Lisa Eriksson

Intervju med Anders Berglund, VD för bioteknikföretaget Epistat

Nedan är en intervju med Epistat som är en av NKLTs kunder sedan några år tillbaks. De hade en hemsida hos oss som de nu har uppdaterat och utökat. Jag fick tillfälle att prata med företagets VD och grundare Anders Berglund om hur det tänkte runt de nya uppdateringarna och hur de upplevde processen och resultatet.

Hemsidan kan ni se på: www.epistat.se

-Jag sitter här med Anders Berglund som är VD för Epistat. Skulle du kunna berätta lite om er verksamhet?

Gärna. Vi är ett forskningsdrivet företag baserat här i Uppsala som hjälper medicinska forskare på sjukhus och universiteten runt om i Sverige och Europa med kliniska studier och observationsstudier. Vi hjälper även till med konsultationer inom området och vi hjälper även företag inom samma bransch som till exempel läkemedelsföretag och med techföretag.

-Spännande. Hur hittade ni oss på NKLT?

Ja, det var nog så här att jag letade efter, i och med att vi är ett litet Uppsala baserat företag, så ville jag ha ett annat Uppsala företag att samarbeta med. Så det var nog så jag började att leta och sen valde jag er.

-Så du Googlade fram oss helt enkelt?

Ja, om det var Google eller något annat sätt men det var liksom en internet-search och sen tog jag in ett par offerter samtidigt efter att jag hade identifierat några stycken och så tyckte jag att ni matchade på flera plan.

Bilden ovan visar den första versionen av Epistats hemsida som NKLT designade och byggde.

-Så kul och nu när vi precis började titta lite på hemsidan idag så pratade vi om, jag nämnde det att man ser ju att när hemsidan växer så ser det ut som att företaget växer. Även om det gör eller inte, men för er har det verkligen varit så att ni har vuxit och sen har ni tänkt att, ja nu måste vi uppdatera hemsidan eller hur?

Minimum Viable Product - en första version

Ja men precis, Epistat från början började som många andra företag som ett litet hobbyprojekt i ett enmansbolag och under den tiden så hade jag knappt en hemsida att nämna och sen när vi var två stycken det var då jag kontaktade er för att bygga den här första versionen vilket, den var helt okej när vi var så små men som du säger nu när vi växer så var hemsidan också, behövde vi förnya den och uppdatera den. Så det var jättekul att få se den digitala utvecklingen också som matchar oss som du säger, vi växer och då växer hemsidan samtidigt så det känns jättekul.

-Den första hemsidan som ni skapade, vad hade ni för mål med hur den skulle användas?

Min första tanke, det var ju också i dialog med er, var hur ska man utveckla en hemsida på bästa sätt? Jag ville ju ha en relativt enkel hemsida som inte behövde göra så mycket egna uppdateringar utan det skulle nog vara mera som ett visitkort, mer än något interaktivt. Och idag så är ju hemsidan, det är fortfarande ett visitkort på vad vi gör och vilka vi är men vi försöker göra det mer interaktivt, att vi ska kunna boka eventuella utbildningar och ska kunna komma in och söka vidare på ett annat sätt än tidigare. Och vi jobbar hela tiden och försöker göra uppdateringar med nyheter och publikationer som är vanligt inom vårat område.

-Inom webbdesign så brukar man prata om minimum viable product (MVP) för en hemsida och det är väl det här att man börjar med en basic version, som innehåller det som man absolut behöver ha med. Och man kan säga att er första hemsida var en sån hemsida och att nu har ni byggt ut så att ni kan spegla mer nya behov, större behov och det ser man på hemsidan. Första versionen var också tillgänglig både på svenska och engelska och den innehöll hem, våra tjänster, nyheter om oss och en kontaktsida. Så det är väl verkligen "the bare minimum". Men sen har ni uppdaterat nu till att den bara är på engelska. Kan du berätta lite om den processen och det beslutet?

Ja, men det var väl två delar. En del är såklart att det blir dubbelt arbete att uppdatera både en engelsk och svensk version. Sen är det så att våra kunder är internationella. Engelska är det språk många av våra kunder använder och kanske de kunder vi vill nå också. Så utifrån vårt syfte så känns engelska som det språk vi kan använda. Så därav övergav vi svenska helt egentligen.

Bilden ovan visar hela första sidan av Epistats hemsida som den såg ut innan uppdateringen.

-Ja, men det låter klokt. Spara pengar genom att spara tid helt enkelt. Det är bara onödigt stressande och det kan bli förvirrande om man inte har gjort verkligen varenda förändring på både svenska och engelska. Det kan bli väldigt förvirrande för den som besöker sidan. Och i Sverige vi är ju tvåspråkiga egentligen vi kan ju engelska allihopa.

