Lisa Eriksson

Så skapar du en logotyp till ditt företag

Ingen minns en dålig eller medioker logotyp. Där har du svaret till varför en riktigt bra logotyp är så viktig. Alla företag vill och behöver bli ihågkomna av sina kunder. Är ditt företag lätt att glömma så är chanserna stora att potentiella nya kunder väljer en konkurrent istället. Extremt dåliga logotyper är det oftast bara grafiska designers som kommer ihåg som ett slags skräckexempel som de förfasar sig över, för oss andra kommer våra hjärnor endast att klassa en dåligt utformad logotyp som ”förvirrande, tråkig eller ointressant” och det är inte begrepp som bygger förtroende eller långsiktigt varumärkesbyggande för din målgrupp. De flesta idag känner till att upprepning är ett viktigt begrepp inom marknadsföring, men alla kanske inte tänker på vad denna upprepning försöker uppnå? Jo, såklart att du ska minnas ett varumärke och därför välja det eftersom det redan känns lite ”familiärt”.

Vad är en logotyp?

En logotyp är en grafisk representation/bild som innehåller ditt företagsnamn, en symbol eller en kombination av båda. Logotypen syftar till att symbolisera essensen av ditt företag. Den är skapad för att förmedla ditt varumärke och ditt företags viktigaste värderingar genom en text eller bild. Du kan tänka på din logotyp som ditt företags uppdragsbeskrivning i symbolform. Logotypen gör det möjligt för dina kunder att enkelt känna igen ditt varumärke. Helst vill du även att den ska få ditt företag att sticka ut på marknaden, indikera vilken bransch du erbjuder tjänster inom och att majoriteten av de som ser din logotyp, ska lägga den på minnet.

Logotypen kan användas till en mängd olika saker. Förutom att visa den på din hemsida kan du använda den när du gör visitkort, trycker kläder eller skapar grafik till reklamkampanjer. Din logga bör finnas med i så många sammanhang som möjligt. Det är som en varumärkesstämpel som berättar för kunder vad ditt företag är och vad ni gör. Men kom ihåg att din logotyp inte är hela ditt varumärke, utan endast en del av det.

Din logotyp kommer alltså inte avgöra om ditt företag lyckas eller inte. Istället är logotypen en del av din visuella identitet som tillsammans med din hemsida och val av färger och bilder skapar igenkänning på marknaden. Ditt varumärke å andra sidan är vad dina kunder tänker om ditt företag och vilket rykte företaget har. En bra logga är dock självklart en viktig del av ditt varumärke och kan skapa positiva känslor hos dina konsumenter. Dessutom är det välkänt inom psykologi att våra hjärnor tänker och kommer ihåg saker med hjälp av symboler, -tänk bara på Jung som blev så känd för sitt arbete med symboler och drömmar - så en bra logga är bevisligen en väl värd investering för ditt företag!

Vad är viktigt att tänka på när du skapar en logotyp?

Vägen till att skapa en logotyp kan kännas lång. Stressa aldrig fram en logotyp dock. Det är bättre att du får rätt logotyp än att den blir klar fort. Det slutliga målet är att dina kunder ska kunna känna igen din logga bland tusen andra och direkt tänka på ditt företag och dina tjänster/produkter. Om du uppnår detta så har du verkligen lyckats med att bygga ditt varumärke. Men vad ska du tänka på för att komma dit? Hur skapar du en logga som är igenkännbar och står ut i mängden? Här kommer några snabba tips på saker som är viktiga att tänka på under den kreativa processen:


  1. Att göra loggan minnesvärd är det du främst bör eftersträva. Loggan måste absolut vara unik. Testa den på din målgrupp och hör vad de tycker. Är den lätt att skilja från konkurrenternas logotyper och fångar de valda färgerna målgruppens intresse?

