Lisa Eriksson
Vad innebär User Interface och User Experience för en webbplats?
Många undrar vad User Interface och User Experience på en webbplats är och hur det kan påverka dig som företagare?User interface och User Experience förkortas ofta UX/UI och det betyder användargränssnitt och användarupplevelse på svenska.
UI, eller användargränssnitt handlar helt om den visuella delen av en webbplats. Det som inkluderas i detta är layout, struktur av webbplatsen, färger, bilder, typsnitt, knappar mm.
UX däremot handlar om hela upplevelsen av designen. Det inkluderar hur det känns att surfa runt på din webbplats. Om du har lyckats bra med din UI design, då är chansen hög att användarnas upplevelse av din design också är bra. Det är alltså känslan av att använda din design man mäter och tittar på här.
Vi på NKLT är specialister med mångårig erfarenhet av att skapa webbdesign med bra användarupplevelse. Anledningen till att detta är så viktigt är just för att en väl designad hemsida gör så att nya besökare stannar längre, läser mer av den information du delger, och för företag, viktigast av allt, de kontaktar ditt företag för att få mer information, eller köper en produkt ifrån din hemsida.
Vad anses vara bra UI design för en webbplats?
Det finns en hel del aspekter som påverkar om en webbdesign är bra eller dålig. En del handlar om smak, men det finns även många idag väl beprövade och relativt universella aspekter av webbdesign som man alltid bör titta på för att kunna bedöma om en sida är bra eller dåligt designad. Dessa inkluderar:
- Hur lätt är det att hitta information på sidan?
- Är huvudmenyn tydlig?
- Är informationen på hemsidan väl organiserad?
- Kan användare intuitivt använda sidan?
- Är sidan optimerad för SEO?
- Fungerar designen responsivt på olika enheter som mobiltelefoner, paddor och datorer?
- Är den övergripande designen fortfarande densamma på alla olika enheter?
För att besökare ska stanna länge på din hemsida och förhoppningsvis kontakta dig eller köpa en produkt, behöver det vara lätt för dem att hitta information på din sida. I annat fall kommer de att uppleva frustration, och snabbt lämna sidan.
Vad kännetecknar dålig UI design?
Det som gör en webbplats design dålig rent visuellt enligt Interaction Design.org är ofta att man använder många olika typsnitt, för många, eller fula färger och stilar på knappar som används på webbplatsen. Om man även ignorerar att optimera mobilversionen så brukar en vanlig webbplats se väldigt dålig ut på mobiler. Att ha för mycket information på en webbplats utan att bryta upp den i rubriker och undertexter ger också ett visuellt dåligt intryck. Om du har navigering som ligger gömd brukar det inte se bra ut heller. Olika delar som ligger på varandra och överlappar ser alltid dåligt ut. Fler misstag i webbdesign som ger upphov till dålig UI inkluderar att inte prioritera viktiga delar rätt, felstavningar i rubriker, en plottrig layout, felmeddelanden som inte beskriver problemet rätt och som inte har en design som följer resten av hemsidan, samt för komplicerade formulär.
Läs mer om färger i mitt tidigare blogginlägg Hur väljer du färgkombinationer till hemsidan?
Vad anses vara bra UX design för en webbplats?
Bra UX design är lätt att navigera, dvs hitta runt på, visuellt attraktiv design, tydlig och kortfattad information - som är uppdelad i lättlästa stycken med rubriker och undertexter, design som utgår ifrån användarens behov och mål och som gör produkten eller tjänsten lätt och trevlig att använda.
Med andra ord kan man säga att bra UX design möter användarnas behov, och ger dem en positiv upplevelse som gör dem glada och nöjda. Kunder som är nöjda kommer ofta åter till ditt företag för att köpa fler tjänster och de brukar rekommendera ditt företag till andra potentiella kunder.
Enligt Relevant Software Blogg kan man se att:
- 75% av besökare dömer en webbplats baserat på dess visuella utseende.
- Kunder som tycker om upplevelsen av ett varumärke spenderar 140% mer på företagets produkter och tjänster.
- 89% av användare köper en tjänst eller produkt ifrån en konkurrent om de upplever att hemsidan har dålig UX design.
- Bra UX design förbättrar Key Performance Indicators (KPI ) med upp till 83%
- 70% av VDs ser UX som ett grundläggande verktyg för att kunna attrahera, konvertera och behålla kunder.
- En väl designad UX kan leda till en ökning av 400% i sidans konverteringskvot.
