Lisa Eriksson

Hur fungerar Google AdWords annonsering?

Du har säkert hört folk prata om Google Annonsering, Google Ads och Google Keywords....men vad är detta egentligen? Betyder orden samma sak och isåfall hur fungerar allt detta? De flesta företagare har helt enkelt inte tid att sätta sig in in vad Google annonsering är eller hur det fungerar, så jag tänkte försöka förklara det i detta blogginlägg.

Vad är Google annonsering?

Google annonsering är på många sätt den digitala motsvarigheten till vad som förut var de “gula sidorna” i telefonkatalogen. Det var alltså det ställe man sökte efter tjänster och företag på som låg i sin egen region när man behövde hjälp med något. Google annonsering kallas ofta för Google Ads vilket helt enkelt är den engelska översättningen. Man brukar även ofta kalla Google annonsering för Google AdWords.

Detta refererar till att man betalar för annonserna baserat på vilka sökord eller nyckelord man valt att associera med sin annonstext. Alla begreppen refererar dock till exakt samma sak: annonsering på Google.

Google Ads är det annonseringsprogram som Google själva har skapat. Via deras program, som är helt gratis att använda, kan du själv skapa annonser och bestämma i vilket geografiskt område du vill att annonserna ska visas och vilka sökord som annonserna ska ha med.

Varje sekund söker någon på Google efter den typ av tjänster och produkter som ditt företag erbjuder. Det bästa sättet att vara med och synas när de söker är just genom att ha dina egna Google annonser aktiva online. De vanligaste Google annonserna är endast textbaserade, utan bilder eller video.

Att finnas på första sidan innebär att 90% av dem som söker har en chans att se dig. Nästan ingen klickar sig vidare till den andra sidan på Google. Självklart kommer dina annonser inte att komma först på sidan varje timme varje dag. Det är endast extremt stora företag som har råd att totalt dominera sökord på Google, som tex Apple, Coca Cola eller IKEA och då synas varje gång man söker på deras sökord.

Detta är mycket dyrt att uppnå men det är inte alls nödvändigt för att gynnas av Google annonsering.

Hur fungerar annonseringen?

Google annonsering är egentligen ganska enkelt. Du skriver en eller flera annonser, bestämmer hur mycket du vill spendera på annonseringen, vilket geografiskt område du vill att annonsen ska visas i, väljer några bra sökord “AdWords” som du tycker representerar de tjänster och produkter du vill sälja mer av, väljer vilket språk du vill annonsera på och även ålder på de du vill annonsera till. Du kan även välja vilka dagar och tider du vill att dina annonser ska visas på samt om du vill att annonserna visas på datorer, mobiler, iPads eller allihopa. På Google's support sidor kan du läsa mer om hur du annonserar.

Google annonsering sker oftast via vad som kallas “Pay Per Click” PPC. Detta betyder helt enkelt att varje gång någon klickar på en av dina annonser så kostar det dig pengar. Priset sätts i en öppen auktionsmarknad på nätet vilket innebär att det varierar hela tiden.

Du kan söka efter relevanta ord i Google Trends, Keyword Planner eller Seranking.com innan du bestämmer vilka nyckelord du kommer att använda. Där kan du se vilka ord som är populära och som du har råd att ge bud på och vilka ord som kanske har mindre konkurrens i just ditt geografiska område.

Det är en hel vetenskap att skapa effektiva annonser, välja rätt typer av nyckelord och sätta passande budget per dag. På grund av att det är så komplext så brukar annonseringsbyråer behöva ta rejält med betalt för denna typ av tjänst. En person måste nämligen sitta varje vecka och se över dina annonser och nyckelord, och justera budget, annonseringstext och budgivningsstrategi för att lyckas optimera annonseringskampanjen. Reklambyråer brukar oftast även skapa en separat kampanjsida som tar emot den trafik som annonseringen genererar.

Du kan behöva skapa en stor mängd olika variationer av din annons för att den mest passande versionen av annonsen ska kunna visas vid exakt rätt tillfälle till rätt person som söker något som matchar din produkt eller tjänst på pricken! Du följer sedan din annonsering via ditt Google Ads konto. Statistiken ifrån alla dina Google Ads kampanjer kan du även se inifrån ditt Google Analytics konto.

Är Google ads ditt enda alternativ för digital annonsering?

Google annonsering är det vanligaste sättet företag i världen annonserar men det är absolut inte ditt enda alternativ. Det faktum att det finns så många alternativ är just det som kan ställa till det för många småföretagare som inte har tid att sätta sig in i allt detta och då ofta skippar att ens börja annonsera.

