Lisa Eriksson
Vad kostar en hemsida? - Prisexempel 2021
Hur mycket bör man betala för en hemsida? Denna fråga ställer sig många företagare. En hemsida kan i många fall vara en stor utgift när man precis har kommit igång med sitt företag och det kan lätt bli att man letar efter ett så billigt alternativ som möjligt.
Men en så billig hemsida som möjligt kommer antagligen inte möta ditt behov. Vi har tagit fram denna artikel för dig som vill veta mer om vilka kostnader som är viktiga när det kommer till att bedöma rätt pris för en hemsida. Som du kommer läsa nedan så kan priset på en hemsida sträcka sig från ett par tusenlappar till 250 000 kr och i vissa fall uppåt i miljonbelopp för väldigt stora, avancerade hemsidor.
Vad kostar en hemsida?
En bra hemsida kostar enligt oss mellan 15 - 25 000 kr. Sen spelar det självklart roll vad man ska ha hemsidan till. En mer avancerad hemsida som kräver specialfunktioner kommer att kosta mer. Men är du ute efter en enklare hemsida för tjänster eller produkter ska hemsidan inte kosta en förmögenhet.
Nedan kommer vi gå igenom vilka faktorer som påverkar det totala priset på hemsidan mer i detalj. Vi kommer även gå igenom olika prisexempel och vad som normalt ingår hos hemsidor i olika prisklasser.
Vilka faktorer påverkar priset på hemsidan?
Vad avgör hur mycket en hemsida kostar? Och vilka kostnader kan tillkomma? Det kommer vi gå igenom nedan. Låt oss börja med att titta på antalet sidor man behöver på hemsidan.
Antal sidor
Hur stor hemsida behöver ditt företag? Priset kommer variera beroende på hur många sidor som behövs för hemsidan samt innehåll för varje sida. En hemsida med färre antal sidor kommer vara billigare då det krävs mindre arbetstimmar för en utvecklare att skapa hemsidan och det kostar mindre i månadskostnad dvs hotell/hosting av din sida. Varje sida är som ett rum som tar upp plats och som kostar pengar att lagra.
Har du ett företag med massor av tjänster eller produktsidor kommer priset gå upp. Många webbyråer erbjuder olika prispaket beroende på hur många sidor man behöver. Så innan du går till en webbyrå kan det vara bra att sätta sig ner och skissa på hur många sidor man tror att det kommer bli samt hur ens budget ser ut.
Alternativt så kan du höra av dig till oss så kan vi hjälpa dig med en helt kostnadsfri och icke bindande planritning av din nya hemsida.
Funktioner
Vilka funktioner din hemsida kommer behöva påverkar också priset. Funktioner på hemsidan kan vara allt ifrån bildspel och animationer till intern login för anställda på företaget. Enklare funktioner kräver oftast lättare kodning.
Men behöver man mer avancerade och specifika funktioner kan man behöva se sig om efter en utvecklare med tidigare erfarenhet. Tiden det tar för utvecklaren att koda och testa funktionen till hemsidan gör också att priset går upp. Normalt tar en utvecklare runt 800-1 200 kr/h, men som nämnt innan kan erfarenhet och färdighet påverka priset.
Grafisk profil
Många väljer i samband med att skaffa en ny hemsida att även investera i en grafisk profil för företaget. En grafisk profil beskriver hur företaget ska se ut utåt. Så kallad visuell identitet och kan vara allt från färger till logotyp.
Genom att ha en tydlig visuell identitet kan man bygga ett starkt varumärke som lätt igenkänns av kunder. Tänk tex på hur tydlig Apple’s grafiska profil är.
En grafisk profil ligger mellan 10 000 till 50 000 kr beroende på hur omfattande arbetet är samt om man behöver en ny logotyp eller inte. Grafisk profil säljs oftast som en tilläggstjänst till det vanliga hemsidepaketet.
Om du är intresserad av en grafisk profil till ditt företag kan du höra av dig till oss! Vi har hjälpt många företag skapa en stark visuell identitet. Du kan se mer under våra kundcase.
