggas och publiceras på. Det finns en mängd olika system. Det vanligaste är Wordpress som 60% av alla företag använder men som har lite större säkerhetsrisker. Andra system som Drupal Typo3, eller Joomla! kräver en hög nivå av teknisk kunskap för att kunna använda. Sedan finns online redigerare tex Weebly, Wix och Squarespace som är lättare att använda men som har vissa begränsningar om du behöver en mer avancerad hemsida med tex en databas.
Webbyråer använder lite olika system och en del har egna lösningar att erbjuda sina kunder. Se till att du väljer ett system som du själv kan bemästra ganska snabbt. Väljer du ett mycket avancerat och svårt system så får du räkna med att spendera en hel del tid på att vidareutbilda dig för att kunna göra ändringar på din hemsida, eller igen anlita hjälp för uppdateringar.
3. Skriva innehåll till sidan
Att skriva texter till en hemsida är ett kapitel i sig. Det är inte som att skriva en uppsats som vi fick lära oss göra under vår studietid, utan texten behöver vara säljande och mycket träffande/relevant med stor vikt på både titlar och sökmotoroptimering. Ofta väljer företagare därför att ta hjälp med sina texter av skribenter och journalister som har erfarenhet av att skriva för webben. Men som ny företagare kommer du kanske inte att ha resurser nog för att investera i att anlita hjälp med dina texter, utan du kommer antagligen att skriva texterna själv. Det som är bra med detta är att du känner till din verksamhet allra bäst, och även om dina texter inte blir perfekta ifrån början så ger du en framtida skribent ett kanonbra underlag för att kunna hjälpa dig.
Vad är en Minimum Viable Produkt för en Hemsida?
Man brukar prata om Minimum Viable Product, förkortat till MVP, när man tar fram en ny produkt, app eller hemsida. Målet är att produkten ska fungera och att man ska kunna publicera eller släppa produkten till en marknad. Då kan de som köper eller på annat sätt använder produkten testa och komma med mycket värdefull återkoppling. För en hemsida betyder det att den ska ha med så pass mycket information att du kan börja få in nya kunder genom din hemsida. Sedan kan du fortsätta bygga och utveckla hemsidan, produkten, appen eller dylikt beroende på vad din marknad vill ha. Om du använder dig av den värdefulla återkoppling du får så kommer du att bygga en mycket bättre hemsida, app eller produkt och fler kommer att vilja köpa och använda den eftersom den blir mycket mer användarvänlig.
Det blir även betydligt billigare att ta fram en MVP än att ta fram hela hemsidan eller appen med allt du önskar ha med i den. Det är lite som att köpa ett hus och senare bygga ut delar av huset med tex en altan, ett extra rum eller liknande beroende på vad du upplever att du behöver när du väl har flyttat in. I vissa fall kanske det slutar med att du bygger flera Attefallshus runtomkring ditt hus, eller tom ett helt nytt hus på andra sidan av din tomt, något du aldrig hade kunnat gissa att du skulle bygga när du först köpte huset.
Så vad behöver du ha med för information på din nya hemsida när du startar ett nytt företag?
Givetvis är detta väldigt beroende på din verksamhet. Det jag brukar rekommendera till de flesta nystartade företag som säljer tjänster är att de börjar med att använda en mallsida där det har med följande info:
Hem – en övergripande introduktion och sammanfattning av det ni erbjuder.
Minst en undersida – här kan du gå in mer i detalj om dina tjänster eller produkter.
Kontaktsida – en separat kontaktsida gör det lätt för dina kunder att hitta uppgifter om hur de får tag på dig. Här är det även bäst om du har med en karta med ditt företags besöksadress.
När du senare har kommit igång med din verksamhet så kommer du säkert att veta vad du vill bygga ut på sidan. Det kan handla om fler olika produkter, en sida om företaget med bilder på personal, ett kontaktformulär med ett specialerbjudande, en nyhetsfunktion, koppling till eller ett integrerat flöde ifrån dina sociala medier som LinkedIn och Instagram, eller kanske tom en egen e-handel.