- Bain & Co har gjort uppskattningen att en 5% ökning i kundlojalitet kan boosta företagets lönsamhet med 75%.
Vad kännetecknar dålig UX design?
För designers gäller det alltid att hitta en bra balans mellan det som är estetiskt vackert och det som är mest praktiskt användbart. Ibland väljer företag även att använda dålig UX/UI som tex pop-up rutor vilka oftast skapar frustration och irritation för användare, men det kan vara enormt viktig information som tex ett cookie-medgivande formulär, eller något annat som företaget gärna vill att du som besökare ska göra.
Det finns mycket forskning om vad som är bra och vad som är dålig UX/UI design som kan hjälpa designers och företagare hitta rätt balans på sin hemsidas design.
Vanligt för dålig UX design är att det är svårt att navigera, det finns otydliga instruktioner samt irrelevant och distraherande innehåll.
Man kan summera det såhär också: om en funktion hindrar användare från att se viktig information, då bör funktionen tas bort eller flyttas till en annan plats på webbplatsen.
Några exempel på dålig UI/UX för webbdesign
- Drop-down menyer kan vara mycket bra och tydliga, men om de fylls med för många alternativ så förvandlas de till definitiva no-no's inom webbdesign. Det kan orsaka att användaren måste scrolla ner i evigheter för att hitta rätt val....detta kan göra att besökaren känner frustration, ger upp, och lämnar din webbsida. Det tar helt enkelt för lång tid att hitta rätt val. För att lösa detta, dela upp innehållet i övergripande undermenyer istället, eller lägg till en sökfunktion.
Generellt brukar man säga att drop-down menyer bör undvikas om du har fler än tio olika val i menyn.
- Roll-over som automatiskt börjar spela video och ljud när du kommer in på en webbplats och som du dessutom inte hittar stopp knappen till, orsakar både förvirring, stress och frustration hos de flesta användare. Ljudet är det absolut största problemet här så den bästa lösningen att ställa in ljudet på av/mute om du absolut vill ha en automatiskt rullande video på din hemsida.
- Mörk UX design är när företag medvetet använder fula trick för att lura dig som användare till att spendera mer pengar än du egentligen behöver. Ett exempel på detta är Ryanair's hemsida där man kan boka flygresor online, men där man ofta snärjer in sig i tilläggskostnader i ett högst förvirrande användargränssnitt. Sidan gömmer tex valet att inte ha försäkring i en helt orelaterad undermeny så att det blir nära nog omöjligt att hitta det. Man gömmer alltså kostnader medvetet, vilket tar bort valmöjligheten och kontrollen ifrån dig som användare med syfte att vilseleda dig. Det är dålig UX/UI design eftersom designen inte är inriktad på vad som är bäst och lättast för användaren, utan hur företaget kan tjäna mer pengar. Detta är mycket skadligt för ett företags varumärke. Att bygga förtroende med dina användare är det som bygger upp ditt varumärke. Lösningen: gör det inte svårt för dina besökare. Don't do it!
- Innovativa försök att ändra vad användare redan är vana vid kan låta lockande för många designers och företagare. Men för att ge sig in i ett svårare territorium krävs dock att man testar sin idé på en mängd användare. Det är problematiskt eftersom vi alla redan lärt oss känna igen hur många knappar och symboler fungerar online. Att försöka förnya och vara innovativ är därför högst riskabelt.
Ett exempel är när Fiverr ändrade sin 5-stjärniga symbol till att visas som en enda stjärna - visserligen med siffran 5 efter sig, men de flesta användare upplevde förvirring här då en stjärna oftast betyder något väldigt dåligt online....alltså: endast en av fem stjärnor. Det har blivit en standard att fem stjärnor är ett högt betyg, och en är ett lågt. Att hjärnan sedan behöver notera siffran 5 efter stjärnan skapar mer förvirring för de flesta. När det gäller viktig information så är den säkraste lösningen att man inte gör det komplicerat, utan att man istället håller sig till det folk är vana vid och känner igen. Folk förväntar sig att symboler ska fungera på samma sätt över hela nätet, kanske för att vi vill förenkla livet.
Bilden ovan visar hur det förvirrande 5-stjärniga betyget på Fivrr.com ser ut.
Vilka känslor kännetecknar en dålig användarupplevelse/UX?