Support/Hantering
Att kunna hantera hemsidan själv kan man tycka är en självklarhet men så är inte alltid fallet. Många webbyråer låser ute kunden från att kunna göra uppdateringar själva då kunden av misstag kan råka få hela hemsidan att sluta fungera. Ifall hantering av hemsidan inte ingår i priset blir detta en återkommande kostnad ifall något behöver ändras. Så ta med det i dina beräkningar kring hemsidan.
Detsamma gäller för support. För problem och kommer att uppstå och då kan man behöva hjälp av ett proffs. Speciellt när det kommer felmeddelande om en del i koden. Många webbyråer erbjuder sina kunder support i sitt hemsidepaket eller som en extra månadskostnad.
Utveckling
Det kan även uppkomma kostnader kring utveckling och uppdatering av hemsidan om man inte kan sköta detta själv. Man brukar då debiteras per timme och det brukar ligga runt 1000 kr/h.
Ofta går arbetet fort men om en större uppdatering behöver ske på hemsidan kan det ändå handla om ett par tusen som tillkommer utöver kostnaden för själva hemsidan. Så när du är i samtal med webbyrån kan det vara bra att ta upp detta och fråga vad priset är och ifall någon uppdatering eller utveckling medföljer i priset.
SEO
SEO hjälper din hemsida att hittas av rätt målgrupp på nätet. Målet är att man ska skapa en hemsida som är lätt att indexeras av en sökmotor. Därför är det viktigt att man i ett tidigt skede planerar och skapar hemsidan med SEO i åtanke. Att investera lite extra så att hemsidan blir sökmotoroptimerad ifrån början kommer ha stor betydelse för hur lätt hemsidan hittas på Google av dina kunder.
Alla webbyråer erbjuder inte tjänster inom SEO eller digital marknadsföring. Men i många fall kan de rekommendera en extern byrå för att hjälpa till. Det bästa är om webbyrån redan från början har koll på SEO och att det är en del av det paket de erbjuder till dig. Annars brukar priset ligga på runt 10 000 kr/månaden om du ska anlita en extern marknadsföringsbyrå för sökmotoroptimeringen.
Bilder och fotografering
Bilder till hemsidan kan man göra på olika sätt. Har man bra bilder sedan tidigare kommer det inte vara någon kostnad men saknar man bilder finns det olika sätt att gå tillväga. Antingen kan du eller webbyrån använda sig av så kallade “stock” foton. Det finns olika hemsidor där du kan köpa professionella bilder som du sedan kan använda på hemsidan. Läs mer om de bildbibliotek vi rekommenderar i detta blogginlägg av Viktor Gratis bilder för din hemsida och sociala medier kanaler.
Problemet med “stock” är att de ofta ser väldigt iscensatta ut och saknar personlig prägel. Det kan också vara svårt att hitta bilder som verkligen representerar ens budskap och varumärke. Då kan man istället vända sig till en fotograf som tar professionella bilder åt en. Detta kommer vara en högre kostnad men det återbetalar sig ofta då man får egna och representativa bilder på hemsidan. Priset för att anlita en fotograf är ca. 5 000 kr och uppåt.
Copywriter
Att skriva själv eller anlita någon att skriva åt en, det är frågan? Att skriva själv är gratis om man tänker pengar vis. Dock tar det mycket tid om du inte har texter sedan tidigare och måste skriva helt nya. Vill man skippa mödan -tid är ju också pengar -kan man anlita en copywriter att hjälpa till med texterna.
Man kan anlita en copywriter antingen själv eller genom webbyrån. Att anlita en copywriter genom webbyrån är oftast smidigast då man enkelt kan planera in så alla texter blir klara i tid och inte skjuter upp arbetet med hemsidan. Priset för att anlita en copywriter ligger kring 1-2 kr per ord eller en fast kostnad för hela hemsidan.