  2. En enkel logotyp är alltid bättre än en avancerad och krånglig logga. De allra flesta världskända logotyper är mycket enkla i sin formatering. Tänk på IKEA, Apple, Nike, Google, CocaCola, Starbucks och MacDonalds tex. Genom att hålla loggan enkel försäkrar du dig även om att den lätt kan tryckas på diverse material.

  3. Tänk långsiktigt. Det är lätta att gripas av trender men en klassisk logga kommer klara alla trender som kommer och går genom åren.

  4. Välj rätt färger. Färgerna på din logga kommer att berätta nästan lika mycket som din text så se till att testa dig fram och välja den färg som representerar ditt företag. Du bör även inkludera flera olika färgvarianter på loggan som du kan växla mellan, en ljus och en mörk så att loggan kan användas på olika typer av bakgrundsbilder.

  5. Skapa loggan i flera format som kan anpassa efter det medium som den används i. Exempelvis, kan man behöva en Icon i vissa sammanhang medans det i andra räcker med endast text. Skapa flera alternativ som kan användas på olika sätt. För att du ska få lite inspiration, se i bilden nedan hur vår klients logga skapades.


I bilden nedan ser du först loggan ensam och sedan med text under, kunden heter Svensk E-identitet.

Olika designverktyg för att skapa en logotyp

Trots att papper och penna är ett utmärkt sätt att börja designa en logga behöver du förr eller senare ett digitalt verktyg för att snyggt kunna skapa loggan. Idag finns det många olika digitala verktyg du kan använda när du skapar en logotyp för att använda i tryck, på hemsidan eller i annan marknadsföring. Nedan kommer jag att gå igenom några av mina favoriter finns på marknaden att välja bland.

1. Adobe Illustrator

Adobe Illustrator har nog de flesta hört talas om och är en stor favorit bland många designers. Adobes olika verktyg gör det möjligt att skapa vackra och professionella logos som kan sparas i EPS,PNG, PDF och JPEG format. Dessa format är optimala för alla sorters marknadsföring.

Ett stort plus är att man i Adobe Illustrator kan skanna in skisser som man gjort för hand på loggan så man slipper börja om ifrån början i programmet. Dock kräver Adobe-verktygen att du har erfarenhet och vet hur de fungerar. Utan kunskap eller erfarenhet i dessa verktyg blir det svårt, tidskrävnade och ofta frustrerande att använda verktygen, vilket gör att det inte är optimalt om du ska skapa något för första gången, eller har en tidsbegränsning. Abonnemanget kostar också mycket i jämförelse med andra verktyg, däribland många som är helt gratis att använda.

2. Canva

Canva är ett mycket användarvänligt och smidigt sätt att skapa logotyper och annat media innehåll. I Canva kan du antingen öppna ett professionellt eller gratis konto. Gratis kontot är jättebra och låter dig spara innehåll i ditt moln. Du får även tillgång till massor av funktioner och jag tycker att det räcker väldigt långt med ett gratis konto.

Vill du ha tillgång till extra verktyg i Canva eller bilder så rekommenderar jag dock ett professionellt konto. Då får du tillgång till allt Canva har att erbjuda till ett mycket förmånligt månadspris. I Canva kan du spara dina kreationer och logotyper i PNG, JPEG eller PDF-format. Ett stort plus är även att flera personer kan gå in och skapa loggan tillsammans med dig i designverktyget.

3. Designhill

Designhill är ett AI baserat verktyg som är perfekt för dig som inte tidigare har erfarenhet av att skapa logotyper digitalt. Det enda du behöver göra är att skriva in ditt företagsnamn och vilket typsnitt du vill ha samt vilken färg du gillar så skapar verktyget olika alternativ på logotyper åt dig.

Hittar du sedan en logga du tycker om så kan du ladda ner den för 20 dollar med okej upplösning och 65 dollar för bra upplösning samt vektorgrafik med transparant bakgrund och både färg och svartvita alternativ. Det negativa är att du inte har samma möjlighet att anpassa loggan efter ditt företaget och företagets grundvärderingar. Du får alltså inte samma flexibilitet och möjlighet att helt skapa loggan efter dina visioner.

