Lisa Eriksson

Så marknadsför du din podcast

Du har kommit igång med podcasten och spelat in ditt första avsnitt. Men hur får man personer att lyssna på podden? Det finns massor med sätt att marknadsföra en podd. Vissa är enkla och andra är svåra. Men oroa dig inte! I denna blogg går vi igenom 7 olika marknadsföringstips för att få fart på antalet följare och nå ut till fler personer.

7 tips för att lyckas marknadsföra en podcast

Här kommer 7 olika tips på saker du kan göra för att sprida ditt budskap och få fler lyssnare. Det första är både effektivt och helt gratis! Skriv om din podd i din blogg!

1. Skriv om din podcast i bloggen

Om man har en blogg sedan tidigare är detta ett effektivt sätt att marknadsföra podcasten till sina läsare. Man kan också kombinera både bloggen och podcasten när man pratar om ett visst ämne.

Både blogg och podcast har sina för och nackdelar. En av de största fördelarna med en podcast är att lyssnare kan ta in mer information enklare. Dock är det svårare att gå tillbaka och hitta information om man glömmer av vad som nämnts i podden. Då är en blogg ett ypperligt komplement där man kan sammanfatta informationen som sades i podden.

Ett annat sätt att använda en blogg som marknadsföring för podcasten är att skriva om ett relevant ämne och sedan länka till podcasten där man kan lära sig mer. Alternativt om man samtidigt spelar in podcasten som en video så kan man lägga den i slutet av bloggen genom en Youtube länk.

2. Dela på sociala medier

Har man sociala medier konton för sitt företag sedan innan kan man använda sig av dessa för att sprida information om podden. Alternativt kan man skapa ett helt nytt konto som endast innehåller information om podden. Där kan du exempelvis dela när ett nytt avsnitt ligger uppe, skriva om vad som kommer i nästa poddavsnitt eller vem/vilka som kommer gästa podden.

Ett eget konto i sociala medier är också en utmärkt kanal att besvara följarnas frågor eller höra vad de vill veta mer om. Att analysera feedback och lyssna på sina följare är avgörande för att lyckas med en podcast. Det kommer även skapa ett community/gemenskap där folk med liknande intressen kan samlas och stödja/kommunicera med varandra.

3. Be andra dela podcasten

Detta leder oss till vår tredje punkt som är att be andra dela innehåll om podcasten. När du har en kanal är det viktigt att inläggen som du gör går att dela. Hör med både vänner och följare om de kan dela ett avsnitt eller inlägg på sina egna konto. Det är både effektivt och enkelt och når ut till många nya personer som kan få upp ögat för podden.

4. Tävlingar

Att anordna olika tävlingar i podden och på sociala medier är ett roligt sätt att engagera personer och sprida podden. Tävlingar kan göras på många olika sätt. Ett sätt på sociala medier är att man ska kommentera och dela en bild för att vinna ett pris. Ett annat sätt är att be folk skicka sina printscreens efter att de har börjat följa podden. Tänk på att priset bör vara relevant för det ämne din podd handlar om eller något som du vet att dina följare skulle uppskatta. Större priser medför även att vinnaren kan bli skyldig att betala vinstskatt och det måste du skriva om innan tävlingen.

Det finns även en hel del lagar och regler runt tävlingar i Sverige. Spelinspektionen tog 2019 bort kravet på tillstånd för tävlingar på sociala medier, men olika sociala medier plattformar har egna regler, så kolla upp dessa innan du kör igång med din tävling. Reglerna ändras då och då, så kolla upp detta innan en tävling. Facebook tex kräver att det framgår att tävlingen inte är sponsrad, finansierad, administrerad av eller på annat sätt knuten till Facebook.

Varje deltagare i tävlingen skall även ha en fullständig version av Facebook och ett eget konto där. Det är heller inte tillåtet att be deltagare gilla, dela eller ”tagga” någon för att delta i tävlingen. På Instagram får följare dock dela och tagga andra i kommentarsfälten. Men TikTok och Snapchat har inga egna regler. Såklart gäller dock alla andra svenska lagar runt tävlingar även där. Du kan även läsa mer om vad som gäller för tävlingar på sociala medier här.

5. Ta in gäster till podden

Att ta in gäster i podden har många fördelar. Det hjälper till att göra podden mer nyanserad då man får föra dialog med någon annan och höra deras tankar och det öppnar även upp dörrar för att deras följare ska få reda på mer om din podd. Be gästen dela avsnittet i sina kanaler. Om det är en väldigt känd person kanske han eller hon inte har tid att skapa material för att dela avsnittet själv. Då kan det vara bra att hjälpa till med text och bild så det går enklare för gästen att lägga upp inlägget.

6. Gästa andra podcasts

Precis som du kan ta in gäster till din egen podd kan du gästa någon annans podd. Det kan vara en engångsföreteelse eller återkommande gästbesök. När du ser dig om efter en podd att gästa bör du kolla efter poddar som har en liknande målgrupp som din egen. Chansen för att dom skulle vilja lyssna på din podcast blir då större och antal följare till din podd kan växa exceptionellt.

7. Betalda annonser

Det sjunde tipset är det dyraste alternativet för att marknadsföra en podcast. Men många gånger det mest effektiva om det görs rätt. Genom betalda annonser kan du annonsera din podcast och inkludera en länk som går direkt till ett podcastavsnitt. Det bästa med betalda annonser på Google och Facebook är att du kan rikta dem mot specifika målgrupper.

På Facebook kan du till exempel skapa en målgrupp utifrån en viss ålder eller specifika intressen. Med Google kan du istället ställa in sökord så din annons kommer upp när personer googlar efter “podcast” eller ett visst sökord som är relaterat till podden.

Det som kan vara lite bökigt med betalda annonser är att sköta dem om man inte har erfarenhet sedan tidigare. Det finns många artiklar och kurser online som kan hjälpa dig kommer igång. Man kan också välja att ta in en extern byrå som är expert på betalda annonser. Detta kommer kosta lite mer men kan skapa stort värde för podden då man vet att annonserna kommer riktas mot rätt personer.

Sammanfattning

Ett sista tips som inte har med marknadsföring att göra är att se till och publicera avsnitt ofta. Det kommer hjälpa till med synligheten med podden och hålla nuvarande följare engagerade. Ingen vill följa en podd som är inkonsekvent och som man aldrig vet när det ska komma ett nytt avsnitt.

Har du dåligt med tid kan det räcka att du publicerar varannan vecka, men om du har tid skulle en till flera gånger i veckan vara bäst. Se bara till att kvalitén fortfarande är bra om du väljer att släppa material ofta. Jag vet hur tidskrävande det kan vara att spela in en podd. Så hellre en bra podd i veckan än tre halvbra! Sist men inte minst, lycka till med poddandet!

Behöver du hjälp med marknadsföring eller har inte kommit gång med podcasten ännu? Hör av dig till oss! Vi erbjuder både digital marknadsföring och poddpaket så du enkelt kan komma igång med podcasten! Kontakta oss genom att klicka på knappen nedan!

-Lisa


Skriv upp dig till vårt nyhetsbrev

Fel på några av fälten
Nyhetsbrev


  • 2024-09-05 07:00
    Pressmeddelande: Webpages nklt i Uppsala förser sportföretag med skräddarsydda hemsidor
    info
  • 2024-08-06 07:00
    Intervju med Anders Berglund, VD för bioteknikföretaget Epistat
    info
  • 2024-07-09 07:00
    Vad innebär User Interface och User Experience för en webbplats?
    info
Logga in