Lisa Eriksson
Skapa hemsida med hjälp av en färdig mall
Funderar du på att använda dig av en mall för din hemsida? Då har du kommit rätt! En hemsidemall är både kostnadseffektivt och ett snabbt sätt att komma igång med en hemsida. Idag finns det en hel uppsjö av olika hemsidemallar att använda sig av.
Men trots de många alternativen på marknaden kan man ändå känna sig osäker. Helt ärligt är det nästan överväldigande hur många olika mallar det finns. För hur ska jag bestämma vilka sidor som bör finnas med? Vilka delar behöver jag själv ändra i mallen? Vilken typ av mall passar bäst till min verksamhet?
Men oroa dig inte! Allt detta kommer vi gå igenom i denna blogg så du kan känna dig trygg när du ska redigera din hemsidemall till ditt företag. Tillsammans kommer vi steg för steg gå igenom allt du kan tänkas behöva justera för att göra din hemsida perfekt. Men först lite kort om vad en hemsidemall är!
Vad är en hemsidemall?
Kort sagt är en hemsidemall en fördesignad mall som blir ett kostnadseffektivt och snabbt sätt att lansera en ny hemsida för dig. Själva mallen som man använder sig av är inte bara designad redan utan den är även färdig-kodad vilket gör att du enkelt kan gå in och göra justeringar för att anpassa mallen efter ditt företag. Så fort du har lagt till dina egna bilder, företagets logotyo, titlar och beskrivande text så kommer du direkt att se att sidan är redo att publiceras. Det kan dock vara bra att du stannar till och funderar lite mer på om du inte bör göra några fler ändringar till sidan. Nedan kommer jag att gå igenom några av de viktigaste aspekterna du bör tänka på.
Själva grundmallen är framtagen för att vara användarvänlig och lätt för besökaren att navigera. Med navigera menar jag att den som kommer till din hemsida lätt förstår var du vill att de ska klicka på härnäst. Allt detta gör att du som köper en färdig mall inte behöver oroa dig över vad som bör finnas med på varje sida. Det framgår tydligt av mallen och du kan lita på att dina besökare ser hur de ska tex kontakta dig.
Så är du ute efter en billig och enkel hemsida är en hemsidemall ett smart alternativ.
Vilka sidor bör hemsidan ha?
Vilka sidor som behöver finnas med på hemsidan varierar dock lite beroende på vad ditt företag gör och vilken funktion hemsidan ska ha. En enklare hemsida där man inte säljer något kräver generellt sett inte så många sidor. Det räcker då ofta med tre huvudsakliga sidor: en ”Hem”, ”Om oss” och en ”Kontakta oss” sida eller sektion. En del mallar kallas för ”One-Pagers” och då ingår alla dessa tre sektioner på samma sida.
Har du dock flera olika tjänster och produkter så bör det även finns individuella sidor till dessa. Antingen kan du ha en tjänste- eller produktsida eller separata sidor till varje tjänst/produkt. Detta skapar lite mer arbete då du måste skriva text och inkludera bilder till varje tjänst/produkt. Men från ett SEO perspektiv är detta väldigt nödvändigt då du har större chans att ranka för fler viktiga sökord.
Tänk dig att du exempelvis har en redovisningsbyrå. Dina tjänster är bokföring, löneadministration och rådgivning. Genom att separera tjänsterna till olika sidor ökar sannolikheten att din tjänstesida för bokföring dyker upp när någon skriver “bokföring” på Google än om allt var på en sida. För om allt finns på en sida blir Google osäker på om den borde ranka sidan för bokföring, lönehantering eller rådgivning.
Redigera i mallen
När du har bestämt vilka sidor som hemsidan bör ha så är det dags att redigera mallen. Nedan har vi tagit fram en kort guide över saker du behöver ändra i mallen. Det första du behöver ändra i mallen är texten på alla sidorna.
1. Byta text
I mallen kommer det finnas text inlagt för att illustrera hur hemsidan kommer se ut. Denna text behöver du ändra. Nedan kan du se ett exempel från våran Demo sida hur det kan se ut.
Om du har en gammal hemsida sedan tidigare kan du ta texten direkt därifrån. Annars behöver du skriva ny text. Här kommer några tips på vad du ska tänka på när du skriver texter till hemsidan:
Nr. 1: Se till att texten är lättläst. Ingen uppskattar stora stycken med text eller massor med svåra ord. Se till att det finns mellanrum mellan styckena och planera in texten så det blir proportionerligt på sidan.
Nr. 2: Framhäv budskapet direkt. Man ska inte behöva leta efter information. Många besökare skumläser texten på hemsidan och är det då inte tydligt vad budskapet är tappar man lätt intresse och klickar sig vidare till en annan hemsida.
