Annelie Heléne Sivertsson

Hur man jobbar med strategisk marknadsföring som massageterapeut

Hur jag lärde mig använda Instagram och Facebook

För två år sedan gick jag på en medieutbildning om profilbilder och hur viktigt det är med media som företagare. Då lärde jag mig att även ”gridden” på Instagram ska vara snygg. "Gridden? Vad är det?" tänkte jag? Det är när man klickar på en profil och får upp den sidan där man ser profilen, alla inlägg och vad den har gjort, det är gridden = nätet/mönstret på din Instagram kanal.

Gridden kan se ut på olika sätt, men jag har valt att göra varannan bild och varannan textbild för att skapa mitt mönster. Det är väldigt roligt, men tar mycket tid för att det ska stämma och ha ett bra flyt. Jag har provat mycket och jag vill få ut så mycket som möjligt varje gång och vecka. Jag har gjort mina inlägg måndag, onsdag och fredag klockan 9,02 varje vecka och ibland oftare. Från och med nu (efter påsk 2021) är det dags att prova något annat. Nu kommer det att bli varje tisdag och torsdag och ibland på helger när det är något speciellt som ska läggas upp, som till exempel månadens produkt.

Inlägg och foton som jag använder är från min verksamhet och det jag vill få fram till mina följare. Det jag har lärt mig och som är väldigt viktigt är att alla foton som finns på nätet går inte att använda utan att prata med den som äger fotot. Canva = den app jag använder, har foton som är gratis och några som kostar och det är en bra hjälp. Hittar du bra foton på nätet så fråga den som har lagt upp det om det är ok att använda på din Instagram och Facebook, men då bör man även tagga den som äger fotot. Detta var ett av mina misstag jag gjorde.

Det har varit och är lärorikt att arbeta med Instagram och Facebook, som hjälpmedel till att schemalägga inläggen har jag använt Hopper programmet. Där schemaläggs inläggen flera veckor åt gången och sen finslipar jag dem innan de ska läggas ut på gridden = nätet. Oftast gör jag flera veckor klart i schemat en lördag eller söndag, sedan läses dem alltid veckan innan dem släpps till gridden. Korrekturläsning görs av min sambo. Det är alltid bra att någon annan läser igenom för att förstå vad som skrivits. Det är bra att planera och ha en röd tråd med alla inlägg som ska postas på median.

Textbilderna är dem med ett eller några ord på och dem gör jag också via den app jag använder som heter Canva. Det finns flera appar att välja på, men detta är vad jag börjat med och kan. Det är riktigt roligt att arbeta med Canva och att schemalägga Instagram och Facebook inlägg i Hopper. Det är trevligt att få ut så fina bilder och texterbilder med rätt verktyg. När allt grovjobb är gjort är det lättare att annonsera med detta material på Facebook och göra dem sponsrade. Att marknadsföra sig på Facebook är lätt och det går att göra till rimlig kostnad. Marknadsföring går också att schemalägga. Jag gör marknadsföringen sporadisk, inte så ofta, utan då och då. Här kan jag bli bättre, genom att rikta och välja målgrupp.

När jag var på medieutbildningen fick vi även möjlighet att boka en fotograf för att ta professionella foton på mig på min salong och utanför. Det kan jag varmt rekommendera. Det blir en sån stor skillnad på fotografierna när ett proffs har tagit dem, än jag själv gjort de. Självklart har jag foton som jag har tagit och det går utmärkt det med. Fotografen Marie Therese Karlberg gör otroligt proffsiga foton. Kan varmt rekommendera henne.

Hemsidan för ett företag är A och O, alltså viktigt. Något jag själv tycker är viktigt är att hemsidan fungerar på datorn, ”paddan” och mobilen. Att sidan är anpassad för olika storlekar för detta. Försöker arbeta med min hemsida regelbundet, med uppdateringar och ändra text ibland, även att ha bra sökord SEO ord som det kallas. Det har jag fått lära mig av företaget nklt, fick gå en kurs om hur jag sköter min hemsida genom dem gratis.


Tips till dig som vill komma igång med digital media som Facebook, Instagram och hemsida

1. Ta hjälp av dem som kan. Det är värt varenda krona
2. Våga fråga om hjälp, be någon korrekturläsa din text.
3. Avsätt tid för marknadsföring på Facebook och Instagram
4. Ha en röd tråd genom allt
5. Få inspiration från andra företag eller personer du gillar.
6. Använd appar, betala för vissa program som hjälper dig och som underlättar arbetet.
7. Börja med egna foton. Om du vill använda andras foton kom ihåg att fråga först.
8. Dem första orden är de viktigaste, många läser bara dem.
9. Vill du skriva långa inlägg om något, rekommenderar jag en blogg
10. Integrera instagram med hemsidan. Då blir hemsidan levande.

Lycka till!

Hälsningar Annelie Heléne
www.ahmassage.se

PS. Det finns mycket mer att skriva om detta ämne, men en sak är säker: det är riktigt kul med media, DS.


Skriv upp dig till vårt nyhetsbrev

Some fields are not valid
Nyhetsbrev


  • 2024-09-05 07:00
    Pressmeddelande: Webpages nklt i Uppsala förser sportföretag med skräddarsydda hemsidor
    info
  • 2024-08-06 07:00
    Intervju med Anders Berglund, VD för bioteknikföretaget Epistat
    info
  • 2024-07-09 07:00
    Vad innebär User Interface och User Experience för en webbplats?
    info
Login