Det finns en uppsjö av alternativ för småföretagare och några av de vanligaste alternativen är tex Microsoft Advertising - även kallat Bing eller Yahoo Ads, LinkedIn Ads, Facebook Ads, Instagram Ads, Reddit Ads, eller Infolinks.

Fördelarna med att använda just Google Ads till dina annonser är dock väldigt många. Om du vill läsa mer om fördelarna med att välja just Google till din digitala annonsering så kan du läsa mitt blogginlägg “10 bra anledningar att annonsera på Google om du är småföretagare”.

Google annonsering är kostnadseffektivt och fungerar

Det är lätt att se att Google annonsering fungerar tack vare den mycket tydliga statistiken som Google Ads erbjuder. Om du vill få in nya kunder så är Google annonsering ett mycket bra sätt att gå till väga. Bloomtools.ca skriver om att Google har publicerat statistik som visar att företag tjänar 2 till 8 dollar för varje dollar de spenderat på Google Annonser. Hur hög “Return on Investment” ROI du får på din Google annonsering beror på kvalitén på dina annonser, hur mycket du spenderar i annonseringsbudget, samt kvalitén på din kampanjsida.

Enligt breaktheweb.agency fungerar Google annonsering så bra framför allt eftersom Google är den i särklass största digitala sökmotor som finns i hela världen. Runt 3.5 miljarder människor söker varje dag på Google. Detta gör att dina annonser har potential att ses av väldigt många människor nästan var i världen du än vill annonsera. Google håller 94% av sökmotormarknaden.

Varför du inte ska söka på din egen Google annonsering

Med annonsering så betalar man för sin plats på första sidan. Det betyder att din annons kommer att hamna högst upp i Google sökningar ifrån den dag du startar din kampanj. Trafiken din hemsida får ifrån annonsering kallas för “Paid” alltså betalad trafik. Men akta dig för att själv söka på Google för att titta på din egen annonsering. Detta kommer endast att leda till att du känner dig besviken, orolig eller förvirrad då du med antagligen inte kommer att se någon av dina annonser högst uppe i din sökning. Du kan du tro att din annonsering inte fungera eller att den inte är aktiv och att du betalar för ingenting?

Det vi rekommenderar är att du endast tittar på din statistik inne i Google Analytics eller annat verktyg du kanske använder för att annonsera. Anledningen är att du annars kommer att bli stressad helt i onödan. När du söker på dina egna sökord så kommer din annons med största sannolikhet INTE att komma upp på första sidan i Google just då du söker. Detta är helt normalt och det beror på att din dagsbudget kan ha tagit slut redan om någon annan har hunnit klicka in sig på din annons tidigare än du utför din sökning. Detta kan du lösa genom att öka din budget. Men du kommer aldrig att kunna helt dominera dina sökord då det skulle kosta ofantligt mycket. Kanske att IKEA kan ha en så stor budget att de alltid kommer på första sidan på många sökord. Men de spenderar enorma summor pengar på sin annonsering. Det kan även bero på att du kanske redan har gjort en sökning några dagar tidigare och sett din annons. När du såg den så valde du att inte klicka på den eftersom du inte själv vill betala för din annonsering och ta bort chansen ifrån en annan kund att hitta din annons den dagen...men då tror Google motorn att eftersom du inte klickade på den annonsen, så är du inte intresserad av den annonsen, så den kommer endast att visa dig dina konkurrenter nästa gång du skriver in samma sökord i Google sökfältet.

Din kampanjsida påverkar annonseringens framgång

Det finns något som kallas för Ad Rank och det innebär att om det är fler som annonserar på samma sökord som dig så prioriterar Google vilka som visas och när de visas. Det är en komplex process med många olika aspekter att fundera igenom och jobba med.

För att bestämma din Ad Rank läser Google motorn av den sida din annonsering leder till, dvs din kampanjsida. Detta betyder att om du skapar en fantastiks kampanjsida som är väldigt informativ och användarvänlig för de kunder som klickar på din annons, så leder detta till att din annons visas oftare av Google motorn och till ett bättre pris. Det påverkar alltså din Ad Rank avsevärt.

Om din landningssida inte är optimerad och är förvirrande för kunderna så kan det bli så att Google inte visar dina annonser alls eller mycket mer sällan. Så det är väldigt viktigt att du inte bara startar en kampanj utan att först ha skapat en bra landningssida med en välskriven säljande text.

När du skriver din annonstext, bestäm först vilken typ av annonstext ska du skriva? Vill du få in fler nya kunder eller bygga ditt varumärke?

Om du vill annonsera för att öka kännedom om ditt varumärke så kan annonsen du skriver vara generell då texten ej i första hand är till för att generera konverteringar.

