Lisa Eriksson
Köpa hemsida - 10 frågor du bör ställa en webbyrå
Behöver ditt företag en ny hemsida? Funderar du på att bygga en hemsida själv eller planerar du att anlita en webbyrå för jobbet?
Att bygga en hemsida själv är både tidskrävande och tekniskt svårt. Om man känner sig osäker är det oftast bäst att man tar in professionell hjälp av en webbyrå och köper en komplett hemsida.
Men att välja rätt webbyrå att köpa sin hemsida ifrån är inte alltid en dans på rosor. Vi har därför tagit fram en lista över saker du bör fråga innan du skriver på några avtal.
En bra hemsida är en av det viktigaste investeringarna du kommer göra som företagare, så var noggrann och ställ så många frågor du känner att du behöver. Det kommer hjälpa dig få en bättre uppfattning om både arbetet kring hemsidan och av webbyrån du vill anlita.
Vad ska man tänka på när man köper en hemsida?
När man köper en hemsida finns det många saker att tänka på. Framför allt behöver du ha en bra kommunikation med webbyrån du har valt att samarbeta med. Vi har därför tagit fram 10 olika frågor som du bör ställa innan du väljer att skriva på några avtal. Dessa frågor kommer att hjälpa dig få en klar bild över vad som kommer ingå i projektet, hur processen kommer se ut och hur mycket det kommer kosta.
1. Hur ser deras tidigare arbeten ut?
Vilka tidigare arbeten kan du se i deras portfölj? Kanske har de kundcase på sin hemsida där du kan få mer information kring vad en tidigare kund sökte, hur processen såg ut och det slutliga resultatet.
Det kommer också hjälpa dig få en idé kring design för hemsidan och om tidigare arbeten tilltalar dig. Om tidigare arbeten inte alls stämmer överens med vad du söker kan det vara bra att se sig omkring efter en annan webbyrå.
När man tittar på tidigare arbeten kan det även vara smart att titta på ungefär när de skapade hemsidan i kundcaset. Det kan ge dig mycket information om webbyrån.
Om hemsidorna de rekommenderar dig att titta på till exempel är mer än 3 år gamla så kan detta vara en röd flagga. Det kan då betyda att de antingen inte har haft så mycket jobb den senaste tiden, eller att de är för upptagna för att uppdatera sina kundcase. Båda alternativen kan ha en negativ påverkan på din framtida hemsida.
Kontrollera även hemsidorna på olika bildskärmar. Idag måste man ha en hemsida som är responsiv, dvs. mobilanpassad. Allt flera sökningar görs ifrån mobiler och fungerar inte hemsidan optimalt på små skärmar kan man förlora mycket trafik till ens hemsida.
Ett enkelt sätt att kontrollera om hemsidan är responsiv är att förminska webbläsaren till minsta storleken genom att dra i ena hörnet. Är hemsidan responsiv kommer designen ändras, oftast blir menyn en lista och texten blir större så den blir lättare att läsa.
2. Hur mycket skulle det kosta?
Att lägga en stor summa pengar på en hemsida kan kännas tungt och en hemsida ska inte behöva vara överdrivet dyr. Men en väldigt billig hemsida kanske inte heller är det bästa valet.
Det finns alltid en anledning till varför man har valt att sätta ett ovanligt lågt pris. Ibland kan det handla hur mycket innehåll eller antal sidor som kommer ingå och i andra fall kan det vara ett tecken på mindre erfarenhet eller snabba lösningar. Att bygga en bra, säker och stabil hemsida tar tid och tid är pengar.
En bra hemsida kan kosta allt ifrån 15 000 kr till 250 000 kr. Det beror framförallt på vad ditt syfte med hemsidan är och vad det är för slags innehåll som behöver finnas med. Behöver din hemsida exempelvis en enklare struktur med en ”hem”, ”om oss”, ”tjänster” och ”kontakta oss” sida så är 250 000 kr inte rimligt. Då skulle jag rekommendera dig att se efter en webbyrå med priser runt 15 000 till 25 000 kr.
Om du å andra sidan behöver en mycket stor sida med många undersidor, mycket information, en webbshop, en loginlösning till en större mängd unika användare, eller en sida som fungerar lite mer som en webbapplikation, då kan 250 000 kr vara ett riktigt fynd för din verksamhet.
