Lisa Eriksson

Så gör du för att starta en framgångsrik blogg till ditt företag

Att ha en företagsblogg kan vara ett utmärkt sätt att nå ut till din målgrupp, bygga relationer med kunder och marknadsföra dina produkter och tjänster. Men att starta en framgångsrik företagsblogg kräver lite planering och arbete. Oftast tänker man på personliga bloggar som skrivs av privatpersoner och som då kanske handlar om recept, personlig träning eller mode. Men idag använder väldigt många företag bloggar för att bli hittade i Google sökningar lättare och då är det föredelaktigt även för dig som företagare att använda dig av att skriva en blogg. Detta är en relativt billig marknadsföringsstrategi och en som visat sig vara mycket lönsam.

Jag har tidigare skrivit om vikten av att ha en företagsblogg i mitt inlägg som heter "8 bra anledningar att starta en företagsblogg" Nedan är några tips jag har satt ihop för att göra processen lite snabbare och enklare för dig om du funderar på att starta en blogg till ditt företag.

1. Definiera ditt syfte genom att hitta ditt "varför"

Generellt sett så har alla bloggar som syfte att dela värdefull/bra information, stärka företagets varumärke, skapa en dialog med människor i en viss målgrupp och ultimat att få besökare att bli en potentiell ny kund genom att kontakta dig eller att köpa något direkt ifrån din hemsida. Ju tydligare du är med dig själv och dina läsare om varför du skriver, dess högre chans att du kommer att lyckas med din blogg.

Innan du börjat tänka på tekniska delar och innehåll fundera därför noga igenom varför du vill skriva en företagsblogg. Visst, det är för att marknadsföra dina tjänster och produkter. Men varför vill du göra det? Givetvis för att öka din försäljning. Men bortom detta, varför vill du öka din försäljning? De som lyckas skriva en framgångsrik blogg är väldigt tydliga med sitt varför. Detta "varför" är det som driver dem. Låt ditt "varför" ge dig och din verksamhet en djupare mening. När du tror på din tjänst eller produkt, när du vet att det du gör faktiskt hjälper andra komma närmare sina egna mål, eller när du vet att världen blir bättre när din produkt eller tjänst når ut till rätt människor, då har du ditt varför. Gör sedan ditt "varför" till ditt uppdrag i livet, din uppdragsbeskriving! Återkom alltid till detta när du skriver dina blogginlägg så kommer din blogg att bli framgångsrik.

2. Definiera din målgrupp

Innan du börjar skriva din blogg är det viktigt att definiera vem du vill nå med din blogg? Ju mer du vet om vilken din målgrupp är, dess då tydligare blir det för dig när du skriver. Även om din produkt kan fungera för "alla" målgrupper, så blir det mycket lättare för dig att skriva när du tänker på en specifik målgrupp. Allra helst bör du ta fram en eller två "ideal-kunder" som du tänker att du skriver direkt till. Ta därför fram en slags avatar av din perfekta kund, och skriv till dem, förklara allt du tror att de behöver veta för att lyckas. Då blir det lättare för dig att skriva, och tydligare för dem som läser.

3. Bestäm dig för vilken typ av Call-to-Action du vill använda

När du har bestämt dig för vilken din målgrupp är och har en avatar eller två ifrån din målgrupp så är det dags att tänka igenom vad du vill uppnå rent praktiskt med att någon av dem kommer till din hemsida och läser din blogg?

Vad vill du att dina läsare ska göra efter att ha läst ett av dina blogginlägg? Ska de köpa dina produkter, boka en tjänst eller lämna sina kontaktuppgifter? Genom att definiera ditt syfte och din Call-to-Action, kan du skapa innehåll som är relevant och engagerande för din målgrupp och som hjälper dig att uppnå dina mål. Se till att du alltid leder dina läsare dit du vill att de ska gå och att du låter dem komma till en lämplig landningssida, eller produktsida.

4. Planera din innehållsstrategi

Att planera din innehållsstrategi är en viktig del av att starta en framgångsrik blogg för ditt företag. En välplanerad innehållsstrategi hjälper dig att planera vad du ska skriva om och när du ska publicera det. Det ökar chansen att du kommer att skapa engagerande innehåll som är relevant för din målgrupp och som bidrar till att uppnå dina mål. Börja med att bestämma dig för vilket generellt ämne du vill att din blogg ska handla om.

När du vet vad du rent övergripande kommer att skriva om, vad du vill uppnå med bloggen och du har tydliga CTA knappar du vill använda, då är det dags att utforska vilka specifika ämnen som är relevanta för din målgrupp. Vad deras intressen, behov och utmaningar är? Genom att utforska dina ämnen kan du skapa innehåll som löser problem, ger värdefull information eller underhåller din målgrupp. Det är viktigt att ha en varierad innehållsstrategi så att bloggen inte uppfattas som tråkig.