Men om syftet med din annonsering är att få in fler nya kunder så snabbt som möjligt, då behöver din annonstext vara mycket specifik för att den ska ge dig konverteringar.

Läs mer om hur du skriver annonstexter och hur du optimerar din Kampanjsida i mitt tidigare inlägg som heter “Vad är en Kampanjsida eller en Landningssida och hur kan de hjälpa ditt företag?

Välj strategi för budgivningen om sökorden

När du har bestämt vilken budget du vill ha, har skrivit en eller ett par bra annonstexter och skapat en kampanjsida så behöver du välja strategi för auktionen där företag världen över bjuder på de olika sökorden. Det finns ett antal strategier för budgivningen men det vanligaste tre är:

  1. CPC, Cost-per-Click Detta betyder att du betalar varje gång någon klickar på din annons. Du kan välja mellan att bestämma manuellt hur mycket du vill spendera per budgivning, eller automatiskt och då söker Google motorn upp bud för att försöka ge dig så många klick som möjligt för lägsta möjliga kostnad.
  2. CPM, Cost-per-thousand-impressions Här betalar du när dina annonser visas, det spelar ingen roll om någon klickar på dem eller inte. Denna strategi är dock endast tillgänglig på Google Display Network, inte på det vanliga söknätverket.
  3. CPA, Average-cost-per-action Du kan även lägga bud baserat på din genomsnittliga kostnad per konvertering. Detta används ofta om du har många kampanjer med olika prisnivå på sökorden och vill satsa på genomsnittet.

Nackdelen med Google Annonsering

Trots alla fördelar med Google annonsering så kan det vara svårt att lära sig hur man väljer rätt sökord/nyckelord och att förstå hur Google Ads verktyget fungerar. Har du tid och intresse så finns det såklart många sätt att lära sig använda Google Ads, men om du inte har detta, som det är för de flesta småföretagare, så blir det lätt att man helt skippar att annonsera vilket är väldigt synd med tanke på hur bra det oftast fungerar.

Väljer du fel nyckelord eller skippar att skapa en kampanjsida, ja då kommer din annonsering antagligen inte att ge så mycket. Du behöver även hålla stenkoll på dina kampanjer och det kan lätt bli distraherande för dig som företagare att behöva spendera en massa tid under veckorna på din marknadsföring. Jämfört med Sökmotoroptimering som är en långsiktig plan, så slutar annonseringen att dra in nya kunder så fort du stoppar din annonsering, men SEO behåller din hemsida över en längre tid. De flesta brukar dock kombinera de båda metoderna menar Break the Web Agency.

Sammanfattning

Google är ett mycket bra och prisvärt sätt för företag att annonsera sina tjänster och produkter online. Den som annonserar köper en av de tre topplaceringarna som kunder gör i Google sökningar. Beroende på budget och kvalitet på sin kampanj visas just dina annonser högst uppe och tar hem klick ifrån intresserade kunder. Det finns många andra sätt att annonsera online men Google har den allra största marknaden och erbjuder ett rättvist och prisvärt system att annonsera i. Det är lätt att följa all statistik på dina kampanjer och return on investment är mycket fördelaktigt för dig som är företagare.

Det är rekommenderat att man både fortsätter att jobba med sin vanliga sökmotoroptimering för att få “organisk” trafik till sin hemsida och även lägger en daglig budget på att annonsera via Google. Starta dock aldrig en annonseringskampanj utan att ha minst en hög kvalitativ kampanjsida att leda dina kunder till.

Det finns många olika strategier att lägga bud på sökorden i Google och varje dag är det en ny budgivning. Det kan dock vara lite komplicerat till en början att lära sig hur man sätter upp och optimerar sin kampanj själv. Många företagare tar därför hjälp av reklam eller webbyråer för att hantera deras kampanjer.

Vill ni ha hjälp med att starta en Google annonseringskampanj? Nklt erbjuder annonsering med hjälp av AdBud, ett program som använder Artificiell Intelligens för att optimera alla delar av din Google kampanj. Vi kan även skapa kampanjsidor som hör till annonseringen. Kontakta oss för en gratis rådgivning så tar vi hand om er annonsering!


Skriv upp dig till vårt nyhetsbrev

Some fields are not valid
Nyhetsbrev


  • 2024-09-05 07:00
    Pressmeddelande: Webpages nklt i Uppsala förser sportföretag med skräddarsydda hemsidor
    info
  • 2024-08-06 07:00
    Intervju med Anders Berglund, VD för bioteknikföretaget Epistat
    info
  • 2024-07-09 07:00
    Vad innebär User Interface och User Experience för en webbplats?
    info
Login