Lisa Eriksson
Hur får jag fler följare till mitt Instagram konto?
Hur lyckas du få fler följare till ditt företags Instagram konto utan att betala för dyr reklam? Det går absolut att växa "organiskt" dvs utan reklam, på instagram. I min erfarenhet finns det dock inget lätt sätt att komma runt den processen som krävs för att få fler följare fortare. Det tar sin tid helt enkelt. Om man inte har möjlighet att medverka i media, dvs TV, radio eller större podcasts, och inte heller vill eller kan spendera stora summor varje månad på reklam, då återstår endast att spendera tiden på sitt konto. Men det handlar oftast om att spendera minst fyra timmar per dag till att knyta kontakter via Instagram. Så, det finns egentligen ingen perfekt lösning. Det allra bästa sättet är annars att man spenderar så många timmar som möjligt varje dag med att skriva kommentarer på andra personers konton och även privata meddelanden där man bygger upp långvariga samarbeten och sedan gör reklam för varandra för att öka antalet följare till sina kanaler. Men den goda nyheten är att det viktigaste är inte alls hur många följare man har, utan att man har följare som verkligen genuint gillar och får utbyta av det man lägger upp och skriver om på sin kanal. Trots att man ibland kan få känslan av att sociala medier endast handlar om att ha så många följare som möjligt så menar de flesta marknadsförare att det istället handlar om kvalitet över kvantitet.
“Social Media is about the people! Not about your business.
Provide for the people and the people will provide for you.”
- Matt Goulart
Givers Gain fungerar även på Instagram
Jag var tidigare musiker och då lärde jag mig, förutom att marknadsföring är 90% av jobbet, och musikskapande endast 10% om man vill lyckas, att det bästa och enda riktigt bra sättet att få “fler följare” är genom att ge till andra på samma platform. Uttrycket "Givers Gain" löst översatt betyder det "den som ger får", och detta koncept är väldigt sant på sociala medier. Med detta menar jag bland annat att man skriver positiva kommentarer på andra deltagares poster och har en autentisk dialog med dem som följer ens konto. Det kan även innebära att man delar med sig av den kunskap man har. Då kan man sedan hoppas på eller rent utav be dessa följare att klicka “gilla knappen” eller skriva något ibland på ens egna inlägg.
Dollar Eighty metoden är det bästa sättet att få fler nya följare
En av världens bästa marknadsförare heter Gary Vaynerchuk och han har också dragit liknande slutsatser. Han har skapat en strategi och även ett Chrome plugin för Instagram, som jag varmt kan rekommendera. Detta metod utgår ifrån en helt autentisk "organisk" eller "manuell" metod, men som ändå sparar dig maximalt med tid genom att vara mycket strategisk. Metoden heter Dollar Eighty, och är en metod som går ut på att du skriver din åsikt (positiv återkoppling som en kommentar) på nio inlägg under tio olika hashtags varje dag. På engelska blir detta följande “leaving your 2 cents (opinion) on 9 posts for 10 different hashtags”.
Därav ekvationen för Dollar Eighty: 0.02(cents) x 9(posts) x 10(hashtags) = $1.80
En liknande typ av strategi kan såklart användas även på Facebook och LinkedIn.
Visst tar det oundvikligen lite av din tid att bygga upp dina sociala medier kanaler på detta sättet, men genom denna metod bygger du en mycket stark grund för ditt varumärke, och du slipper betala för att få trafik till din sida, vilket gör att de personer du lär känna online, med mycket högre sannolikhet kan bli framtida kunder eller personer som hjälper dig på annat sätt. Samtidigt så har du chansen att lära dig mer om vad dina följare gillar och behöver hjälp med.
Är du ett stort företag så har du antagligen helt andra förutsättningar att jobba med ditt Instagram konto. I dessa fall har du oftast en hel marknadsföringsavdelning som tillsammans jobbar med sociala medier, skriver blogginlägg av hög kvalitet och kanske till och med skapar videofilmer, en egen podcast varje vecka och använder sig av annonsering i hög utsträckning. Men även för stora företag är Dollar Eighty metoden ett bra verktyg som en del av en större strategi eftersom du visar personligt engagemang och aktivt kommunicerar med dina följare och andra på Instagram.
Fler sätt att få ditt Instagram konto att växa
Utöver Dollar Eighty metoden så finns det såklart en mängd andra sätt att få fler följare organiskt till ditt Instagram konto. Nedan är några metoder som främst handlar om att jobba mer med ditt kontos innehåll. Här slipper du också spendera annonskostnader och halva ditt liv i tid genom några olika strategier som jag varmt kan rekommendera.