Ja, det är så verkligen och som sagt vi har ju kunder och vill ju gärna ha fler kunder utanför Sverige så på det sättet så blir det också naturligt med engelska.

En större uppdatering av hemsidan

-Men eller hur. Jag tycker det var ett väldigt bra val. Sen hade ni då som mål att uppdatera hemsidan genom att bygga ut den och behålla samma grunddesign men att göra mindre tillägg. Men det där mindre tilläggen blir ju ändå ganska mycket faktiskt. Men jag tycker också att det var ett klokt val att ni valde att stanna inom samma grafiska profil så att folk kunde känna igen sig när de kom till hemsidan men ändå se att det har skett någonting, men att det inte bara är helt nytt som man undrar har jag kommit rätt. Det tror jag är väldigt klokt. Och tidsramen ni hade det var ingen hård deadline men gärna sista datumet på den månaden. Och så bad ni att gå över till en karusell med bilder i huvudet. Det tycker jag också var väldigt bra. Det kan man ju se här. Det här tycker jag är så vackert och speglar perfekt det nordiska, det kalla, om man är ute och samlar data och så här. Ni får ju chans att visa bredden av hur jobbet ser ut också. Det ser ut på så många olika sätt för er. Känner du att du är nöjd med det här?

Ja, det blir jättebra. Det är mycket mer levande och känner vi någon gång att vi vill byta ut en bild nu så är det ju fullt möjligt. Det är ju bara att skaffa en ny. Men än så länge så tycker jag de här tre kompletterar varandra väldigt bra. Och det blir som sagt, vi får en nordisk touch med den här snön. Kanske inte idag då (mycket soligt och varmt väder under intervjun). Men det finns en koppling i alla fall till det vi gör och var vi är.

Nyhetsflöde med bilder

-Ja, och det här med bilder är ju så viktigt. Det stämmer ju verkligen att det händer så snabbt. Man ser en bild och så får man direkt en bild av hur företaget fungerar och så. Och det var en sak som ni också ville ha mer innehåll och sen också fler bilder till nyheterna. Och det har vi ju här längst ner har vi lite olika val till dem då. Fler bilder det är faktiskt väldigt bra. Och så lite mer, det kan vi ju se här uppe publikationer har ni nyheter och era tjänster med en sån här drop down-meny som gör navigeringen väldigt tydlig. Ja det är lätt att navigera den nya sidan. Och sen vill ni också ha en del för utbildning, eller är ni nöjda med det?

Absolut, vi är jättenöjda och vi jobbar ju, just nu håller vi på att jobba, alltså vår uppdatering så om du går in på utbildning till exempel under our services. Här ska det uppdateras, men om man klickar till exempel på den här "survival analysis course", den här bilden längst ner där, till vänster. Så kommer man till en anmälningssida. Så vi försöker jobba så mycket vi kan med det. Nu har vi ju lärt oss ert verktyg också så att vi, och sen i samråd med er så bollar vi hur man bäst kan både anpassa det och göra det så attraktivt som möjligt.

Bilden ovan visar den nya designen för nyhetsflödet där man nu har lagt till bilder.

Bättre sökmotoroptimering (SEO)

-Men det är ju perfekt. Det är ju det här som vi tycker är så kul att se när våra kunder själva får en hemsida och hur de sedan kan fortsätta att bygga ut den själv så att den kan bli väldigt stor. Och det här är ju också väldigt bra för sökmotoroptimeringen. Alla speciella undersidor som har ett speciellt innehåll, det blir lätt för Google att indexera det då. Från början ville ni också ha citat från nöjda kunder på första sidan.

Ja, det är ju bra för det har man ju visat att det är någonting som folk verkligen lägger stort värde vid. Till och med lika stort som om det var en egen familjemedlem som hade rekommenderat. Bara har man ju folk som uppenbarligen jobbar inom området.

Interaktiva komponenter engagerar besökare

-Jättefint. Sen ville ni ha någonting rörligt och interaktivt och det där är ju ganska intressant för dels kan det bli extremt dyrt och sen kan det också bli väldigt förvirrande UI och UX för besökarna. Men ni valde en väldigt bra version tycker jag och det var en subtil sak som finns här på första sidan. Och det är det här som är randomiserat så det ser ut som statistiska pelare. Det blev jättebra för det är bra med interaktiva saker men det är väldigt svårt att hitta rätt och jag tycker att ni verkligen har gjort det. Vad tycker du?