Nr. 3: Använd rätt sökord. Sökord är A och O för att ranka på Google. Genom att inkludera sökord på rätt sätt på hemsidan kommer din ”SEO-score” stiga rejält. Detta betyder att du hamnar över andra hemsidor när folk gör sökningar online.
Nr. 4: Inkludera länkar i texten. Bra både för SEO och för att visa läsaren vart dom kan hitta mer information eller från vilken källa informationen kommer från. Kom ihåg bara att man helst inte vill att besökaren ska lämna hemsidan. Så du bör vara försiktig med att uppmana besökaren att klicka sig till en annan hemsida. Det är en balansgång man får tänka på.
Nr. 5: Be någon annan korrekturläsa dina texter. Man stirrar sig lätt blind på det man har skrivit vilket gör att man enkelt missar fel i texten. Hör av dig till någon du känner! Att låta någon utanför din bransch läsa texten är ett bra prov för att se om texten är lätt att förstå och om budskapet kommer fram.
Ett sista tips från oss på nklt! Försök att se till så varje sida har minst 300 ord. Detta har stor inverkan på hemsidans SEO. Google motorn behöver minst 300 ord per sida för att den ska kunna förstå vad en sida handlar om och därefter ge sidan en Google ranking. Läs mer om sökmotoroptimering i mitt blogginlägg ”Marknadsföra hemsida - 8 effektiva marknadsföringstips”
2. Välj färger
Färgen på hemsidan representerar varumärket. Har man bestämda färger sedan tidigare kan man lägga in färgkoden för att ändra färgade delar i mallen, exempelvis bakgrunden, huvudet, foten, knappar eller länkar.
Om du inte har kunnat bestämma dig för färger som passar ditt varumärke så är det dags att bestämma dem nu. Självklart kan du alltid ändra det i framtiden, men tänk på det som en förlängning av din logga. Du vill att din logga ska bli ihågkommen. Genom att välja färger ifrån början hjälper du besökarna komma ihåg helheten av ditt varumärke. Det är extra viktigt för din hemsida.
Färgerna du väljer är en viktig grund för ditt varumärke och bör vara desamma under många år framöver. Många minns tex HubSpots starka orange färg. Skulle dom byta till gult skulle man inte känna igen hemsidan lika lätt när man klickar sig in på huvudsidan. Apple är ett annat typexempel på en tydlig logga och färger alla associerar med deras varumärke.
Så hur ska man tänka när man väljer färg? Det första man bör tänka på är vilken känsla man vill förmedla. Exempelvis anses blått vara en lugn färg medans rött förmedlar fara. Andra exempel på färger är gult vilket anses som en glad färg och lila som anses vara en fiktiv färg.
Utöver huvudfärgen kan man välja till två komplementerande färger för att använda på hemsidan. Om du googlar “färger som passar ihop”, eller ” färgschema hemsida” så får du massor med bra tips och idéer. Ett annat tips från oss är att tänka på textfärgen och bakgrundsfärgen. Om du har en vit text på hemsidan bör du ha en mörk bakgrund för att det ska bli lätt att läsa och tvärtom!
3. Ändra till företagsbilder
I mallen finns det oftast inlagda stockbilder redan. Dessa bör du ändra till bilder som representerar ditt företag bättre. Antingen genom att använda bilder du har tagit själv eller anlitat en fotograf till att ta. Du kan även köpa befintliga biler eller använda gratis bilder som passar in på ditt varumärke. Läs mer om var du kan hitta bra, proffsiga gratisbilder i blogginlägget ”Gratis bilder för din hemsida och sociala medier kanaler”
Ett tips är att kolla vilken storlek som bilden på mallen har så att bilden du väljer passar in. Annars blir det lätt att allt blir oproportionerligt eller att endast delar av bilden kommer med. Det finns flera olika verktyg man kan använda sig av för att redigera bilder och ändra till rätt storlek.
Populära verktyg världen över är Photoshop samt Adobe Illustrator. Pixlr.com och Canva är andra verktyg som är väldigt lätta att lära sig och som man inte behöver betala för om man inte vill lägga till extra redigeringstjänster.
4. Länka knappar
Knappar har ett flertal viktiga funktioner på din hemsida. För det första hjälper de till att göra det möjligt för besökaren att ta sig mellan olika sidor på hemsidan utan att behöva gå upp till menyn. Är en sida väldigt lång bör det finnas flera knappar utspridda på sidan för att göra det enklare för läsaren att klicka sig vidare för mer information eller för att ta kontakt med ditt företag.
