Lisa Eriksson

Nklt lanserar en ny hemsida

Mycket är annorlunda på nya sidan jämfört med vår tidigare design. Den stil vi använde tidigare var att göra en minimal sida med så lite text som möjligt, allt för att göra det lätt att hitta information och att snabbt boka ett möte med kunden.

Idag har mycket förändrats i den digitala världen och vi kände att det var dags för en stor omdesign.

Enligt så rekommenderas rent generellt att ett företag designar en ny hemsida ca vartannat till vart tredje år eller oftare om designen och funktionen av sidan inte längre hänger med i industristandarden.

Vårt mål med varje hemsida är att den ska spegla företagets vision och varumärke, men även att sidan ska vara så lönsam som möjligt. Nya studier om digital marknadsföring sker hela tiden och vår nya hemsida följer några av de viktigaste delarna för att underlätta för både konsumenter och företagare.

“Vår nya hemsida har fått ett modernt lyft med ett starkare varumärke och enhetligt utseende. Ett fokus var en tydligt struktur av information där man enkelt hittar det man söker med en mänsklig kommunikation av personliga texter och bilder.“
-Viktor Nordendahl, Grafisk designer NKLT


Design som drivs av användarens behov och upplevelse

Vår nya sida har inspirerats av att göra användarens upplevelse så bra som möjligt. Detta har visat sig leda till att fler besökare till en hemsida faktiskt kontaktar företaget och hemsidan kan bli mer lönsam. Ett annat begrepp som ofta används i samband med etta är design som drivs av tillväxt. Ett begrepp som på engelska heter "growth driven design" och som börjat användas mer och mer. Detta betyder bland annat att vi har integrerat en mängd olika delar som rekommenderas för ökad tydlighet för kunden. Man kallar detta sätt att designa runt kundens behov för användargränssnitt. alla vinner på ett bättre avnändargränssnitt och en bättre användarupplevelse. Det leder till att besökare på en hemsida lättare kan avgöra om just detta företag har den tjänst de just nu behöver och det leder till ökad lönsamhet för företaget som har en hemsida. Vi på Webpages NKLT jobbar med att vi delvis baserar designval på resultat av annonsering och annan information ifrån Google analytics. Man gör alltså vissa designval som leder besökaren till rätt mål och andra som följer besökarens beteende. Allt beroende på vad datan talar om för oss. Vår nya hemsida har integrerat ett flertal olika sätt att försöka visa våra besökare vad vi kan hjälpa dem med och hur besökaren kan få kontakt med oss.

Vi har därför lagt till ett flertal så kallade “Call To Action” knappar (CTA) dvs att man uppmanar besökaren att klicka på det som leder till den information du som företagare vill att de ska få ta del av. Detta har visat sig leda till att fler besökare kontaktar företaget i fråga.

Kundcase hjälper dina besökare snabbt avgöra om din tjänster passar dem eller inte

För att underlätta för våra besökare har vi även lagt till fler kundcase där vi visar olika detaljbilder av sidorna vi har designat och byggt till andra företag. Det ger en snabb överblick för besökare till vår hemsida på vilken typ av hemsidor som har hjälpt andra företagare få mer kunder och utöka sin verksamhet. De besökare som vill veta mer kan då lätt boka en Gratis konsultation för att få reda på mer information om vad vi kan erbjuda dem och hur deras nuvarande hemsida kan förbättras.

Kund recensioner/omdömen har blivit en mycket viktigare del av hemsidor idag än de var för endast fem år sedan. Vi har därför lagt till ett flertal kundcase och även omdömen på vår nya hemsida. Detta har visat sig hjälpa nya kunder fatta beslut och känna mer förtroende för företaget vars hemsida de besöker. En nackdel med digital försäljning är att man förlorar lite av det personliga. Därför är det bra att ta med både ord och bilder ifrån verkliga kunder som känner sig nöjda med företagets tjänster.