Du kommer då även att lägga mer fokus på att skapa en mer sofistikerad UI och UX design inklusive flera CTA knappar. Läs mer om detta i mitt tidigare blogginlägg 5 enkla design - hacks som ökar lönsamheten på din hemsida.
Olika typer av design och funktion
Nedan tänkte jag gå in mer i detalj på olika design val, uppdelat i en väldigt väl utvecklad version och en MVP version av de olika lösningarna.
Visitkortssida
En visitkortssida är ofta statisk och behöver inte uppdateras så ofta. Den har minimalt med information och fungerar som ett digitalt visitkort, dvs du visar hur man får tag på dig. Ofta rekommenderas att du har med företagets logga och kanske en mycket kort sammanfattning om vad du erbjuder.
Om du har extremt bråttom att få upp en sida, som ofta är fallet med nystartade företag som kanske har en föreläsning, konvent, ett viktigt möte eller annat event de ska vara med på. Då kan en visitkortsida vara en jättebra akut lösning. En sådan kan du få upp på bara några timmar. Här behöver du endast ha med företagets logga, namn, och kontaktuppgifter. Det räcker, men det är även bra om du kan få till en kort sammanfattande text på några rader med din ”hiss-pitch” som alltså är en så kort presentation av vad ditt företag erbjuder som du någonsin kan komma på.
Det händer även regelbundet att vi får en förfrågan ifrån ett nystartat företag med en väldigt stor, och dyr, plan för att bygga en app eller ett större webbsystem. För dem kan också en enkel visitkortssida vara ett bra ställe att börja med. Då har de en grund när de är ute och pitchar sin nya verksamhet och under den tid det tar att bygga upp systemet.
Visitkorts MVP: logotyp, tel, email och namn
Mer utvecklad visitkortssida: Ta med färger ifrån ditt företags grafiska profil och skriv en hiss-pitch till sidan. Du kan även ha med ett enkelt kontaktformulär.
Bild ovan: Exempel på en MVP Visitkortssida ifrån Nordic Automation.
One-Pager design
Det finns sidor som har en design som kallas för One-Pager. Detta betyder att det är en design som endast använder en sida utan några undersidor. De brukar vara indelade i underdelar på samma sida, så när man tex klickar på en ”om oss” del, så hoppar sidan ner eller scrollar till den delen/sektionen av hemsidan. Allt innehåll på sidan ligger alltså på en och samma sida. Man brukar rekommendera One-Pager sidor om man har ett väldigt smalt fokus på tex en enda produkt eller tjänst. I dessa fall har en One-Pager högre konverteringskvot, dvs hur många som kontaktar dig när de har varit på din hemsida. One-Pager design är även idealisk för hemsidor som har en huvudsaklig målgrupp via mobiltelefon, då den direkt blir anpassad för mobil på ett smidigt sätt. Men för ett nystartat företag med ett lite mer generellt budskap, flera tjänster eller produkter så är det bättre att använda en design för en hemsida med flera undersidor, se nedan. Detta är för att den typen av design är bredare och ökar den långsiktigta konverteringen.
One-Pager MVP: Presentera företaget, er huvudsakliga tjänst och produkt högst uppe. Dela sedan upp sidan i minst tre olika underdelar. En del för varje tjänst eller produkt som mer ingående beskriver vad ni erbjuder. En del som handlar om hur du kan bli kontaktad och sist en del som visar var ni finns, helst med en karta.
Mer utvecklad One-Pager sida: Utöver innehållet i din MVP kan du lägga till nästan hur många sektioner du vill, tex en del som beskriver hur processen går till när en kund har kontaktat er och har bestämt sig för att köpa er tjänst eller produkt, en del som använder symboler för att beskriva en process. En del med en integration av ert företags Instagram flöde, och kanske en del som talar om företagets visioner och värderingar. Sist men inte minst rekommenderar jag att du har med ett formulär.