Jag håller med dig och jag håller med om att det får inte bli för mycket. Då kan det ta bort fokus från det man letar efter och är intresserad av, som en distraktion. Men här ser man när du rör musen att det händer något om jag rullar över "Real World Evidence" att det händer något, samma sak på "Clinical Studies" och hela denna sektionen som heter "Our Services". Så jag tycker att det här var en jättefin bra lösning. Och sen är det att det är kopplat till konceptet "data och statistik". Det blir lite vad vi gillar. Eller hur? Allt handlar om statistik.

-Ja det kommer man inte ifrån. Nej visst. Och sen det är så viktigt att med UI/UX, alltså user interface, user experience, så är ju strukturen på hemsidan extremt viktig. Och jag tycker det är jättebra att ni har den här drop down menyn där man ser tjänsterna och vad ni erbjuder. Och sen de här tydliga enkla menyn i toppen så det går inte att vara förvirrad. För annars blir folk lätt frustrerade och lämnar sidan. Och så har ni lagt till publikationer. Jättebra. Det är ju fantastiskt bra för det är ju så himla viktigt, tänker jag, inom er bransch.

Ja, det är lite att visa. Det är våra fall. Och de kanske vi kommer jobba lite mer hur vi kan visualisera eller någonting. Men det där är någonting. Det är en viktig del av oss. Det är som våra cases litegrann.

Bilden ovan visar en randomiserad interaktiv del som har lagts till på den nya hemsidan med staplar som kommer upp när man scrollar över en sektion.

En ny design på hemsidan bygger förtroende

-Precis, och det är sånt som också bygger förtroende. När någon plötsligt kommer till er hemsida och har hört talas om er så vill de ju se vad ni har gjort. Annars vet man inte. Jättebra. Jag tänker mig när ni sen träffar folk i möten så vet de redan lite om er. Ja. Då ska vi se. Hur kom ni fram till behovet av de här uppdateringarna?

Nej, men det var väl lite som vi var inne på i början. Jag kände att vi har ju växt som sagt. Ju seriösare man blir eller vad man ska säga så vill man ju ha en mer seriös hemsida att gå på. Så att ja, även det först var kanske en del som jag ville lägga till i den här delen om "Our Services" till exempel. Liksom förtydliga lite olika saker och snygga upp det. Och sen tycker jag likväl som man vill bygga om sitt kök där hemma var tionde år så vill man nog uppdatera sina digitala miljöer också lite då och då. Så jag tror att även från ett marketingperspektiv så tror jag att det är bra att se över det lite kontinuerligt. Den kan vara jättebra innan men jag tror ändå att det är bra att strukturera om, organisera om och förnya lite grann kontinuerligt.

-Ja men jag håller verkligen med dig. Det var ett bra exempel där med köket att man faktiskt behöver uppdatera ibland. Det kanske var coolt på 70-talet med en viss slags stil men man kanske vill uppdatera. Och så är det och det går ju snabbare då inom det digitala, där går det snabbt. Efter tio år har du liksom en väldigt förlegad hemsida. Även efter fem år blir det så här. Vill man ligga i framkant? Vill man att sitt företag ska se bra ut? Då är det klart att man vill att hemsidans sida ska se bra ut. Och då behöver man uppdatera. Man brukar rekommendera vartannat till vart tredje år ungefär.

Ja och det var väl efter två år ungefär jag uppdaterade och det är ju som du säger. Det är ju trenden här också. Vad som fungerar bra och inte fungerar bra. Så då är det ju kul att anpassa sig också.

Hela teamet hjälper till med innehållet

-Jo men verkligen det är verkligen det. Och sen blev det ju väldigt många fler sidor och då är det ju lite jobb för er själva att skriva material. Men känns det som att det var värt det för er?

Absolut. Nu är vi ju också flera personer som delar på ansvaret. Så det är ju helt klart värt det. Och det är ju som sagt en pågående process hela tiden. Vi känner oss aldrig klara för att det händer saker. Vi vill ju uppdatera hela tiden och så ska det ju vara. Ja men nu visar det här exemplet med utbildningar. Vi håller på att uppdatera den hela tiden. Men det som är så trevligt nu är att vi har ju ett skal och vi vet ju hur vi gör hela tiden. Vi har ju fått bra stöd av er också. Både av dig men också av de tekniska för att få hjälp. Hur man kommer vidare när vi fastnar i någon justering som vi inte förstår själv hur man gör. Så det har varit jättebra.