Domännamn och webbhotell
Domännamn kan kosta allt ifrån ett par hundra kronor till flera hundra tusen kronor. Det beror på vilket namn du är ute efter. Men ett ledigt domännamn med .se brukar ligga runt 100-300 kr/år. Har man budget och verkligen vill ha ett domännamn som är upptaget kan man ibland köpa det genom att kontakta personen som har namnet för att se om de är villiga att sälja.
När du väljer domännamn kan du välja mellan .se, .com, .net, .nu etc. Har du en hemsida i Sverige kan exempelvis .se vara passande men om du har en internationell målgrupp kan .com vara mer passande. Vänta inte för länge, annars kan domännamnet du var ute efter blir taget av någon annan.
Många brukar även köpa alla domännamn som är tillgängliga för att undvika framtida konkurrens. Ska du köpa hemsida.se, köp då även hemsida.com, hemsida.net, och hemsida.nu. Sedan leder du alla som hamnar på dessa, till din huvudsakliga hemsideadress.
Webbhotell kostar normalt ca 99-499 kr i månaden för dig som har en mindre hemsida. När du ska välja webbhotell bör du kontrollera
laddningstiden, om emailkonton ingår, utrymme och tidigare recensioner från kunder. Ett bra ställe att kolla recensioner är trustpilot.
Webbyråer kan erbjuda att registrera både domännamn och webbhotell för hemsidan i paketet du köper för hemsidan. Om de inte erbjuder det kan de säkert hjälpa dig välja ett bra domän och webbhotell för din hemsida. Kom ihåg att det inte ska kosta mer än ett par hundra kronor i månaden om du har en liten eller mellanstor hemsida.
SSL certifikat
SSL certifikat visar att din hemsida är säker och skyddar den mot intrång. Detta är framförallt viktigt att ha om man har betaltjänster på hemsidan men vi rekommenderar alla att skaffa det. På nklt är alla hemsidor vi skapar SSL certifierade.
Idag finns det både webbyråer som erbjuder det direkt i alla hemsidepaket och de som man måste lägga till som en extra kostnad. Så hör med webbyrån du är i kontakt med. Ibland erbjuds det även som en extra tjänst hos webbhotellet man valt. GoDaddy erbjuder standardskydd fr. 629 kr/år.
Varför skiljer sig priserna mellan olika webbyråer?
Det finns stora variationer på pris för en hemsida när det kommer till olika webbyråer och anledningen till detta kan vara många. Främst skulle jag säga att det beror på vilken webbyrå det är, dvs. hur mycket erfarenhet webbyrå har samt i vilket program hemsidan kommer skapas i. En nystartad webbyrå tar generellt mindre för en hemsida jämfört med en webbyrå med många års erfarenhet.
Det andra är vad webbyrån erbjuder. Erbjuder de enbart en hemsida i wordpress med en färdig mall design eller erbjuder de kodade hemsidor skräddarsydda efter ditt företag? Detta kommer självklart ha stor påverkan på priset de sätter. Färdigheten att ta fram speciella funktioner för hemsidan kommer också spela roll.
Unika lösningar kommer kosta mer och webbyråer med den kompetensen kan därför sätta ett högre pris.
När du jämför olika priser är det viktigt att du kollar på vad som ingår och vad som har skapats tidigare. Det kommer ge dig en förståelse för vad de kan göra och hur din hemsida potentiellt kan komma se ut för pengarna du lägger. Nedan går vi igenom olika prisexempel och vad som kan ingå i olika paket beroende på prisklass.
Exempel på hur mycket en hemsida kostar
Här nedan kommer vi gå igenom olika prisexempel på vad en hemsida kan kosta. Vi kommer titta på allt från att skapa en hemsida själv till att anlita en webbyrå för mer avancerade och skräddarsydda hemsidor.
0 - 5 000 kr för en hemsida
Om du väljer att bygga en hemsida själv och är tekniskt kunnig så att du inte behöver ta in någon större hjälp utifrån, då kan du skapa en hemsida för ett par tusenlappar. Kostnader du främst kommer att ha är inköpet av domännamn och webbhotell. Ett domännamn kan kosta allt från 100 kr till flera hundra tusen. Det beror på vilket namn du ute efter. Webbhotell ligger kring 1500 kr och uppåt för ett år.