4. Tailor brands

I likhet med Designhill använder sig Tailor brands också av AI för att skapa olika logotyper som du kan välja bland. Processen för att skapa en logotyp är väldigt enkel. Du börjar med att skriva in företagsnamnet och en kort beskrivning av vad företaget gör. Därefter får du välja mellan olika stilar och typsnitt och AI maskinen tar sedan fram ett gäng olika logotyper du kan välja från.

Logotypen går att ladda ner gratis men då får du inte lika bra upplösning som du får om du har ett abonnemang. Du kommer absolut alltid att behöva ha högsta upplösning samt vektor grafik på din logga för att kunna använda den professionellt till tryck och annonsbaserad marknadsföring. Om du endast vill ha en logga till din nya hemsida så kommer gratisversionen dock att fungera perfekt. Abonnemang kostnaderna ligger på mellan 9,99 dollar i månaden till 49,99 dollar. Om du inte väljer att köpa något abonnemang kan du dock inte välja storlek på loggan vilket gör att det blir svårare att anpassa loggan till olika kanaler inklusive hemsidan. Du får inte heller fullt ägarskap över loggan om du inte väljer att signa upp dig för ett abonnemang.

5. Hatchful

Hatchful är ett annat gratis verktyg för att skapa logotyper till företag. Verktyget är utvecklat av Shopify och har flera hundra mallar att använda sig av. Självklart är det fördelaktigt att använda sig av en mall men samtidigt är det viktigt att du gör din logga unik. Annars glömmer din målgrupp lätt logotypen eller så förknippar de den med en annan. Förvirring gör så att hjärnan oftare väljer att sortera bort information, och gör det svårare att fatta beslut. Allt detta leder till sämre försäljning enligt Velocity Partners.

En stor fördel med Hatchful är att du kan ladda ner logotypen i flera olika format och storlekar när du är klar. Du behöver inte ens justera pixlarna eller dimensionerna själv. Allt är redan färdigjusterat efter de dimensioner som din hemsida, Instagram, LinkedIn eller Facebook konto behöver. Dock finns det en stor nackdel och det är möjligheten att välja färg i verktyget. Antalet färger är begränsat och har du redan en annan färg på din hemsida så kan du inte matcha loggan med dess färg.

Såhär skapar du en logga steg för steg

1. Planera din logotyp

Skapande blir oftast bättre och roligare att utföra om du har en väl genomtänkt plan. När du ska skapa en logotyp behöver du först besvara ett antal frågor så att du får en bra grund att stå på. Nedan har vi tagit fram ett antal frågor som du kan ställa dig själv innan du börjar med själva skapandeprocessen.

Det första du behöver definiera är varför du behöver skapa eller ändra en logga. Har du ett nytt företag kommer du såklart att behöva skapa en helt ny logga. I andra fall kan det handla om att du vill ändra eller uppdatera en tidigare logga för att den ska representera företaget bättre. Oavsett anledning så är det viktigt att du förstår anledningen till det du vill göra.

Sen är det dags att definiera din målgrupp. Under hela skapandeprocessen behöver du tänka på vad din målgrupp behöver och vill se i en logga för att de ska få en tydlig och korrekt bild av ditt företag. Om du inte vet vem du skapar logotypen till så är det omöjligt att förstå och förutsäga vad dina kunder skulle gilla och komma ihåg. Så ta dig tid och samla så mycket data du kan om dina kunder och kolla ännu hellre direkt med dem genom emails, undersökningar på sociala medier etc. Fråga även existerande eller potentiella nya kunder vad de förknippar företaget med.