- Börja använda Reels i din innehållsmix
- Följ följare till större konton
- Gör Cross-promotion av ditt innehåll
- Förbättra din "profil-grid"
- Optimera ditt Instagram konto
- Posta på rätt tider under dagen
- Kommunicera med dina följare
- Samarbeta med "varumärkesambassadörer" och influencers
- Använd rätt hashtags för din industri
- Använd hashtags för din geografiska plats
- Marknadsför genom ditt personliga Instagram konto
- Gör om dina stories till "highlights"
- Be folk som följer dig på andra sociala medier att följa dig på Instagram
- Använd Instagram Live
1. Börja använda Reels i din innehållsmix
Reels är helt enkelt korta videos som man kan dela på Instagram. Det är mycket fördelaktigt för dig som driver företag att själv posta fler korta videos där du försöker dela med dig av underhållande budskap som förmedlar en berättelse om ditt varumärke och din verksamhet/dina produkter. Här gäller det såklart att vara kreativ och att ha något bra du vill dela med dig av till din målgrupp.
2. Följ följare till större konton
Börja med att söka upp större konton till influencers som du tror har samma målgrupp som du har. Detta kan även vara konton till några av dina konkurrenter. Gå sedan in och följ de personer som har klickat "gilla" eller skrivit en kommentar på det större kontot du först hittade. Om du även gillar något av deras innehåll och skriver en kommentar - som i Dollar Eighty metoden - kommer kommer detta med tiden att ge dig fler följare. Eftersom ni har samma eller liknande målgrupp är denna metod rekommenderad av marknadsförare.
3. Gör Cross-promotion av ditt innehåll
Detta innebär helt enkelt att du dela liknande innehåll på flera av dina sociala medier kanaler. Då sparar du tid och resurser samtidigt som du kan nå ut till fler människor med samma innehåll. Har du alltså producerat en video om ditt företag så ska du givetvis dela densamma på alla olika plattformar och din hemsida för att nå så många som möjligt och få ut maximalt av din investering i videofilmen. Du kan be företaget som gör din video att leverera minst fyra olika format av videon och olika redigering av densamma. En vertikal version som passar på Instagram, en horisontal video som passar på Facebook och en annan till toppen av din hemsida - utan ljud - och en tredje version som är längre och har ljud som du kan ha på en annan plats på din hemsida. På så sätt optimerar du för varje platform men du behövde inte spela in och redigera fyra helt olika filmer.
4. Förbättra din "profil-grid"
Jag kan starkt rekommendera företagare att börja använda Canva för att snabbt och lätt skapa grids, alltså mönster i ditt Instagram flöde. När en ny följare kommer till ditt konto för första gången så får de en snabb överblick över dina senaste 9 inlägg. Om du då använder ett mönster med tex bilder varannat inlägg och en färgad bakgrund med en text på, varannat inlägg, då kan detta göra så att fler vill följa ditt konto. Det ser helt enkelt vackert, informativt och konsekvent ut och detta gillar många.
5. Optimera ditt Instagram konto
Se till att du har alla dina ankor i samma rad. Det innebär tex att du har en snygg bild på din profil, att du har den bar bio text och bio länk, samt företags slogan om du har en. Se också till att du har ett användarvänligt namn på ditt konto som folk lätt kan komma ihåg. Enligt Shopify är detta ett bra sätt att få fler följare.
6. Posta på rätt tider under dagen
Det är väldigt viktigt att du kollar upp när de flesta i din målgrupp brukar använda sina Instagram konton. Se även till att du gör dina inlägg regelbundet. De flesta företagen brukar posta nya inlägg en gång om dagen eller en gång i veckan. Det är säkrast att du lägger in dina planerade inlägg i något verktyg som hjälper dig schemalägga inläggen, som sproutsocial.com eller buffer.com.
7. Kommunicera med dina följare
Svara alltid på inlägg som dina följare gör. När du har en meningsfull konversation med din målgrupp så visar du att du bryr dig och att du är tillgänglig. Att fråga din målgrupp vad de har för behov hjälper dig att förstå dem bättre och att svara på deras frågor är trevligt och artigt. När en kund ställer en fråga brukar man inom försäljning kalla detta för en "köpsignal" vilket alltid är väldigt positivt.
Genom en starkare och mer levande relation med dina följare ökar du även chansen att du på sikt kan börja använda dig av "user-generated-content", UGC. Där postar du helt enkelt innehåll på din egen kanal som någon av dina följare har skapat.