Känslor som frustration eller förvirring är tecken på mycket dålig användarupplevelse. Andra känslor som kan framkallas av dåligt designad UI är sämre självförtroende, ångestpåslag, stress och till och med känslomässig utmattning. Ett exempel kan vara en hemsida eller ett system där en anställd jobbar med att ta fram löner till en hel organisation. Om det är enormt dåligt UI så kan de anställda vara rädda för att göra misstag som skulle kunna påverka hela organisationens anställdas inkomst, inklusive sin egen. Detta skulle kunna leda till att de blir avskedade eller omplacerade till annan arbetsuppgift.
Ett annat exempel kan vara en mobilversion av en webbplats som har en väldigt elegant och visuellt attraktiv webbdesign, alltså UI, men där navigeringen är så pass förvirrande och användaren får felmeddelanden hela tiden...den webbdesignen kanske ser fantastisk ut rent visuellt, men om användare inte kan förstå hur de ska använda sidan och det slutar med att de känner sig frustrerade och stressade, då har den webbplatsen garanterat en dålig användarupplevelse...
Bra UI och dålig UX samtidigt
Man kan ha bra UI design och dålig UX design samtidigt. En mobil version av en hemsida kan tex vara mycket snygg och tilltalande rent visuellt, men om designen har en förvirrande navigering och ger användaren felmeddelanden med information som inte hjälper dem, då kommer användarna att uppleva UX designen som dålig.
Vad kan du göra åt en webbplats med en dålig användarupplevelse?
Om du får återkoppling från dina kunder om problem med din webbplats, ta det på högsta allvar, fråga kunden vad deras upplevelse var och för informationen vidare till den webbyrå som tar hand om din webbplats. Det är bäst att snabbt hitta en kortsiktig lösning som mildrar den värsta frustrationen hos dina användare. På lägre sikt bör du fundera över en mer radikal uppdatering av din webbdesign som helt eliminerar problemen.
Du kan antingen göra en radikal, helt ny design av din webbplats, eller göra mindre uppdateringar som förbättrar både UI och UX designen. Det första du kan göra är att testa och se om det räcker med att göra några enklare förbättringar. Sedan är det rekommenderat att man helt uppdaterar designen på sin hemsida ungefär vart tredje år.
Tips på hur du förbättrar din UI/UX design
Några delar som är värda att tänka på enligt Relevant Software Blogg är listade nedan. Det bästa sättet att försäkra sig om att din webbplats får en bra UX design är att jobba med en erfaren designer.
1. Ge dina kunder vad de vill ha
Gör det lätt för dem att hitta information. Ju mer komplicerad och rörig din struktur är, dess större risk att kunder lämnar din sida och söker tjänsten eller produkten på annat håll.
2. Använd färger rätt
Färger kan skapa en omedelbar känslomässig koppling med dina kunder och därmed öka dina konverteringar.
3. Använd "white space rätt
Detta är det tomrum som finns mellan innehåller på din webbplats. Detta utrymme kan hjälpa till med att guida dina kunder rätt.
4. Se till att din sida är responsiv och att mobilversionen är utmärkt
Det betyder alltså att din webbplats design bör vara anpassad till skärmar med olika storlek.
5. Använd rätt CTA
Call to Action meddelanden är enormt bra och viktiga sätt att dra till dig användarens uppmärksamhet och leda dem till rätt information. Se till att du placerar dessa på rätt plats för att öka dina konverteringar.
6. Jobba vidare med din SEO
Search engine optimization är något du bör tänka på i varje steg av din hemsidas design och utveckling. Börja med dina viktigaste nyckelord samt dina mål optimerar regelbundet din webbplats.
Sammanfattning
User Interface (UI) och User Experience (UX) är centrala inom webbdesign. UI handlar om webbplatsens visuella delar som layout, färger och typsnitt. UX fokuserar på användarens upplevelse och användarvänlighet. En bra webbplats har lättillgänglig information, tydlig meny, välorganiserad och SEO-optimerad information samt responsiv design.
Bra UX är lättnavigerad, visuellt tilltalande och användarvänlig, vilket ökar kundlojaliteten och konverteringar. Statistiken visar att 75% av besökarna bedömer en sida utifrån dess utseende och att bra UX kan förbättra KPI med upp till 83%.
Det är möjligt att ha ett snyggt UI men en dålig UX om sidan är svår att navigera. Dålig UX orsakar frustration och stress. Lyssna på den återkoppling era kunder ger och uppdatera designen regelbundet för att förbättra användarupplevelsen. För att sammanfatta så är både UI och UX avgörande för att skapa en engagerande och framgångsrik webbplats som konverterar väl och bygger ditt varumärke.
Vill du ha hjälp med att förbättra din webbplats. Kontakta mig för en kostnadsfri rådgivning.
-Lisa :D
Gratis konsultation