Nästa fråga att besvara är vilka värderingar eller budskap du vill att loggan ska förmedla? Finns det någon betydelse eller mening bakom företagsnamnet som bör framgå i loggan? När en kund tittar på loggan vill du att budskapet tydligt ska framgå. Då vet du att du har gjort ett bra jobb som kommer att stödja din verksamhet. Därför bör du ha det mycket tydligt för dig vad du vill att loggan ska förmedla.

Därefter är det dags att se på dina konkurrenter som finns på marknaden. Självklart ska du aldrig kopiera ett annat företag, men att hålla din grafiska profil och logotyp inom ramarna för den industri du är verksam inom kommer att göra stor skillnad.

Tänk att du exempelvis jobbar med timmer och du väljer att inkludera en fisk i din logotyp. Då drar personer som ser loggan snabbt slutsatsen att ditt företag är ett fiskeföretag och inte ett skogsföretag. Hade du istället inkluderat en bäver hade betraktaren direkt tänkt på timmer istället. Små symboliska element kan alltså göra stor skillnad på vad människor förknippar loggan med.

Genom att besvara dessa frågor kommer du att få en tydlig bild över ditt företag, vem som finns i din målgrupp, vad du vill åstadkomma och hur du ska ta fram en visuell symbol för allt detta. Nästa steg är att utforska och testa grafiska element.

2. Utforska och bestäm stilen på logotypen

Detta är ett väldigt roligt steg och det är nu som du kan låta kreativiteten flöda. Börja med att Googla på andra logotyper. Att hitta inspiration och veta vad du gillar och inte gillar är en bra start i varje designprocess.

Det finns massor av olika stilar att välja bland, allt från klassiska till futuristiska logotyper. När du ska välja stil är det viktigt att ha det vi gick igenom i steget innan i åtanke, dvs att du har en förståelse för vem du skapar till och vilket budskap du vill att loggan ska förmedla.

Utöver själva stilen på logotypen bör du också sätta dig in i färglära och vad olika färger förmedlar för typ av känslor. Personer reagerar nämligen olika på olika färger. Så att hitta rätt färg för ditt företag är avgörande. Ta till exempel färgen röd som förknippas med eld, passion och ilska medan blå är förknippat med lugn, vatten och sorg. Totala motsatser!

Här är det också vara bra att jämföra olika typsnitt och se vilket som passar in med det budskap som du vill förmedla. Det finns väldigt många olika typsnitt att välja från och utöver stilen på typsnitten kan du också välja om texten ska stå i kursivt, normal eller fet stil.

Samla inspirationen, stilarna, färgerna och typsnitten du gillar i en mapp. Detta material kommer att fungera som en grund för din kommande logotyp. Nu är det äntligen dags att börja designa!

3. Designa din logotyp

Alla har olika sätt att jobba kreativt. Om du gillar att skissa för hand eller föredrar att börja jobba direkt med digitala verktyg spelar ingen roll. Det finns inget rätt och fel här, men oavsett hur du gör kommer du förr eller senare att behöva använda dig av ett digitalt verktyg för att skapa loggan. Vill du få mer hjälp med designen och känner dig lite osäker på hur du ska göra är Designhill och Tailor Brands två bra alternativ. De kommer automatiskt att ta fram olika designförslag på logotypen som du kan välja bland.

Känner du dig mer säker är Adobe Illustrator (proffs) och Canva (nybörjare) två utmärkta alternativ. I dessa program kan du fritt skapa din logotyp och enkelt ändra design, typsnitt, färger med mera. Har du gjort en skiss sedan innan kan du också skanna in den i Adobe Illustrator. Canva erbjuder även olika mallar som du kan använda för att skapa logotypen.

Att skapa en logotyp är en process av trial-and-error. Beroende på om du har bestämt dig för att bara ha text, symbol eller både och bör du starta på olika sätt. Ska du ha en symbol i logotypen rekommenderar jag att du börjar med den. Den kräver oftast mest jobb och det kan ta tid innan du kommer fram till den symbol du vill ha. Därefter kan du jobba med textstilen. Sist av allt rekommenderar jag att du testar loggan i olika färger.