Det finns flera olika gratis verktyg man kan använda sig av för att bygga hemsidan. Men saknar du kunskaper i kodning kan det vara smart att investera i ett “drag & drop” verktyg där du själv kan välja layouten på hemsidan för några tusen. Dessa sidor brukar dock kosta lite mer i månadsavgift för webbhotellet.
En sak man inte får glömma om man väljer att skapa hemsidan själv är all den tid det kommer att ta. Du kan räkna med minst 30 timmar och det är om du är kunnig. Har du aldrig skapat en hemsida förr kan du dubbla eller trippla detta och du kommer säkert även behöva lägga ett par timmar på utbildning och videos för att kunna utföra alla uppgifter. Om du känner att din kunskap eller din tid inte räcker till kan det vara smartare att istället anlita en webbyrå som sköter allt arbete.
5 000 till 10 000 kr
Nu kommer vi in på första prisklassen som webbyråer brukar erbjuda för sina hemsidor. Det första som brukar framgå i dessa prispaket är hur många sidor det gäller, normalt brukar det vara 3-5 sidor. Hemsidan är ofta utvecklad med en enklare design i en färdig mall som webbyrån har gjort.
Designen kommer alltså inte skräddarsys för just ditt företag. Vilket innebär att din hemsida kommer se likadan ut som många andras. Det brukar heller inte ingå bilder och text i dessa paket. Istället är det ditt ansvar som kund att ta fram all text och alla bilder för hemsidan. Dessa hemsidor passar dig som främst vill komma i kontakt med kunder men som inte planerar att ha olika sidor för produkter eller tjänster.
10 000 - 15 000 kr
Här ökar både antalet sidor och antalet funktioner på hemsidan. Ytterligare kan designen på hemsidan till viss del skräddarsys och anpassas efter företagets önskemål. Att anpassa sidan efter varumärket kan ha stor inverkan på kundens varumärkeskännedom och upplevelse. Fler funktioner gör även att användarupplevelsen blir bättre vilket gör att fler kunder kommer vilja köpa dina tjänster/produkter.
15 000 - 25 000 kr
Nu pratar vi om riktigt bra hemsidor som är skräddarsydda efter just ditt företag. Här blir designen ännu bättre och det är just därför priset går upp. Att designa en hemsida som följer ett varumärke och har en visuell identitet tar tid.
Antalet timmar webbdesignern och webbutvecklaren kommer spendera på hemsidan gör att priset blir högre. Detsamma gäller om man behöver lägga extra tid på specialfunktioner för hemsidan.
Du kommer få en bra hemsida som inte bara du tycker om men även dina kunder. En hemsida ska vara både snygg att se på rent designmässigt och användarvänlig för personerna som besöker hemsidan. Den ska även innehålla smarta och välplacerade CTA dvs Call To Action-knappar och andra funktioner som gör användarens upplevelse på hemsidan oförglömlig.
25 000 - 250 000 kr
Precis som alternativet innan kommer du vid den här prisklassen få en riktigt bra hemsida. Det som skiljer sig här är att man får ännu fler funktioner och antal sidor. Denna prisklass passar dig som behöver många tjänst/produktsidor eller speciella funktioner som tex intern login för kunder eller anställda.
För dessa hemsidor passar inte standardlösningar som man kan använda sig av för mindre hemsidor. Istället behöver utvecklaren tillsammans med dig diskutera och komma fram till unika lösningar som kommer att hjälpa dig och din hemsida framåt.
I denna prisklass kan det även ingå andra tjänster som SEO, grafisk profil, logotyp, bilder och text etc.
250 000 kr +
Självklart finns det hemsidor i denna prisklassen också. Tänk dig hemsidor som SJ, Zalando eller H&M. Dessa företag spenderar otroligt mycket pengar på att ständigt utveckla sina hemsidor för att skapa en bättre användarupplevelse för sina kunder.
