Lisa Eriksson
Johannas Stadsodlingar med en hemsida för finsmakare
En av våra kunder är Johannas Stadsodlingar som jobbar med att designa och bygga kretsloppsbaserade matproduktionssystem. Jag satte mig nyligen med företagets VD och medgrundare Thomas Bjelkeman-Pettersson och intervjuade honom om hela processen för att skapa en helt ny hemsida hos oss.
Johannas Stadsodlingar kom först till oss för att de ville designa en helt ny hemsida. Vår designer Viktor Nordendahl började med att skapa en enklare hemsida som riktade sig till kunder och senare uppdaterade de sin hemsida med bland annat en undersida för investerare och ett nyhetsflöde.
Hemsidan hittar ni på Johnnas.org.
Kan du berätta lite om er verksamhet?
Ja, hos Johannas så jobbar vi med och designa och bygga kretsloppsbaserade matproduktionssystem.
Hjärtat i vårat system det är fisk, bakteriekultur och grönsaker i slutet vattenkretslopp. Resultatet blir fantastiskt fina grönsaker i huvudsak, det är 9 tiondelar av produktionen, och fisk, det är regnbåge i det här fallet. Och det som är så intressant med sådan här produktion är att den är likadan varje dag hela året, oavsett vart man är någonstans, och det blir väldigt väldigt lågt miljöavtryck om man designar det rätt.
Visst heter det aquaphonic gardening?
Själva hjärtat i processen är något som kallas aquaphoni men vi går mycket längre än så för att få hela kretsloppet att fungera. Även det som sker utanför byggnaden för det är så att även om man har ett stängt system så måste man ta ut saker att äta. Så måste man ju stoppa in saker, det är inte en evighetsmaskin, och då måste man se hur man tar ansvar för det som produceras på utsidan. Och det kan göras på många bra sätt.
Till exempel insektsproduktion som finns, och svinn som blir av detta som används i fiskfodret en del av det kommer ifrån en åker, det som behövs för insekterna, och då behöver man ta hand om detta, hur hanterar man det på ett bra sätt så att det inte blir för stor miljöpåverkan. Så det handlar inte endast om vattenkretsloppet.
Hur hittade ni NKLT?
Det var någon som rekommenderade er och de sade att jag skulle kontakta er. Så då gjorde jag det och hörde av mig till en av dina kollegor, och efter lite diskussioner så bestämde vi oss för att prova och det blev väldigt bra.
Hur såg processen ut för er när ni skaffade er hemsida hos oss?
Ja, vi satte oss med er och diskuterade vad vi var ute efter. Vi förklarade vad vi gör, hur det fungerar och vi delade med oss av ganska många bilder av det vi håller på med och material som vi använder i presentationer av vårt företag så att er designer Viktor fick ett grepp om vad vi handlar om. Och sedan så satte han ihop ett förslag på hur det skulle kunna se ut, som var riktigt bra faktiskt. En del nya grepp om hur vi tänker på oss själva också, och det var då vi kände att ja, dethär blir bra.
Vilka var målen med hemsidan när ni först kom till oss?
Ifrån början så var det att få en plats för våra kunder att se lite mer om oss och se vilka vi är och vad vi håller på med. Och sedan senare så handlade det om att presentera oss till investerare som investerar i det vi gör.
Ni började med en minimum viable product, hur växte sidan?
Ja, vi tog det så att säga ganska enkelt. (Hem, Vad gör vi?, Produkter, Om oss, Press, Kontakt) Man kan lägga ner så mycket tid på webbsidor som då inte nödvändigtvis ger så mycket i retur, egentligen tror jag.
Det måste ge en ganska snabb bild av det man håller på med. Allra helst i det stadium som våran organistation är i. Från en Minimum Viable Product, MVP så uppkom behov allt eftersom men vi hade delvis alltid en plan att bygga ut sidan senare.
Ni lade till en blogg senare. Vad var syftet med detta?
Det är väl mer en nyhetssida mer än än en blogg, men kallar man det för en blogg så kan man vara lite mer informell i hur man kommunicerar tycker jag personligen. Så man kan blanda intressanta artiklar och nyheter och sånt på den. Jag tror inte det har så stor betydelse vad man kallar det egentligen. Det handlar om att visa vad som pågår helt enkelt.
Får ni återkoppling på innehållet ifrån kunder?
Nej det får vi inte, men vi spårar inte heller vem som tittar på sidorna. Jag tror inte i vårt läge att det spelar så stor roll vilka sidor folk hamnar på. Om man säger informellt så hör man folk säga att "ja jag har tittat på hemsidan och ser vad ni håller på med". När man har ett första möte, det kan vara med banken eller det kan vara med vem som helst. Det handlar om att ha ett första intryck för människor.
Hemsidan bygger förtroende helt enkelt
Ja, jag har jobbat inom web analys tidigare. Jag tycker att om man inte har extremt web drivna upphandlingsprocesser, alltså man handlar eller gör marknadskampanjer som ska leda till att folk klickar på något och köper någonting, så är nästan all annan statistik och vad som händer på websidorna är nästan bara en distraktion. Man kan gräva ner sig i siffrorna och det ger oftast ingenting som förbättrar sin business. Man ska akta sig för en massa statistik som är helt onödig.
Om ens business handlar om att folk klickar på saker på webben för att sedan köpa saker, men det är inte något vi håller på med.
Är ni nöjda med designen av hemsidan och strukturen?
Ja, absolut.
Kände ni att det förmedlar ert varumärke?
Ja, det tycker jag det gör. Man kan alltid göra saker bättre men det är tillräckligt bra för där vi är just nu.
Sedan lade ni till en undersida för investerare, är ni nöjda med den?
Ja
Hur viktigt var det för er att ha en hemsida i det tidiga stadiet?
Ja, det handlar om att ha ett digitalt visitkort, det är en sort hygienfråga i slutänden. Har man inte en hemsida då undrar ju folk vem man är och vad man gör. Man ska inte bara dyka upp i allabolag, som någonting man kan få ut ifrån bolagsverket.
Hur upplevde ni vårt bemötande, och hur det var att samarbeta med oss och Viktor?
Alltid bra och positivt.
Är nöjd med stödet du fått efter att sidan har lagts upp?
Ja, absolut. Det är snabb support och även bortom det man kan minimum förvänta sig tycker jag.
Känner ni er stolta över er hemsida?
Absolut, jag tycker vi är nöjda med den.
Tusen tack för att du ville ställa upp på den här intervjun
Vi gillar er och därför stödjer vi er.
Gratis konsultation