3. När kan hemsidan beräknas vara klar?
Sätt en tydlig deadline för när projektet ska vara klart och kom överens om vad som ska ske om hemsidan inte blir klar i tid. Ibland händer det att man inte kan bli klar i tid då någon del kan ta längre tid än först beräknat. Vilket är okej om man tydligt kommunicerar och förklarar anledningen. Men om projektet inte är klart och flera veckor eller månader går behöver man ha en överenskommelse om hur man ska gå vidare.
I många fall kan det även krävas att du själv skriver texter eller levererar bilder till din webbyrå, om dessa tjänster inte ingår i det du har köpt. Se till att du beräknar tillräckligt med tid för att du själv eller ditt eget team ska hinna leverera detta så att hemsidan inte försenas.
4. Finns det omdömen från tidigare kunder?
Omdömen kommer att hjälpa dig skapa en bättre bild av webbyrån du planerar att arbeta med. Finns det inga omdömen på nätet kan du be om några direkt från webbyrån. Hittar du däremot omdömen på nätet kan det vara bra att läsa dem med ett kritiskt öga.
Det går ofta att avgöra om ett positivt omdöme är falskt, dvs skrivet av bekanta till företaget eller ibland tom av anställda med påhittade namn. Företag som får många dåliga omdömen brukar ofta skicka in egna anställda för att ge sig själva toppbetyg. Men om du ser att det finns många bra och halvbra recensioner, och endast något enstaka negativt då är det oftast de positiva man kan utgå ifrån. Ser du å andra sidan att majoriteten av företagets omdömen är mycket negativa, då bör du vara försiktig. En enstaka kund kan självklart bli missnöjd ibland och inom många branscher finns det personer som medvetet förstör för andra genom helt fejkade recensioner där skribenten låtsas vara kund men inte är det, men det är det övergripande mönstret i recensionerna du bör titta på när du söker en ny webbyrå, inte enstaka negativa eller positiva inlägg.
Kom ihåg att vem som helst kan skriva omdömen på nätet och deras omdömen representerar inte alltid kvalitén på företaget. Om du undrar så kan du även ta upp och fråga företaget direkt angående en väldigt negativ recension? Man ser ju inte bådas sidor och då är det bäst att höra sig för.
5. Kommer hemsidan vara sökmotorsoptimerad?
En bra hemsida är byggd med sökmotoroptimering i åtanke. Med detta menas att man inkluderar relevanta sökord och sökfraser för just ditt företag på olika platser på hemsidan så att du enklare kan bli hittad på Google. Säljer du exempelvis träningskläder så är målet att din hemsida ska rankas högst upp på Google när någon söker på ordet ”träningskläder”.
Alla webbyråer erbjuder inte sökmotoroptimering som en tjänst. Istället kan de kanske rekommendera en extern byrå som hjälper till. Idag är SEO en otroligt viktig del för att bli hittad på Google. Så vi rekommenderar att du lyfter frågan tidigt om det kommer att inkluderas. Erbjuder webbyrån inte det, se då till att du kan få hjälp från ett annat håll. För oavsett om du har världens bästa hemsida så måste den ju synas på nätet för dem som söker efter din typ av företag.
6. Vem är ansvarig för att ta fram text och bilder?
Antingen kan du själv ta fram text och bilder eller så överlämnar du ansvaret till webbyrån. Att skriva texten själv kan vara utmanande om man inte har erfarenhet sedan tidigare. Då kan det vara bra att få coaching kring vad som bör finnas med i texterna och hur man tydligt förmedlar sitt budskap. Känner man sig osäker är det bäst att ta hjälp av professionell copywriter som kan ta fram informativa texter till din hemsida.
Vi på NKLT har mångåriga samarbeten med både copywriters, textredigerare och fotografer. När det kommer till bilder kan man välja mellan egentagna bilder eller stock foton. Stock foton av hög kvalité kan ge hemsidan en professionell känsla men man saknar ofta det personliga som kommer från egentagna bilder. Om du har bilder sedan tidigare eller gillar att fotografera kan du ta fram bilderna själv. Men känner du dig osäker kring redigering eller liknande kan en professionell fotograf vara en bra investering.