De har ett helt team av utvecklare och ingenjörer som konstant arbetar med nya funktioner och design på hemsidan. 250 000 kr kommer inte ens i närheten för att täcka kostnaderna för de hemsidor som används av storföretagen, utan där handar det oftast om en budget på många miljoner kronor. Den goda nyheten är att de flesta företag inte behöver hemsidor i den storleken och med de funktionerna.
Hur väljer jag rätt webbyrå?
Det första steget är att planera din hemsida väl. Det kommer hjälpa dig genom hela processen med hemsidan. Fundera på vad syftet med din hemsida är och om det finns några speciella funktioner som du tycker måste finnas med.
Det kommer hjälpa dig sålla mellan olika webbyråer för att hitta just rätt webbyrå som kan hjälpa dig med det du söker. Alla erbjuder exempelvis inte funktioner som intern login eller e-handel.
Nästa steg är att välja rätt webbyrå att jobba med. Vi har tagit fram 10 frågor du bör ställa en webbyrå där du får tips för ett lyckat samarbete. Är det ett stort projekt kan det vara smart att fråga runt och ta in offerter ifrån olika webbyråer. Att hitta rätt utvecklare för ditt projekt är A och O för en lyckad affär och en bra hemsida.
När du har valt en webbyrå är det dags att välja det prispaket som möter ditt behov. Det finns ofta olika prispaket att välja mellan. Ett litet, mellan eller stort. Det beror helt på vad ditt behov är. Behöver du bara hjälp med vissa delar kan ett mellan paket räcka.
Jag brukar inte rekommendera ett litet paket då det ofta bara handlar om 3-5 sidor vilket oftast är för litet. Jag tycker inte heller att det är ett bra val för ett kommersiellt företag att välja färdiga mallar. Endast en skräddarsydd hemsida kommer att kunna förmedla ditt varumärke på ett rättvist sätt.
Små sidor som inte är skräddarsydda gör att hemsidan kan se väldigt basic ut och sakna karaktär. Det kommer att påverka din försäljning negativt. Beroende på ens behov kan det också vara bra att lägga till andra tjänster i det här stadiet. Såsom hjälp med texter, fotografering eller digital marknadsföring.
Sammanfattning
Priset på din hemsida kommer bero på behovet du har för ditt företag och såklart även din budget. Som tidigare nämnt är det bra att man sätter sig ner och planerar vad man behöver på hemsidan och om det är några specifika funktioner som måste finnas med. Sätt också en budget. Håll dig sedan till budget så gott det går. Prata med olika webbyråer och jämför priser. En del webbyråer erbjuder även avbetalningspaket för nystartade företag, något som är viktigt för oss på nklt som vill stödja lokalt företagande.
Känner du att du inte får det du behöver och behöver utöka din budget rekommenderar jag att du gör det om det går. Det är alltid bättre att få allt gjort på en gång än att man behöver lägga till flera delar senare. Speciellt viktigt är att du först jobbar fram ditt budskap och vilken typ av grafisk profil som kan förmedla detta.
Sen har du en bra grund att bygga din hemsida på. Men detta betyder absolut inte att du ska dubbla din budget bara för att en webbyrå säger till dig att göra det. En bra webbyrå kommer att ta både ditt projekt och budget i åtanke när det kommer med en offert.
Behöver du hjälp med grafisk profil, SEO och texter till hemsidan är det bra att välja en webbyrå som erbjuder alla dom tjänsterna. Att ta in olika byråer för olika delar av hemsidan kan göra att processen drar ut på tiden då man måste vänta på att olika personer ska bli klara med sin del. Så leta efter en webbyrå som kan leverera alla delar och möter just dina behov.
Vill du diskutera ditt projekt med oss och få ett kostnadsförslag på hur mycket din hemsida skulle kosta? Klicka på knappen nedan och fyll i formuläret så hör vi av oss så snart som möjligt!
-Lisa
Gratis konsultation