Du kan tex be någon av dina kunder/följare att ta ett foto på sig själva när de har på sig/använder din produkt och sedan kan du dela detta på ditt Instagram konto.
8. Samarbeta med influencers och varumärkesambassadörer
Ett snabbt sätt att få fler följare är att kontakta och samarbeta med influencers som kan rekommendera ditt Instagram konto och dina produkter/tjänster. Du kan läsa mer om hur du gör för att samarbeta med influencers i mitt inlägg "Varför du bör samarbeta med influencers".
9. Använd rätt hashtags för din industri
Försök att hitta någon tag som är mer industri-specifik och relevant för dina användare. Erbjud gärna tex utbildning och tips som du tror din målgrupp kan gynnas av och vara intresserade av. tex #skönhetstips #hårvårdutbildning.
Alla hashtags du använder har potentialen att göra så att ditt konto får fler följare. Det är även viktigt att du skapar dina egna industri hasthags tex #mittföretagsnamn #modekvinnor etc. samt taggar för dina produkter som #strumpor #skor #lyckligaskor mm.
Dessa hashtags är några av de vanligaste i Sverige just nu:
#sweden
#sverige
#stockholm
#nature
#love
#travel
#summer
#photography
#malmö
#photooftheday
#art
10. Använd hashtags för din geografiska plats
Glöm inte bort att även använda hastags för din stad tex #uppsala #uppsalamode #uppsalakonst. Detta är ett väldigt bra sätt att bli upptäckt av nya följare på Instagram eftersom platser som städer och länder är väldigt sökbara och målinriktade. Ju mer specifik du kan vara med dina hashtags dessdå bättre är det för din marknadsföring på Instagram. Stads hashtags är ett superbra sätt för dig som företagare att synas i ditt närområde och etablera dig som en del av den närliggande företags-gemenskapen. Du hamnar helt enkelt på den lokala radarn och de flesta älskar att stödja och arbeta med lokala företagare.
11. Marknadsför genom ditt personliga Instagram konto
Om du gör om ditt personliga Instagram konto till ett mer professionellt flöde där du regelbundet leder trafik till ditt företags Instagramkonto så bygger du möjligheten att öka trovärdigheten för ditt företag, samtidigt bygger du upp varumärket för företaget utifrån dig som individ. Detta kan även öka chanserna till att du gör dig själv till en influencer - dvs någon som har minst 1000 följare inom samma målgrupp - vilket sedan kan gynna ditt företag ännu mer.
12. Gör om dina stories till "highlights"
Stories ligger endast kvar i 24 timmar på Instagram, därför är det bra om du gör om dem till highligths när de inte längre ligger kvar i stories. När en ny besökare till ditt Instagram konto kommer förbi så har du inte många sekunder på dig att försöka fånga deras uppmärksamhet så att de kanske vill följa dig. Då är det jättebra att ha korta videos i dina highlights som de kan titta på lite snabbt.
13. Be folk som följer dig på andra sociala medier att följa dig på Instagram
Många vill inte fråga på andra sociala medier för de är rädda att framstå som jobbiga eller för säljande. Men att fråga någon gång då och då är inte något negativt för de flesta följare. Många vill stötta företag och konton de följer och en artig informativ påminnelse är inget som jagar bort människor. Du kan även lägga in detta i texten på några av dina Instagram inlägg. Det ger extra bra resultat om du även skriver om något av dina inplanerade inlägg.
14. Använd Instagram Live
Att streama live videos är en nyckel till framgång på alla olika sociala medier kanaler, så också Instagram. Följare älskar detta eftersom de får chansen att ställa frågor i realtid och kommunicera direkt med dig. När du är klar med ditt live event så kan du ladda upp det i din Story i 24 timmar och sedan låta det ligga kvar som en post i din kanal så att ännu fler kan ta del av innehållet i efterhand.
Sammanfattning
I detta blogginlägget har jag gått igenom ett flertal metoder som kan hjälpa ditt företag gå fler följare på Instagram utan att du behöver köpa annonser för det. En av de mest effektiva metoderna kallas för Dollar Eighty metoden. Men det finns otaliga andra sätt att få fler följare. Jag har tagit upp några av de vanligaste i detta inlägget.
Hoppas du kommer att gilla metoderna och få många fler följare snabbt! Skriv gärna till oss och berätta hur det går! Om ni vill ha hjälp med digital marknadsföring av oss på NKLT. Kontakta oss nedan för att boka in ett gratis möte.
-Lisa :D
Gratis konsultation