7. Kommer man själv kunna uppdatera hemsidan?
Att man själv ska kunna hantera hemsidan efter den är klar ska vara en självklarhet. Det är iallafall en av de viktigaste sakerna för oss, att hemsidan ska vara enkel att använda! Det är också därav vi har fått vårt namn NKLT! :D
Självklart blir allting lite nytt i början och man kan behöva öva på att själv kunna redigera hemsidan. Då kan det vara bra om webbyrån du väljer erbjuder en kurs där du får lära dig mer om hur du uppdaterar hemsidan och redigerar innehållet i hemsidan utan extra kostnader.
Tyvärr erbjuder inte alla webbyråer detta, så fråga innan du skriver på några papper om hemsidan kommer vara enkelt att själv redigera eller om det tillkommer kostnader för att webbyrån ska sköta alla uppdateringar på hemsidan. Ofta låser webbyråer kundernas hemsidor så att de inte råkar ändra någonting i koden på sidan och sidan går sönder. Detta gäller speciellt sidor gjorda i Wordpress där det är väldigt lätt hänt att kunden kommer åt koden av misstag.
Detta kan då leda till stora extra kostnader för att göra relativt enkla uppdateringar då många företagare måste vända sig till sin webbyrå för att få texter och bilder ändrade och då betala webbyråns kostnad per timme. Det bästa är att välja ett system där du själv får tillgång till din hemsida och det inte föreligger någon större risk att du råkar ändra koden på sidan.
8. Ingår det support?
Hand i hand med att själv kunna hantera hemsidan kommer frågan om det ingår support? Ibland behöver man ett proffs som kan hjälpa till när man själv känner sig osäker eller saknar kunskap till att göra större uppdateringar till sin hemsida. Här är det än en gång viktigt att fråga om kostnader. Kommer support bli en extra kostnad och isåfall hur mycket kommer det kosta?
9. Hur mycket erfarenhet har webbutvecklaren?
Ibland kräver projekt specifik expertis inom ett område. Exempelvis om man planerar att bygga en hemsida med en intern login eller en webbshop. Då är det viktigt att man kontrollerar om webbutvecklaren man planerar att arbeta med har erfarenhet av liknande arbete sedan tidigare.
Trots att det är jättebra att anlita nya webbutvecklare kan det ställa till det om de inte klarar att genomföra arbetet. Detta leder då potentiellt till ytterligare kostnader när du måste anlita en ny webbutvecklare för att göra klart arbetet. Vi rekommenderar dig därför att anlita någon med iallafall ett par års erfarenhet.
Dubbelkolla på Google hur länge webbyrån har funnits. Många nya webbutvecklare brukar undvika att besvara hur länge de har funnits på marknaden. Du kan antingen använda dig av allabolag.se eller kolla längst ner på hemsidan när den skapades.
10. Erbjuder de ett webbhotell?
Webbhotell eller hosting tillhandahåller lagringsutrymme på internetet för din hemsida. Många webbyråer sköter hosting själv och kommer då se till att din hemsida lagras säkert på nätet. Ingår det inte hos webbyrån du är i kontakt med kan du fråga dem om rekommendationer. Men se till att fråga om priset. Webbhotell ska inte behöva kosta skjortan!
Sammanfattning
Nu har du fått 10 viktiga frågor att ställa webbyrån du planerar att anlita! Kommer du på fler frågor du vill ställa, tveka inte! Man ska känna sig säker på alla plan innan man skriver på några avtal.
Planerar du att göra en mycket avancerad hemsida kan det vara smart att ta in offerter från flera webbyråer och jämföra dem. Ett annat tips från oss är att titta längre än första sidan på Google när du söker efter olika webbyråer.
Resultaten på första sidan är ofta de största byråerna som har funnits länge på marknaden. Men de behöver inte nödvändigtvis vara de bästa, och de har ibland högre priser än mellanstora byråer, så titta även på sidan 2 eller 3 när du jämför!
Vill du veta mer om oss på NKLT och hur vi kan hjälpa dig med ditt projekt är det bara att höra av dig! Vi erbjuder gratis konsultationer där vi kan skapa en överblick av vad ni söker och tillsammans arbeta fram en offert som passar både ert projekt och budget.
-Lisa :D
Gratis konsultation