Fler tips om vad du kan skriva om:
  • Använd sökord och sökfraser: Använd sökord för att hitta ämnen som är relevanta för ditt företag och din målgrupp. Använd verktyg som Google AdWords Keyword Planner, Ubersuggest.com eller Ahrefs Keyword Explorer för att hitta sökord som är relevanta för din bransch och ditt företag.

  • Lyssna på dina kunder: Ta reda på vad dina kunder har för frågor och problem. Använd kundundersökningar, sociala medier eller e-postkampanjer för att ta reda på vad dina kunder vill ha hjälp med.

  • Håll dig uppdaterad: Se till att du håller dig uppdaterad om vad som händer inom din bransch och vad dina konkurrenter gör. Detta kan hjälpa dig att hitta nya ämnen att skriva om och se till att du är konkurrenskraftig på marknaden.

Genom att använda dessa tips kan du välja ämnen som är relevanta och engagerande för din publik och hjälpa dig att nå ditt mål med din företagsblogg.

5. Variera ditt innehåll

En varierad innehållsstrategi kan innehålla olika typer av innehåll, såsom artiklar, videor, bilder, infografik och guider. Genom att variera din typ av innehåll kan du engagera din målgrupp på olika sätt och hålla dem intresserade. Detta är ofta lättare sagt än gjort dock och det kan vara viktigt att begränsa dig i början så att du inte slutar blogga helt tvärt för att det blir för mycket jobb.

6. Skapa engagerande rubriker

Rubriken är det första som läsaren ser och som kan hjälpa dem avgöra om de vill läsa vidare eller inte. Alla rubriker är även mycket viktiga för Goole's sökmotor så att den vet att du skriver på ett sätt som är lätt för läsare att ta till sig. Att bryta upp din text med titlar och bilder underlättar för dina läsare och detta premierar Google.

Strukturen på dina blogginlägg är också viktiga. Se till att bryta upp texten både med underrubriker, biler, punktlistor, en synaps i början, en sammanfattning i slutet och glöm inte att ha med minst en Call-to-Action knapp och minst två länkar i varje inlägg. Du kan läsa mer tips om hur du skriver i mitt tidigare blogginlägg "Skriver jag tillräckligt bra själv för att ha en blogg?". Om du inte känner dig trygg i att du kan skriva själv så finns det idag många företag som erbjuder bloggskrivande som en tjänst.

7. Skapa en redaktionsplan

När du är klar på vad du ska publicera behöver du tänka igenom hur ofta du ska publicera.  Här gäller det att du hittar en balans i hur ofta du realistiskt tror att du kommer att hinna skriva blogginlägg av hög kvalitet.

En redaktionsplan hjälper dig att planera ditt innehåll i förväg och säkerställa att du har tillräckligt med innehåll för att publicera regelbundet. Planera innehåll för en månad eller längre framåt och se till att det är en balans mellan olika ämnen och typer av innehåll som du publicerar.

Det är absolut bäst att posta ett nytt blogginlägg minst en gång i veckan för att driva trafik till sidan. Har du ont om tid så är det bättre att posta en gång i månaden än inte alls. Det viktigaste för dina följare är alltid att du är konsekvent.

  • Frekvensen: Hur ofta du kommer att posta nya blogginlägg kommer att variera beroende på flera faktorer, inklusive dina mål och resurser. Det är dock viktigt att ha en regelbunden och konsekvent publiceringsplan för att engagera dina läsare och hålla dem intresserade. Här är några faktorer att tänka på när du bestämmer hur ofta du ska posta nya blogginlägg:

  • Målsättningen: Bestäm dina mål för din blogg och hur ofta du behöver publicera inlägg för att uppnå dessa mål. Om ditt mål är att bygga en stor läsarkrets och generera trafik kan det vara lämpligt att publicera inlägg oftare än om ditt mål är att skapa djupgående innehåll med hög kvalitet.

  • Publikens beteende: Fundera på när din målgrupp är mest benägna att läsa dina inlägg och anpassa din publiceringsplan därefter. Om din målgrupp vanligtvis läser din blogg på helgerna kan det vara lämpligt att publicera inlägg på fredagar eller lördagar.

  • Innehållets längd och kvalitet: Om du publicerar längre och mer detaljerade inlägg kan det ta längre tid att skriva och publicera dem. Det kan också ta längre tid för dina läsare att konsumera innehållet, vilket kan påverka frekvensen av dina inlägg.

