Lisa Eriksson
Varför du bör samarbeta med influencers om du driver ett företag
Att jobba med influencers för att marknadsföra produkter och tjänster har exploderat under de senaste åren. Företag har sedan länge samarbetat med tex film eller sportsjärnor för att marknadsföra sig, men sedan sociala medier har vuxit så har många fler blivit kända inom en specifik grupp och fått ett stort antal följare på sina konton.
Denna typen av influencers har blivit ett mycket populärt sätt för företag att marknadsföra sina produkter och tjänster. Influencer marknadsföring är väldigt effektiv då den sortens reklam är riktad till en väldigt specifik målgrupp och följare har stort förtroende för den influencer de följer och därför även respekt för vilka produkter eller tjänster de använder och rekommenderar.
I detta blogginlägg kommer jag att beskriva hur det fungerar att jobba med influencers för att marknadsföra ett företag. Jag kommer även att gå igenom några av de vanligaste typerna av samarbeten som företag har med influencers.
Vad är en influencer och varför bör du jobba med dem?
En influencer är en person som har inflytande över en specifik målgrupp. Detta gör att de har möjlighet att leda denna grupp av konsumenter i den riktning de förespråkar. Det är vanligt att en influencer postar innehåll på Instagram. Ungefär 80% av alla influencers använder Instagram för att marknadsföra. En influencer kan även skriva en blogg eller ha en video baserad vlogg.
Även LinkedIn är ett bra ställe att jobba tillsammans med influencers på. Enligt Hubspot är 4 av 5 LinkedIn medlemmar beslutsfattare inom sitt yrke. Över 90% av B2B marknadsförare använder LinkedIn för att marknadsföra sina tjänster och produkter.
Som företagare kan du ta kontakt med influencers som du tror riktar sig till samma målgrupp som dig. Influencers har specialistkunskap och även mycket respekt inom en viss bransch. Eftersom de som följer en influencer ofta tycker mycket om det innehåll de postar, vad de skriver och säger och gillar den livsstil deras influencer har, så är det fördelaktigt på många sätt för dig som företagare om en influencer rekommenderar någon av dina produkter eller tjänster. En influencer har under lång tid byggt upp ett starkt band till sina följare, detta gör att de flesta får en enorm trovärdighet och stort inflytande över just den grupp som följer dem.
Att jobba med en influencer kan vara mycket lönsamt
Många företag erbjuder passande influencers betalning eller gratis produkter/tjänster för att de ska rekommendera och marknadsföra företaget till sin målgrupp. Denna form av samarbete har visat sig mycket lönsamt både för den som jobbar som influencer och företaget de marknadsför. Enligt Socialbook ligger "Return on Investment" (ROI) alltså "avkastning på investeringar", på runt 7 kr för varje krona ett företag investerar i influencer marketing.
Sproutsocial skriver att 85% av marknadsförare i USA brukar jobba med influensers och 92% av företag uppger att denna form av marknadsföring är effektiv.
I en del fall kan influencers till och med använda och rekommendera ditt företags produkter helt utan att få betalt för det. Det kan röra sig om mindre influencers som gärna börjar jobba med märken under tiden de ökar antal följare på sitt konto.
Olika typer av influencers
Företag har länge använt sig av influencers för att nå ut med sina produkter och tjänster. Man har alltid använt sig av berömda personer, som sportstjärnor och skådespelare för att sälja produkter via TV och radio. Idag används såklart sociala medier enormt mycket vilket har öppnat dörren för många fler typer av influencers. Man brukar dela upp dem i nedan grupper:
- En person på sociala medier med många följare. Denna grupp kallas oftast "Micro-influencers", och består personer som promotar produkter eller tjänster genom att ha en online personlighet. De postar ofta kortare inlägg om sitt vardagsliv och sin livsstil.
- Bloggare/innehållsskapare är personer som skapar längre innehåll i skrift, foton eller videos som du ser på företags hemsidor och sociala medier konton.
- Industriexperter och tankeledare, VDs etc.
- Berömda människor, filmstjärnor, sportstjärnor, politiker etc.