Ovan bild är ett exempel på en One-Pager sida för ett massageföretag.
Mellanstor hemsida med flera undersidor
Detta är en mycket passande första hemsida för ett nytt företag. Det är lättare för kunder att hitta information på en hemsida som använder design med flera olika undersidor. Det ger en User Experience som är snällare för ögonen och lättare att hitta rätt information på. Att scrolla ner på en hemsida kan tom göra ont i ögonen för användaren i värsta fall. Trots att konverteringskvoten ofta blir lägre än med One-Page design så rekommenderar vi starkt att du som nystartat företag använder denna mer traditionella design och struktur för navigering. En design med flera undersidor ökar även hemsidans potential att nå fler människor. Det är bättre att du satsar på att jobba med sidans sökmotoroptimering istället för att försöka ta fram en One-Pager design som konverterar snabbare. Om du dessutom erbjuder fler än en tjänst eller produkt så blir den mycket tydligare för kunden hur de kan få hjälp av dig genom en väl strukturerad sida men flera undersidor.
Mellanstor hemsida MVP: En färdig mall med minst tre sidor, en huvudsida som presenterar företaget väldigt övergripande och generellt, en undersida som beskriver tjänsten och en kontaktsida. Du kan använda gratis bilder ifrån bildbibliotek.
Mer utvecklad mellanstor hemsida: En skräddarsydd design med fem sidor. Den första ska uttrycka och förmedla ditt företags varumärke och värderingar. En undersida ska handla om tjänster och produkter, en annan undersida går in lite djupare på ert företag och ni som leder och arbetar på företaget, en undersida bör vara en kontaktsida och en undersida bör ha ett erbjudande med ett eget kontaktformulär. Det kan även vara aktuellt att ha med ett litet nyhetsflöde på en såda hemsida.
Du bör använda din logga, dina specialfärger och de typsnitt som ingår i din grafiska profil. Du bör även ha med professionellt tagna bilder ifrån din verksamhet och dig själv, din personal eller dina produkter. Du bör ha med omdömen ifrån nöjda kunder. Andra människors omdömen skapar snabbt förtroende och trygghet för nya kunder.
Om du inte ännu har några kundcase till ditt nya företag så är det hög tid att ta fram några, även om du erbjuder din tjänst gratis till några få kunder just för att kunna visa hur dina tjänster eller produkter gynnar andra företag eller privatpersoner.
Stor hemsida med e-handel
Stora hemsidor kostar givetvis mer och en e-handel kan snabbt bli rejält dyr att ta fram. Som nystartat företag kan det endast bli aktuellt för dig att bygga en stor hemsida med en e-handel om du har en större budget tillgänglig för att bygga din hemsida. Du kan välja mellan att få en e-handel skräddarsydd eller integrerad ifrån en färdig lösning via ett API. Båda dessa alternativ är lite dyrare.
Givetvis kan vi på NKLT hjälpa dig bygga en skräddarsydd e-handel. Priser hittar du på vår hemsida under ”priser för e-handel via Webpages.”
Om du däremot vill ha en färdigbyggd mall så kan du även testa lösningarna ifrån Wordpress, Shopify, WooCommerce, eller Wix. Dessa lösningar har ofta stora begränsningar som inte går att ändra, men det kan vara ett sätt för dig att komma igång med din verksamhet och testa marknaden. När du har mer information om vad din marknad vill ha så kan du kontakta en webbyrå som kan hjälpa dig skräddarsy din ultimata e-handel.
MVP e-handel: Lägg upp några produkter i ett system där du själv bygger din hemsida. Acceptera begränsningarna för att kunna börja testa din marknad.
Mer utvecklad e-handel: Vänd dig till en webbyrå och be dem skräddarsy en e-handel till dig. Ta med alla funktioner du behöver och använd det du har lärt dig ifrån din MVP e-handel. Satsa på att driva trafik till din e-handel via Google annonsering.