Ta till exempel första sidan, dvs hem, där man lyfter fram flera olika saker som exempelvis “våra tjänster/produkter” eller “om oss”. Vid varje stycke är det viktigt att inkludera en knapp som gör att besökaren direkt tas till sidan de vill läsa mer om. Här kan man även göra på två olika sätt, antingen så öppnas sidan i ett nytt fönster eller så laddar sidan om direkt i samma fönster.
Nästa viktiga funktion som knappar har är att uppmana besökaren till handling. Beroende på syftet med din verksamhet kan det se olika ut. I vissa fall kan det handla om att du vill uppmana dem att köpa något. Till exempel, ”lägg till i varukorg”. Medan i det andra fallet handlar om att du vill att de ska ta kontakt eller boka in ett möte med ditt företag.
För att boka in ett möte brukar vi rekommendera att leda besökaren vidare till vad som kallas för en ”målsida” med ett formulär. Målet med sidan är ofta att du ska få dit så många nya besökare som möjligt och att de förhoppningsvis gillar ditt erbjudande och kontaktar dig.
5. Inkludera kontaktinformation
Alla gillar vi att ta kontakt på olika sätt. Vissa har total telefonskräck medans andra gärna ringer istället för att skicka ett mejl. Som sagt är vi olika och det är därför viktigt att det tydligt framgår, gärna på flera ställen, hur man kan komma i kontakt med företaget.
Precis som vi sade innan så bör det finnas flera olika tillvägagångssätt för att komma i kontakt med dig. Det kan vara allt från telefonnummer, email, företagsadress, formulär och livechattar. Nedan kan du se exempel på hur det kan se ut!
Att ha en livechat, antingen att du eller någon i ditt team svarar eller en chatbot ingår normalt inte i en hemsidemall. Men jag vill ändå tipsa om det då det ofta är en bra investering för att försäkra sig om att man direkt kan hjälpa kunden om något skulle dyka upp eller att man kan återkoppla till kunden lite senare.
6. Redigera formulär
Formulär hittar du som nämnt ovan normalt på kontaktsidan, alternativt på en målsida. Vad formuläret ska innehålla beror främst på vad din verksamhet håller på med samt vilken information som är viktig för dig att få.
Handlar det till exempel om att boka ett möte så kan det vara bra att du ber besökaren uppge både namn, email och telefon. Skulle personen ifråga inte svara på exempelvis email så har du ett telefonnummer att använda sig av istället.
Vid andra tillfällen kan det handla om att besökare ska kunna ladda ner material som är av värde för personen på en målsida. Då kan det räcka med att fråga efter en epost adress. Det är ett jättebra sätt att få en ny besökare på hemsidan att bli mer intresserad av att köpa dina tjänster.
Kom dock ihåg att inte inkludera kundens epost i något mejlutskick utan att fråga dem först. Vill du samla in kunder till mejlutskick så behöver du skriva det högst uppe på formuläret så kunden förstår vad de skriver upp sig på.
Har du ett formulär på din hemsida så måste du även enligt GDPR lagen ha med en integritetspolicy på din hemsida.
Man brukar även säga att det blir färre som skriver upp sig ju fler frågor ditt formulär har. Ibland är detta exakt vad du vill ha då vissa tjänster kanske inte passar de flesta besökare, då är det snabbast att både du och kunden direkt får reda på detta.
Så summa summarum bör du första bestämma var på hemsidan formuläret ska finnas, hur många frågefält du vill ha med och vad som händer efter att personen har skickat in formuläret till dig. Ett tips om du jobbar lokalt med dina tjänster är att efterfråga postnummer så du enkelt kan se om det är en potentiell kund beroende på var han eller hon bor.
Glöm inte heller att göra fälten med informationen du vill få reda på ifrån din besökare till ett ”obligatorisk fält” annars kan du lätt missa viktig information. Sist men inte minst, lägg alltid till en trevlig ”tack sida” som visas för kunden efter att de har fyllt i ditt formulär.
Sammanfattning
Att använda sig av en hemsidemall är både snabbt och smidigt. Men trots det krävs det oftast lite redigering och ändringar för att mallen ska passa ditt varumärke perfekt. Vi hoppas att dessa steg har varit till hjälp och givit dig tips på saker du bör justera när du använder en mall för att skapa en hemsida.
Är du intresserad av att kolla närmare på en mall för din hemsida? Hör av dig till oss! Vi på nklt har en färdigkodad hemsidemall som är enkel att redigera till ett mycket förmånligt pris och tom helt gratis om du gör allt själv. Vi erbjuder även hjälp med redigering av mallen om så önskas. Boka gärna en kostnadsfri konsultation så kan vi diskutera närmare hur vi kan hjälpa ditt företag med en ny hemsida.
-Lisa
Gratis konsultation