Skillnaden mellan influencers och innehållsskapare
Det finns viktiga skillnader mellan personer som skapar innehåll och personer som är influencers. De som skapar innehåll skriver kanske ett blogginlägg som ett företag sedan använder för att marknadsföra sitt varumärke. Företaget kan dela innehållet direkt på sin egen företagsblogg eller så kan det delas av någon influencer som har många följare. Influencers å andra sidan brukar vanligtvis ha ett stort engagemang med sina följare då de ofta skriver svar på deras kommentarer, anordnar olika utmaningar etc utöver att de delar med sig av sitt dagliga liv och de produkter de gillar. Med influencers handlar det om att de i första hand inspirerar sina följare genom att dela sin livsstil med dem. Det kan handla om att de kanske reser till vackra platser, eller delar hur deras vardag är med vänner och familj, eller att de bygger ett hus själva och kanske bor i naturen och har en mer traditionell livsstil, eller visar hur deras livsstil ser ut som en atlet som tränar mycket. Detta påverkar deras följare till att intressera sig för samma produkter och livsstil. Båda dessa typer av marknadsförare är bra och viktiga, men de har olika typer av jobb beskrivning.
Man kan även säga att en person som skapar innehåll till en blogg, blir en influencer om bloggen får tillräckligt många följare. Men en person som skapar innehåll har oftast mer fokus på att skapa vackert eller högkvalitativt innehåll, än på att dela med sig av sin vardag eller att skapa engagemang i en målgrupp.
"En innehållsskapare är en person som ansvarar för att komma på, producera och sprida material som kopplar samman ett varumärke med dess målmarknad."
-Mayur Bhatasana på Ranktracker
Influencers inspirerar sina följare genom att dela med sig av sin livsstil. Ovan är ett exempel på en influencer som har rest till en vacker plats. Bilden kan tex sponsra ett klädesmärke, kamerautrusting, friluftsliv eller en skrivkurs.
En influencers storlek baseras på hur många följare de har på sociala medier
- Micro-influencers - minst 5000 följare
- Mid-tier influencers - minst 100 000 följare
- Macro-influencers - minst 500 000 följare
- Mega-influencers - minst en miljon följare
Det mest kostnadseffektiva alternativet för företagare är att använda sig av micro-influencers och mindre bloggare/innehållsskapare. Spendera alltid tid online för att kolla upp om den mindre influencer du funderar på att jobba med använder sig av köpta/falska följare. Du vill inte råka jobba med en låtsas-influencer. Det skulle innebära både bortkastade pengar för dig samt en risk för ett skadat varumärke för ditt företag.
Det är större risk att bli lurad av en okänd, väldigt liten influencer än av de större som jobbar med detta. Stora influencers är väldigt beroende av att ha ett gott rykte så där är risken mindre då de aktivt jobbar med sina följare och tar bort "boot-följare", alltså automatiska robot AI följare som kan följa vilka konton som helst. Du kan även använda dig av sökplattformar, så kallade "influencer sökverktyg " som redan har kollat upp sina listade influencers. Jag skriver mer om detta nedan.
Influencer marketing
När en influencer hjälper ett företag kallas detta för "influencer marketing". Detta är idag den snabbast växande formen av marknadsföringsmetod och en av de mest framgångsrika skriver Curemedia.com. Detta beror på att människor föredrar att få rekommendationer som känns personliga och som kommer ifrån likasinnade människor. Med generell reklam som en TV annonser eller liknande, känner många större misstänksamhet och mycket mindre förtroende idag.
En person som har blivit en influencer är en inflytelserik person, därav namnet. Influencers hittar man oftast på sociala medier som Instagram, YouTube, TikTok, Facebook eller LinkedIn, men många har även egna hemsidor med en personlig Blogg, eller en Vlogg som de sedan postar länkar till på sociala medier.
Som företagare kan du använda dig av influencers både för att driva försäljning och bygga ditt varumärke.
Du kan även jobba med bloggare som kanske inte har så många följare men som ändå kan skriva bra innehåll till dig som du sedan själv som företagare kan posta på dina egna sociala medier kanaler eller bloggen på din hemsida. Det är viktigt att samarbetet är långsiktigt så att ni tillsammans kan bygga upp en trovärdighet hos målgruppen.
En kul och inspirerande livsstil brukar innehålla umgänge med vänner. Ovan är ett exempel på hur det kan se ut i en influencers bilder på sociala medier. Här kanske de skriver ett kort inlägg till bilden ifrån en betalande sponsor som handlar om kaffe, te eller hundmat.
Att jobba med influencers
När du har hittat några intressanta influencers som du skulle vilja jobba med så kan du helt enkelt kontakta dem och fråga om de vill jobba med ditt varumärke? Börja med att emaila dem för att boka ett möte. Sedan kan ni komma överens om arvode för att skriva en blog eller artikel i något relevant ämne. Du kan även be dem skriva en gratis gäst-bloggpost till att börja med, eller så kan du erbjuda att ditt företag skriver ett gäst-blogginlägg som de kan publicera på sin blogg.