De texter som beskriver våra tjänster är betydligt längre på vår nya hemsida. Detta har vi gjort av två goda anledningar. Att ha texter som är minst 300 ord långa på varje sida underlättar för Google motorn när den besöker en ny hemsida. Detta leder därför till en bättre placering på Google sökningar. Med andra ord är det en viktig del av sökmotoroptimeringen för vår hemsida. Vi har även valt att beskriva lite mer av det vi gör för att våra kunder och potentiellt nya kunder ska få en snabb överblick över vilken typ av tjänster vi erbjuder utöver hemsidor, webbsystem och appar.

På varje tjänstsida har vi även lagt in CTA knappar för att uppmuntra besökare att ringa eller emaila oss. Det är alltid lättare att hjälpa en kund när man tala direkt med dem.

“Jag ville skapa ett mer enhetligt utseende. Jag drivs av att hjälpa människor med deras vision och vill alltid förmedla till kunden att det är ditt varumärke, din hemsida. Eftersom jag jobbat här på nklt i snart tio år nu så känner jag till vårt varumärke bättre än något annat. Mitt mål var att utseendet skulle få andas fritt men ändå ha en tydligt uppdelad struktur där jag låter varje sektion stå för sig själv."
- Viktor Nordendahl, Grafisk Designer NKLT

Vi visar även nu våra paketpriser på sidan liksom vi gjorde på den tidigare sidan. Att erbjuda ett transparent pris är enormt viktigt för oss då vi har hört att många kunder har känt sig missnöjda med andra byråer som tagit betalt per timme. Då blir det mycket svårt för kunden att avgöra innan hur mycket man måste budgetera för utveckligen av en ny hemsida och det tycker inte vi är rättvist. Hos oss ska kunden få veta innan arbetet börjar hur mycket deras nya hemsida kommer att kosta. Det är en viktig principsak för oss.

Integrera sociala medier mer på din hemsida

Vi har även integrerat vårt Instagramflöde för att visa lite mer av teamet bakom kulisserna. Det är en mer lättsam kanal, men även en som är vacker, som vi ville dela på sidan. Idag har vi fler olika sociala medier som vi använder mer regelbundet och vi ville att den nya sidan skulle spegla detta. Vi har dock valt att inte lägga flödet på just första sidan då detta kan leda till att man förlorar kunder som snabbt lämnar din hemsida, och surfar vidare bland alla vackra bilder på Instagram. Nätet har en stark tendens att leda människor i en ständig ström bort ifrån sitt ursprungliga syfte, som en flod med mycket starka strömmar.

“Vi vill göra det enkelt för dig att berätta om din vision och underlätta den första kontakten med oss. Därför finns en kontaktväg alltid tillgänglig för att ha låga trösklar in till oss. NKLT designar och utvecklar, av människor för människor för en mer personlig webbupplevelse.”
- Viktor Nordendahl, Grafisk Designer NKLT

Gratis konsultation har vi alltid erbjudit nya kunder, och nu har vi lagt till detta som ett flertal CTA på sidan. Knapparna blir som små öar där människor som hamnat i strömmen kan vila en stund och återgå till att följa tråden till den tjänst de sökt ifrån början.

Att göra en hemsida lönsam innebär att ta med enormt många olika delar i betänkande.

Ibland räcker det med att göra små uppdateringar av din hemsida för att göra den mer lönsam, och i andra fall är det bäst att helt börja om.

Vi hoppas att ni ska gillar vår nya hemsida lika mycket som vi gör! Att kunna känna sig stolt över sin hemsida är guld värt, och att ha en lönsam hemsida är bästa huvudkudden.

Lisa :D


Skriv upp dig till vårt nyhetsbrev

Some fields are not valid
Nyhetsbrev


  • 2024-09-05 07:00
    Pressmeddelande: Webpages nklt i Uppsala förser sportföretag med skräddarsydda hemsidor
    info
  • 2024-08-06 07:00
    Intervju med Anders Berglund, VD för bioteknikföretaget Epistat
    info
  • 2024-07-09 07:00
    Vad innebär User Interface och User Experience för en webbplats?
    info
Login