Hemsida med blogg
Att ha en blogg på din hemsida är ett av de allra bästa sätten att förbättra din sökmotoroptimering, SEO. Ordet ”Blogg” är en förkortning av det engelska ordet ”Weblog” dvs en digital journal, eller logg. Bloggen behöver regelbundet publicera innehåll runt ett huvudsakligt ämne/tema. Du kan publicera personliga kommentarer eller avancerat föregagsinnehåll. Oavsett så ska din blogg vara en informativ hemsida. Bloggen kan drivas av en person, en grupp eller ett företag.
Bloggar brukar använda ett språk som är informellt. Bloggar är även oftast lite mer interaktiva och brukar ha möjlighet för folk att skriva kommentarer i botten av varje blogginlägg.
Det är ofta kul och lärorikt att ha en blogg på sitt företags hemsida. Att du själv hela tiden behöver följa med och vidareutbilda dig inom ditt specialistområde är gynsamt på en mängd olika sätt. Dina kunder kommer även att få en känsla för vem du är, din kompetensnivå, och att du bryr dig om att dela med dig av det du kan. Helt utan kostnad för kunden.
Google premierar även sidor som har en aktiv blogg med regelbundna publikationer av blogginlägg.
Skillnaden mellan en blogg och ett nyhetsflöde kan vara stort eller litet, men oftast så har man endast med en bild och en text med en titel i en nyhet, men mycket mer olika former av innehåll i en blogg. Man brukar tex ha med många titlar och undertitlar, listor, många olika bilder för att förtydliga innehållet i en bloggpost, länkar till externa hemsidor eller andra undersidor på din hemsida, samt ibland även videos.
Detta gör att en blogg kan uttrycka enormt mycket mer och bidra med en djupare förståelse för ämnet än ett nyhetsflöde. En välskriven blogg blir även ofta som en utbildningskanal för dina kunder. Du kan även använda bloggen för reklam och i viss mån säljande texter. Dock bör du undvika att endast sälja dina tjänster eller produkter via din blogg då huvudsyftet alltid är att dela relevant information i utbildande syfte.
Det är inte alls dyrt att ha en blogg på din hemsida. Med tanke på fördelen för din hemsidas SEO och din ökade trovärdighet brukar jag därför ofta rekommendera nya företag att börja skriva en blogg.
MVP Blogg: Börja skriva en blogg på en Wordpress eller wix sida för att skapa innehåll och träna dig på att publicera regelbundet. Det är helt gratis.
Mer utvecklad Blogg: Lägg till en undersida på din mellanstora hemsida som är dedikerad till ditt bloggande. För över dina egna bloggposter ifrån din MVP och fortsätt sedan att publicera material regelbundet.
Ovan bild är ett exempel på en Blogg ifrån Vårdpraktikan.se
Sammanfattning
I detta blogginlägg har jag gått igenom tre olika budgetnivåer och passande lösningar för var och en av dessa. Organisationer där du kan söka stöd och eventuellt bidrag för nystartade företag och marknadsföring, en kort översikt för framgång, tre övergripande områden att fokusera på för att ta fram en ny hemsida, vad en MVP är, olika design lösningar som Visitkortssida, One-Pager och traditionell strukturerad design med flera undersidor, samt e-handel och blogg sidor, alla med Minimum Viable Produkt förslag samt mer utvecklade förslag.
Jag hoppas att detta ska ge dig en bra översikt och nya frågor att fundera igenom innan du väljer en lösning du tror kommer att passa bra för dig.
Om du vill ha gratis rådgiving och bolla tankar och ideer om din nya hemsida och få hjälp med att välja en lösning, tveka inte att kontakta mig genom att fylla i ett kort kontaktformulär. Klicka på knappen nedan bara så sätter vi upp en bra tid för ett möte.
Gratis konsultation