Det finns väldigt många fördelar med att anlita en influencer att jobba med utöver att din försäljning ökar. Nedan är en kort lista på föredelar ifrån Sproutsocial.
- Ökar allmänhetens medvetande om ditt varumärke.
- Når ut till en större och ny målgrupp.
- Bygger förtroende för ditt varumärke.
- Förbättrar ditt varumärke.
- Förbättrar din sökmotoroptimering genom att du får fler länkar till din hemsida.
- Sparar tid genom att en influencer skapar innehåll du annars själv hade behövt skapa.
Vanliga typer av influencers som företag samarbetar med
1. Anställda som mini-influencers
Det har blivit mer och mer populärt bland företag att uppmuntra sina anställda att agera som influencers. Anställda vet mest om ditt företag och kan lätt blir dina största online cheerleaders! Det blir därför mer och mer vanligt att anställda delar med sig på företagets sociala medier plattform om hur det är att jobba på företaget. Det kan handla om att anställda får gå till gymmet under arbetstid och postar ett foto ifrån sitt träningspass med någon positiv text om hur bra det är att jobba just på ert företag. Detta är ett bra och effektivt sätt att jobba med influencer marketing som både kan stödja försäljning, stärka varumärket och förbättra rekryteringsprocessen.
2. Varumärkesambassadörer
När du som företagare har jobbat med en oberoende influencer en period så kan du erbjuda att göra dem till vad som kallas varumärkes ambassadörer. Då kan de jobba uteslutande med ditt varumärke vilket leder till ett högre åtagande just för ditt företag.
3. Atleter som influencers
Idag använder sig många företag av atleter som influencers. Atleter har ofta mycket lojala fans och följare. Därför kan de bli kraftfulla influencers till företag som säljer produkter inom sport och även andra varumärken.
4. Innehållsskapare som influencers
Innehållsskapare kallas de som specialiserar sig på att skapa innehåll av hög kvalitet. Denna typ av influencer skapar inte endast korta poster på sociala medier för att driva trafik till din hemsida, utan de skapar starkt innehåll som kan reproduceras om och om igen på olika plattformar. Det kan handla om längre blogginlägg i utbildningssyfte, eller enormt vackra foton ifrån exotiska miljöer, eller videos med yogalärare som delar lektioner online.
5. Kunder som influencers
De flesta litar väldigt mycket på rekommendationer ifrån familj, vänner och online omdömen. Konstigt nog värderas dessa ganska lika, så en familjemedlem eller en främling på nätet har nästan lika mycket tyngd. Det är pga detta som företag ofta har med omdömen ifrån sina existerande kunder på sin hemsida. Om du tar ett steg längre och samarbetar mer med dina kunder så kan de bli dina influencers som postar i sina egna sociala medier kanaler om dina produkter och tjänster.
6. Affiliate marketing med influencers
Att bygga upp ett nätverk med "affiliate marketing" eller "affiliatmarknadsföring" som det heter på svenska, med dina influencers kan vara ett mycket kraftfullt sätt att driva försäljning. Affiliatmarknadsföring består ofta av experter inom din bransch som skickar ut en rekommendation om att köpa en produkt ifrån ditt företag till sina följare, tex via epost eller sociala medier, och där de själva behåller en del av vinsten.
Detta betyder att du istället för att betala en influencer för ett inlägg i sina sociala medier, så får de behålla en del av vinsten på de köp som resulterar i deras inlägg. Fördelen med detta är att en influencer ofta jobbar extra hårt för att du ska få mer försäljning då deras insats står i relation till inkomsten ifrån marknadsföringen. Denna form av samarbete är dock mer avancerat och bör inte vara det första du gör när du börjar jobba med influencers.
7. Bloggare och vloggare som influencers
Ett av den vanligaste typen av influencer är just bloggare och vloggare som delar innehåll inom en nische som passar ditt företag. Denna typen av influencer ökar båda direkttrafik till din hemsida och förbättrar din hemsidas sökmotoroptimering vilket leder till organisk trafik när folk söker på Google efter din typ av produkter eller tjänster. Det ökar även kännedom om ditt varumärke och kan bygga och stärka det. Bloggare har ofta sin egen hemsida och även många följare på sociala medier, och en vlogger har oftast ett konto med många följare på youtube.