  • Dina resurser: Bestäm hur mycket tid och resurser du har tillgängliga för att skriva och publicera inlägg. Om du är en ensam författare kanske du inte kan publicera inlägg lika ofta som ett team med flera författare.

Generellt rekommenderas det att publicera nya inlägg minst en gång i veckan för att behålla läsarnas intresse. Men det viktigaste är att ha en regelbunden och konsekvent publiceringsplan som fungerar för dina mål, publik, innehåll och resurser. Om du inte kan publicera nya inlägg så ofta är det bättre att fokusera på att skapa högkvalitativt innehåll som ger verkligt värde till dina läsare.

Kom ihåg att för att lyckas med din blogg så är det bättre att du publicerar kvalitetsinnehåll med längre intervall än dåligt innehåll som du publicerar ofta.

8. Analysera dina resultat

Det är viktigt att mäta dina resultat och analysera vad som fungerar och vad som inte fungerar. Då kan du se vilka av dina inlägg som har varit mest populära. Använd verktyg som Google Analytics för att se hur många besökare du har på din blogg, hur länge de stannar på sidan och vilka inlägg som är mest populära. Använd sedan denna information för att förbättra din innehållsstrategi och skapa ännu bättre innehåll i framtiden.

9. Skapa en plan för sökmotoroptimering (SEO)

Att optimera din blogg för sökmotorer som Google kan hjälpa dig att nå ut till en större publik. Fundera på vilka sökord och fraser som är relevanta för din målgrupp och använd dem i ditt innehåll. Se till att din blogg har en lämplig URL-struktur, meta-beskrivningar och titlar som innehåller dina sökord. Läs mer om sökordsoptimering i mitt tidigare blogginlägg "6 tips för att förbättra sökmotoroptimeringen på din hemsida."

10. Använd en lämplig plattform

Det finns många olika plattformar för att starta en blogg, men inte alla är lämpliga för företag. En professionell blogg bör ha en professionell design och funktionalitet. Wordpress är en av de vanligaste plattformarna för bloggar och det finns många olika teman och tillägg som kan hjälpa dig att anpassa din blogg efter dina behov. Se till att du trivs på din plattform och att det är lätt för dig att lägga upp texterna och bilderna på din blogg.

11. Marknadsför din blogg

Att marknadsföra din blogg är viktigt för att nå ut till din målgrupp och få fler läsare. Dela din blogg på sociala medier, lägg till länkar i din e-postsignatur och marknadsför den på din webbplats. Du kan också delta i diskussioner på forum och andra bloggar för att marknadsföra din blogg. För fler tips om hur du kan marknadsföra din blogg, läs mitt tidigare blogginlägg om hur du kan marknadsföra en hemsida.

12. Lär känna din publik

Att lära känna din publik är en viktig del av att skapa en framgångsrik blogg. När du förstår vem dina läsare är och vad de är intresserade av kan du skapa innehåll som engagerar och inspirerar dem. Här är några sätt att lära känna din publik:

  • Analysera din befintliga publik: Om du redan har en publik på din blogg, titta på deras demografi, beteendemönster och intressen. Du kan använda verktyg som Google Analytics för att få information om dina läsare, såsom deras ålder, kön, plats och vilka enheter de använder för att komma åt din blogg.

  • Fråga dina läsare: En av de enklaste sätten att lära känna din publik är att be dem om feedback. Du kan använda enkäter eller frågor i slutet av dina inlägg för att få information om vad dina läsare tycker om ditt innehåll och vad de vill läsa mer om.

  • Använd sociala medier: Sociala medier är en utmärkt plattform för att lära känna din publik. Genom att interagera med dina följare på plattformar som Twitter, Facebook och Instagram kan du få en bättre förståelse för deras intressen och vad de tycker om att läsa om.

  • Online forskning: Gör undersökningar och läs om din publik. Du kan använda verktyg som BuzzSumo för att hitta populära ämnen inom ditt ämnesområde och se vad din publik är intresserad av att läsa om.

  • Använd personas: Skapa personas som representerar din ideala publik. Dessa personas ska inkludera information om deras demografi, intressen, beteendemönster och smak. Detta kan hjälpa dig att skapa innehåll som riktar sig direkt till dina läsare.

Genom att lära känna din publik kan du skapa innehåll som är relevant och engagerande för dem. Detta kan leda till att din blogg växer och att du får en lojal publik som regelbundet besöker din blogg.

Hur många läsare behöver du ha för att lyckas med din blogg?

Det finns ingen magisk siffra för hur många läsare du behöver ha för att anses ha en "lyckad" blogg. Det beror helt på dina mål och vad du vill uppnå med din blogg. Nedan är några faktorer som kan påverka vad som anses vara en framgångsrik blogg.