-Ja men vad kul att höra. För det är ju de här jätteduktiga killarna på kontoret som kan det tekniska. Och det är ju det som vi gärna vill också kunna hjälpa till. Man kan bara ringa dem och fråga, be om hjälp. Det kostar ingenting. Det ingår i det här månadsabonnemanget. Och det är ju skönt att höra att det fungerar. Att det känns som att det funkar bra för er.

Jo, men det tycker jag. Det var någon fråga kring "About Us" där. Hur vi skulle flytta personerna. Inte flytta i företagen men hur man justerade oss i olika ordning och sådär. Och det fick vi direkt hjälp med. Det var en liten grej som man ändå kan sitta med länge. Men då var det ett telefonsamtal så löste vi det på en gång.

-Ja men eller hur. Det är ju superbra. Det är precis så vi vill att det ska funka. Det är skönt att höra att det funkar. Så nu har ni då betydligt fler undersidor. Ni har home, our services, real world evidence, clinical studies, statistical consultations, education, medical writing, data visualization, publikationer, nyheter, news about us, kontakt. Och så har ni en sån här knapp också för att "kontakta oss" och har ni också en sån här "Fri konsultation."

Ja, en kontaktsida. Det är jättebra. Och en fri konsultation. Det är ju jättebra att komma till kontaktsidan så lätt. Det är perfekt. Vi kan ju på något ändå inte säga att det kanske strömmar in nya kunder ännu via hemsidan. Det tar ju ett tag att få in. Men det har kommit några mejl den vägen som inte är reklam mejl utan förfrågningar. Så det är kul. Uppenbarligen så hittar folk ändå på något sätt. Jag jobbar mycket med LinkedIn, och att hemsidan är kopplad till LinkedIn hela tiden.

-Berätta lite om det.

Vår marknadskanal är egentligen LinkedIn. Det är där främst vi är synliga och aktiva. Och då är det ett jättebra sätt att om vi har en uppdatering på hemsidan så delar vi gärna det på LinkedIn. Och hela tiden försöka hålla dem uppdaterade tillsammans. Så har det hänt någonting på hemsidan, att vi har lagt upp en utbildning eller någon publikation. Då delar vi gärna den informationen på LinkedIn direkt, med en länk så man kommer till hemsidan. Så att hela tiden finns en koppling och då kanske man också stannar och börjar se vad mer vi håller på med. Så att det är ett försök att få infolk på hemsidan.

-Det låter väldigt klokt, verkligen. Det är bra att man tänker på det på det sättet, så att man har både och. Jag vet att ibland så tänker folk att jag behöver inte nästan ha en hemsida, jag kan bara vara på LinkedIn eller så. Men det ska man aldrig glömma att de här sociala mediekanalerna, de kan man förlora när som helst. Det enda man verkligen äger, det är sin hemsida. Det är det enda fria nätet. Har du haft tid att titta lite på trafiken så du kan se vilka sidor som får mest trafik idag?

Nej, det kan jag nog säga att det inte har gjorts.

-Nej, det är ganska vanligt. De flesta företagare tar sig inte ofta den tiden. Det är lätt hänt, men det kan vara ganska intressant. Har ni fått återkoppling från kunder då?

Ja, nej men de, både kunder och samarbetspartners har alla uppskattat hemsidan och tyckte både att den är väl matchad mot vilka vi är, men också att den ger, som de är inne på, den ger ett väldigt professionellt intryck. Den ser, även om vi är ett litet bolag, så ser det väldigt professionellt och seriöst ut och det är där vi ska vara, vi är professionella och seriösa och då vill vi inte ha en hemsida som säger något annat. Vi har bara fått positiv feedback.

-Nej, men precis, precis. Vad kul att höra. Nej, och det är ju det, att det är viktigt hur man ser ut. Alltså, liksom man sätter på sig, kanske kostymer, man klär upp sig, du vet att man visar en, det är också respekt, man har den professionella, man kommer till mötet på ett professionellt sätt. Man kommer i tid, men du vet, det är liksom hela det här att man visar respekten för hela industrin och sitt företag och så här, det arbete man gör. Och det visar man upp bra då med en bra, väldesignad hemsida. Som Viktor har gjort då, men så ni känner er nöjda med designen av hemsidan och strukturen och allting liksom?

Ja, det tycker jag, allt har känts jättebra och samarbete med er har varit, eller är jättesmidigt, så att det är väldigt uppskattat och som sagt, nu är vi ju minst tre personer som är involverade, så att vi alla håller på med olika delar och alla har lärt sig hur man enkelt uppdaterar och justerar saker och ting. Det är ju så, det är det också jättebra att man har, det hänger inte alltid bara på en person som kan, nej, de är på semester, utan det är hela teamet som kan göra sina uppdateringar så. Det är därför det är viktigt att det är ganska enkelt att göra uppdateringarna, så det är kul att ni har kunnat lära er det.