8. Tankeledare som influencers
En tankeledare är en expert inom sitt fält. Det handlar oftast om VDs, entreprenörer eller andra ledare inom industrier som har byggt upp ett bra rykte under sin karriär. Folk söker ofta upp dessa för att få rekommendationer på produkter och information inom en bransch, berättar Kynship.
Hur du hittar influencers att jobba med?
Ta fram en lista på hashtags du tror kan vara relevanta för din verksamhet. Sätt sedan igång och sök upp potentiella influencers. När du har en lista på potentiella influencers kan du börja kontakta dem. Var beredd på att det inte alltid är alla influencers som är öppna för att marknadsföra nya bolag då en del redan har exklusiva kontrakt med andra företag eller kanske är osäkra på vad ditt företags produkter och tjänster innebär. Ta dig tid att visa exakt vad ditt företag vill förmedla och varför du tror att just denna influencer kan vara en bra samarbetspartner.
Nedan är en lista på sätt att söka influencers:
- Hashtags: leta efter några olika taggar som kan passa din industri.
- Sociala medier: använd de hashtags du har tagit fram för att söka efter potentiella influencers.
- Google: japp, en helt vanlig Google sökning kommer du enormt långt med. Använd dina nyckelord och se tex vilka bloggar som kommer upp.
- Blogg sidor: sök på existerande bloggplattformar.
- Din egen arbetsplats: hör dig för vem som skulle kunna vara din mest entusiastiska "in-house-varumärkesambassadör".
- LinkedIn: leta efter någon aktiv medlem som har erfarenhet i din bransch.
- Influenser sökverktyg: den snabbaste och bästa lösningen men den brukar kosta lite pengar.
Influencer sökverktyg
Det finns idag många olika influencer sökverktyg du kan använda för att hitta en passande influencer. I dessa verktyg har de influencers som är medlemmar blivit godkända som influencers och innehållsskapare eller upphovsmän. Detta innebär att det är säkrare för dig som företagare att leta upp influencers att samarbeta med på en sådan plattform då det är mindre risk att du kommer i kontakt med någon som har ett "fejkkonto" med köpta följare.
Några av de mest populära som fungerar i Sverige är:
Hur du hittar gratis influencers
Du kan använda dig av liknande metoder som ovan för att hitta influencers som kan tänka sig att hjälpa ditt företag helt gratis. Men i detta fall handlar det om att välja lite mindre influencers som inte har lika många egna följare. Om du själv har en relativt stor kanal för ditt företag så kan du även erbjuda ett utbyte av rekommendationer.
Jag pratade nyligen med Jessica Hillerström, en av våra kunder på NKLT som driver retrobutiken Retrolyckan som säljer möbler och inredning ifrån 1940-1970 talet i Uppsala. Hon berättade att företaget uppnått 20 000 följare på sin Instagram kanal bland annat genom att rekommendera andra inom deras bransch. Så istället för att se dina konkurrenter som ett problem så kan du vända det till något positivt genom att stödja varandras verksamheter. När båda parter gynnas så blir det jättebra för alla inblandade.
Börja med att söka runt online för att ta fram en lista på potentiella influencers. Nedan är de sätt som jag skulle börja med:
- Influencer sökverktyg (se ovan)
- Sök manuellt via Google
- Sök manuellt i dina egna sociala medier på relevanta Hashtags
- Skapa ett eget program för "varumärkes ambassadörer"
- Be dina egna kunder om rekommendationer
- Leta bland dina följare på ditt företags sociala medier
- Leta på LinkedIn
Enligt IZEA kan du absolut hitta bra influencers till ditt företag utan att behöva spendera pengar. Börja med att planera vilken typ av influencer du vill hitta, sedan kan du söka manuellt på tex Instagram. Ett bra sätt att börja är genom att leta bland dina nuvarande följare på ditt företags instagram konto. Titta sedan på deras egna konton för att se hur många följare de har och vilken typ av inlägg de gör och hur ofta? Har inläggen hög kvalitet? Skapa en lista och börja sedan kontakta dem via email.
Sammanfattning
I detta blogginlägg har jag gått igenom vad en influencer är och hur det kan gynna företag att jobba med influencer marketing. Jag har gått igenom några olika typer av influencers, skillnaden mellan en innehållsskapare och en influencer samt några vanliga typer av influencer samarbeten som företag har idag och hur du kan hitta influencers att jobba med.
Om du vill ha hjälp med digital marknadsföring kontakta oss för en gratis konsultation.
-Lisa
Gratis konsultation