Lisa Eriksson
När tiden inte räcker till för att marknadsföra ditt företag
Det är otroligt vanligt att företagare inte hinna med att marknadsföra sitt företag då vardagen oftast fylls av verksamhetens nyckeluppgifter. Men detta är ett av de absolut STÖRSTA misstagen småföretagare kan göra inom marknadsföring….alltså skippa den helt och hållet.
Jag satte mig nyligen på zoom och intervjuade Abel Alazar ifrån markenture.com som hjälper företag med digital marknadsföring. Han specialiserar sig bland annat på AdWords kampanjer, Facebook och LinkedIn reklamkampanjer samt att skriva blogginlägg för vissa utvalda industrier och han är kanon-duktig på allt som handlar om Sökmotoroptimering (SEO), alltså det som gör att din hemsida lättare kan hittas av nya kunder när de söker efter tjänster och produkter på nätet.
Hur kan ditt företag lyckas?
Man har visat i ett flertal studier att de företag som lyckas bäst spenderar minst 7-8% av sitt företags inkomst på olika marknadsföringsstrategier och de har alltid en nedskriven plan för sitt marknadsförings arbete.
Men kruxet för så många egenföretagare är inte bara att tiden ej räcker till, utan att man behöver veta vad man ska satsa på när det finns så otroligt mycket att tänka på och göra. Visst kan man läsa sig till informationen online, men det tar i sig en massa tid och det kan vara svårt att veta vad som faktiskt fungerar och vad man bör prioritera att lägga sin tid på.
För att spara tid i längden gäller det därför att satsa på rätt strategier, och det är bäst att sätta igång med automatiserad digital marknadsföring så fort som möjligt. Abel beskriver nedan att bästa sättet att börja arbeta med sin digitala marknadsföring är genom att gå igenom tre grundläggande steg. Det kanske kan vara lite oväntat att man ska börja med att definiera sin grund innan man går till nästa steg och börjar söka efter de nyckelord man tror bäst ska passa sitt företag, men många skippar grunden och ger sig rakt in i den mer komplexa processen med att optimera orden på sin hemsida. Liksom när man bygger ett hus är grunden alltid det man börjar med och detsamma gäller all din digitala marknadsföring. Så gå igenom grunden igen innan du börjar lista dina sökord även om det kanske känns som att du redan har full koll på detta. Och att lägga till en mailinglista eller en bättre och tydligare Call to Action knapp för att kontakta dit är mycket viktigare än att hitta de bästa, billigaste sökorden, för utan detta kommer din ökade trafik till din hemsida inte att hjälpa dig.
På nklt rekommenderar vi främst våra kunder att satsa på Google Annonsering. Ni kan läsa mer om detta i mitt blogginlägg "Hur fungerar Google AdWords annonsering?"
Tre oväntade tips för bättre Sökmotoroptimering
Inom digital marknadsföring ligger sökmotoroptimering bland det högsta i rank för saker du som egenföretagare bör tänka på. Men innan du börjar med att optimera din hemsida så tipsar Abel Alazar om nedan marknadsföringstips som behöver vara på plast innan du gör någon digital marknadsföring.
1. Var helt säker på vilken din målgrupp är. Förstå din målgrupp detaljerat och specifikt. Vad har de för problem och varför behöver de din tjänst?
2. Var helt säker på vad du har för mål?
När du vet detta kan du lättare avgöra vilka metoder du bör använda för att nå målet!
3. Om du inte redan nu har en Mailinglista - starta en!
Din mejlinglista är ditt nätverk. Man brukar säga att “Your net-worh is your network”. Så var aktiv, kommunicera ofta med din mejlinglista och framför allt, uppskatta alla följare till din lista och lyssna på det de förmedlar till dig.
Marknadsföring är dock en så viktig del av ditt företagande att det absolut är en av de delar som är bäst att låta någon annan hjälpa dig med om du inte kan anställa någon för att hjälpa dig in-house. Liksom vikten av att ha hjälp utifrån med företagets bokföring kan en marknadsföringskonsult eller firma hjälpa dig sätta upp ditt automatiska system, öka trafiken till din hemsida, och reda ut vilken, och vilka målgrupper och mål du bör satsa på. Du kan även får hjälp med att skriva ner din marknadsföringsplan på detta sätt vilket ökar chanserna att du når dina mål.
Om du vill lära dig lite mer om marknadsföring titta då gärna på videon med mig och Abel Alazar ifrån Markenture.com nedan som heter "Tre oväntade tips för bättre SEO".
-Lisa
Gratis konsultation