En hemsida som förmedlar varumärket väl

-Känner ni att hemsidan speglar ert varumärke också?

Ja, men det tycker jag, det tycker jag jättemycket. Det är ju verkligen, både av så klart innehållet, men också val av bilder som vi var inne på. Det här, de här bilderna på första sidan som. De här, nej men färgvalen är ju kopplad till den här loggan som jag tog fram för många år sedan. Allting är ju sammanhängande, så jag tycker det spelar jättebra. Verkligen, kul. Och sen kan vi jobba med, om man går till nyheter så kan vi jobba med nya bilder. Det är ju inte där, det kan vi ju uppdatera också hela tiden. Det är ju inte, det behöver inte vara de som vi valde en gång i tiden, utan vi kan ju uppdatera som sagt.

Bilden ovan visar hela den nya designen till första sidan på Epistats uppdaterade hemsida.

-Ja men, eller hur. Hur viktigt var det för er att ha en hemsida i det tidiga stadiet? Och vilken funktion har hemsidan som du ser idag för er?

Ja men, från början var det nog att ha en hemsida. That's it. Lite som ett, som jag nämnde, ett visitkort. Så det var ju det som var den initiala tanken, men nu är det ett ställe jag vill att kunder och samarbetspartner ska gå till och läsa. Även om de redan känner något så kan de förstå mer vad vi gör och vad vi vill utveckla och vad vi är på väg som företag på ett professionellt sätt. Så att, det är ju fortfarande ett visitkort på många sätt, men idag så är det ju mycket mer i det visitkortet.

-Just det, absolut. Precis. Skulle ni rekommendera andra företag att jobba med oss på enkelt?

Ja, absolut. Jag tycker som sagt det har fungerat jättebra genom åren. Som sagt, nu har vi byggt två versioner. En första hemsida och sen en bra, fin uppdatering och allt har fungerat jättebra. Jag har fått jättebra stöd av dig och Viktor och av de tekniska delarna. Och även Fredrik har hjälpt till med sådana här övergripande frågor. Så jag tycker att samarbeta fungerar jättebra. Jag rekommenderar gärna till andra kunder.

-Trevligt, trevligt. Jag ser nu också att de här staplarna, de speglar ju också logotypen. Det tänkte jag inte på. Ja, just det. Det är det de gör också. Och de i sig speglar ju också då väldigt väl, ja, det ni jobbar med så att säga. Men du, känner ni, sista frågan, känner ni er stolta över er hemsida?

Ja, men det gör jag. Eller vi gör det, det tycker jag. Vi, det känns kul att lämna eller dela en produkt som vi är nöjda över. Annars skulle vi inte dela produkten. Så att det känns, vi är jättestolta över den och som sagt, vi uppdaterar den kontinuerligt så att den kommer, den kommer ha samma skala om fem månader, men det kommer innehålla säkert en massa andra saker och det är ju så vi vill jobba så att vi tycker att vi är stolta och det är ett bra verktyg för oss.

-Kul, jättekul att höra. Och sen som sagt, de här, allt som ni lägger in här, alla undersidor, det blir ju jätte jättebra för Sökmotoroptimeringen (SEO). Så som du säger, det är skalet nu, men alla, ja, då hjälper ju ni folk att hitta rätt och hitta er. Så det är ju jättekul faktiskt. Det är det man vill. Man vill ju se hemsidorna inte bara se bra ut och att folk kommer till de som man känner, utan att det faktiskt ger trafik till företaget, det är ju A och O. Och då inte bara genom annonsering, vilket också är viktigt, men sök motoroptimeringen är så viktig också. Men du, tusen tack. Vad trevligt att vi fick till det här. Ha en fortsatt bra vecka och hopps ni får fortsatt mycket nytta av er nya hemsida!
Behöver ditt företag uppdatera sin hemsida? Boka en kostnadsfri konsultation med oss så hjälper vi dig bolla idéer, ta fram en plan och skrida till verket!

Skriv upp dig till vårt nyhetsbrev

Some fields are not valid
Nyhetsbrev


  • 2024-09-05 07:00
    Pressmeddelande: Webpages nklt i Uppsala förser sportföretag med skräddarsydda hemsidor
    info
  • 2024-08-06 07:00
    Intervju med Anders Berglund, VD för bioteknikföretaget Epistat
    info
  • 2024-07-09 07:00
    Vad innebär User Interface och User Experience för en webbplats?
    info
Login