  • Mål: Definiera dina mål för din blogg. Vill du bygga upp en stor läsarkrets, generera försäljning eller positionera dig som expert inom ditt område? Dina mål påverkar vad du anser vara en "lyckad" blogg.

  • Nisch: Vilken nisch skriver du inom? Vissa nischer kan ha mindre läsarkrets än andra, men om du lyckas nå ut till den rätta publiken kan du ändå anses ha en framgångsrik blogg.

  • Engagemang: Fokusera på att bygga upp engagemang med din läsarkrets. Om dina läsare interagerar med ditt innehåll, delar dina inlägg och kommenterar, är det en indikation på att du har en lojal och engagerad publik.

  • Kvalitet: Kvalitet är viktigare än kvantitet. Om du har en mindre men mycket engagerad läsarkrets som älskar ditt innehåll och sprider budskapet vidare kan du anses ha en framgångsrik blogg.

  • Konverteringar: Om du har en företagsblogg kan det vara viktigare att fokusera på konverteringar än på läsarantal. Om din blogg leder till ökad försäljning eller kundlojalitet kan du anses ha en framgångsrik blogg.

Hur du kan trolla fram mer tid

Den allra vanligaste anledningen till att företag inte startar en blogg är för att de inte tycker att de har tillräckligt med tid enligt Krusencotrol.

Att hitta tid för att skriva en blogg kan givetvis vara en utmaning, särskilt om du har ett fullspäckat schema eller flera andra åtaganden. Att skriva en blogg kräver tid och ansträngning, men med rätt strategier och planering kan du hitta sätt att komma runt tidsbristen och skriva regelbundet. Här är några tips som kan hjälpa dig att komma runt tidsbristen och skriva en blogg regelbundet:

  • Planera i förväg: Ta dig tid att planera dina blogginlägg i förväg. Det kan hjälpa dig att ha en tydlig plan för vad du ska skriva om och när du ska publicera dina inlägg.

  • Använd en tidsplan: Skapa en tidsplan för dina blogginlägg och sätt upp deadlines för när du vill ha ditt innehåll klart. Detta kan hjälpa dig att hålla dig själv att höja din egen standard och arbeta mer effektivt.

  • Skriv när du är som mest produktiv: Försök att identifiera när du är som mest produktiv. Är du piggast och mest fokuserad under morgonen, kvällen eller kanske tom under helgtid? Använd den tiden för att skriva. Detta kan hjälpa dig att få mer gjort på kortare tid.

  • Skriv kortare inlägg: Om du har begränsad tid kan det vara bättre att skriva kortare inlägg istället för längre inlägg. Korta inlägg kan vara lika effektiva och kräver mindre tid att skriva.

  • Dela upp skrivandet: Dela upp skrivandet av ditt inlägg i mindre bitar och arbeta på det steg för steg. På så sätt kan du skriva när du har tid och energi, istället för att sitta ned och skriva allt på en gång.

  • Använd hjälpmedel: Använd verktyg som t.ex. spellchecker och stavningskontroll för att spara tid och undvika slarvfel. Du kan också använda en digital assistent för att skriva utkast eller skriva ner idéer som du kan bearbeta senare.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis är det viktigt att ha en plan och en strategi när du startar en blogg för ditt företag för att du ska lyckas. Genom att definiera din målgrupp och ditt syfte, planera din innehållsstrategi och sökmotoroptimering, lära känna din publik, samt att marknadsföra din blogg är den grund du behöver utgå ifrån när du startar en framgångsrik blogg.

Det finns det inget fastställt antal läsare som du behöver ha för att anses ha en "lyckad" blogg. Det är viktigare att ha klara mål, skapa kvalitativt innehåll och bygga upp en engagerad läsarkrets som är intresserade av ditt innehåll än att fastna i det exakta antalet läsare som bloggen har. Återkom hela tiden till ditt "varför" så har du en mycket bättre chans att lyckas med din företagsblogg.

Vi du ha hjälp med att lägga till en blogg på din hemsida eller starta en helt ny företagsblogg?
Kontakta oss för en gratis konsultation.

-Lisa


Skriv upp dig till vårt nyhetsbrev

Some fields are not valid
Nyhetsbrev


  • 2024-09-05 07:00
    Pressmeddelande: Webpages nklt i Uppsala förser sportföretag med skräddarsydda hemsidor
    info
  • 2024-08-06 07:00
    Intervju med Anders Berglund, VD för bioteknikföretaget Epistat
    info
  • 2024-07-09 07:00
    Vad innebär User Interface och User Experience för en webbplats?
    info
Login