Min rekommendation är även att du skapar flera olika designer på logotyper. Inte överdrivet många men så att du har flera olika alternativ att jämföra med. Dessa kan du sedan visa för andra vilket är det näst sista steget i processen för att skapa en logotyp.

4. Utvärdera din design

När du har tagit fram flera olika logotypdesigner är det dags att jämföra dem och be andra utvärdera dem. Det händer lätt att man stirrar sig blind på sin egen design, så att få någon annans input brukar vara till stor hjälp.

Om du har möjlighet rekommenderar jag att du visar designen för flera olika personer. De första du bör kolla med är anställda på företaget. Anställda är väldigt bra att visa loggan för eftersom de redan har en djup förståelse för företaget och det ni gör. De kan enkelt ge feedback på om budskapet är tydligt eller inte och om logotypen representerar företaget på bästa sätt.

De andra du bör kolla med är dina kunder. Om du har möjlighet att visa logotyperna för en kund eller potentiell kund kan du få värdefull information. Fråga gärna följdfrågor om deras känsla när de tittar på logotypen och om den förknippas med den industri du är verksam inom.

5. Färdigställ logotypen

När du själv fått lite tid att reflektera över logotyperna och fått feedback från olika personer väljer du en av de designer du gjort eller så behöver du gå tillbaka ett steg och göra lite ändringar. Förmodligen det sista alternativet. En designprocess är aldrig spikrak. Du kommer antagligen behöva gå fram och tillbaka och utveckla designen.

När du har bestämt dig behöver du också tänka över färgvalet en gång till. Det är alltid bra att ha en logga i svart och en i vitt. Utöver det kan ytterligare färger vara bra. Tänk bara på var du planerar att logga ska vara. Har du en ljus färg på loggan behöver du en mörk bakgrund och har du en mörk färg på loggan behöver du en ljus bakgrund.

När färgvalet är klart är det dags att spara logotypen. Beroende på var logotypen ska vara och hur den ska användas bör du spara ner den i olika format. Jag rekommenderar att du sparar den i PNG, JPEG och EPS för vektorformat.

Vektorformat gör det möjligt att förstora bilden utan att bildens upplösning försämras, vilket är ett stort problem med pixlar som blir grötiga när du förstorar bilden för mycket. Om du till exempel ska marknadsföra på en billboard, då kommer du behöva förstora bilden väldigt mycket. Har du då inte logotypen sparad i vektorformat är risken stor att den kommer bli suddig.

Och där har du det! En färdig logotyp att använda i all media du kan tänkas behöva!

Sammanfattning

En logotyp är en viktig del i din grafiska profil och varumärkesmedvetenhet. Med en bra logga kan du förmedla både känslor och bli ihågkommen på marknaden. En bra logotyp är en väl värd investering tycker jag. Hoppas att denna guide har hjälpt dig i skapandet av din logotyp.

Har du fler frågor eller vill prata med en expert om ditt projekt är du varmt välkommen att kontakta oss. Vår grafiska designer Viktor hjälper dig gärna besvara dina frågor! Viktor har bred erfarenhet av att designa både logotyper och ta fram skräddarsydda grafiska profiler till företag.

Klicka på knappen nedan för att boka ett kostnadsfritt möte!

-Lisa


Skriv upp dig till vårt nyhetsbrev

Some fields are not valid
Nyhetsbrev


  • 2024-09-05 07:00
    Pressmeddelande: Webpages nklt i Uppsala förser sportföretag med skräddarsydda hemsidor
    info
  • 2024-08-06 07:00
    Intervju med Anders Berglund, VD för bioteknikföretaget Epistat
    info
  • 2024-07-09 07:00
    Vad innebär User Interface och User Experience för en webbplats?
    info
Login